همشهری آنلاین: محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران موفق به تولید واکسن‌هایی برای ایمن‌سازی ماهی‌های پرورشی سردآبی شدند.

واکسن ویژه ماهیان پرورشی در کشور تولید شد

به گزارش مهر، مهرداد آذین مجری طرح تولید واکسن آبزیان گفت: ماهی‌های سردآبی پرورشی مانند قزل‌آلا با باکتری‌های لاکتوکوس و استرپتوکوکوس دچاری بیماری می‌شوند.

وی بیان کرد: بیماری ماهی‌های پرورشی سردآبی عوارضی چون خونریزی زیر پوستی، خونریزی در آبشش‌ها، کوری، مشکلات مغزی و در نهایت منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: بیماری ماهی‌های پرورشی با سرعت زیادی منتقل می‌شود بنابر این برای جلوگیری از بروز این نوع بیماری‌ها اقدام به تولید واکسن آبزیان کردیم که این واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمن‌زایی در ماهی‌ها ایجاد می‌کند.

آذین با بیان این که واکسن آبزیان از خارج وارد کشور می‌شود، افزود: قیمت هر لیتر واکسن خارجی برای آبزیان حدود ۵۰۰ هزار تومان است که با تولید این واکسن در داخل کشور قیمت هر لیتر آن به یک پنجم کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به روش‌های استفاده از واکسن آبزیان گفت: این نوع واکسن‌ها به دو روش خوراکی و تزریقی استفاده می‌شود که در روش خوراکی واکسن در حوضچه‌های حاوی ماهی‌ها ریخته می‌شود اما در روش دوم واکسن باید به هریک از ماهی‌ها تزریق شود که این روش بسیار سخت و زمان‌بر است.

این پژوهشگر تاکید کرد: این واکسن در تعدادی از مزارع حوضچه‌های پرورش ماهی آزمایش شده و نتایج بسیار مطلوبی داشته است.

تولید واکسن آبزیان با همکاری پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و جهاد دانشگاهی دانشکده دامپزشکی طراحی و اجرا شده است.

کد خبر 302223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha