جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

صدف کوه‌کن: قانون، کتاب ارزشمند ابوعلی سینا در پزشکی، تحفه نوشته حکیم مومن، الحاوی رازی و کتب بی نظیر دیگری که همگی ریشه در طب سنتی ایرانی دارند، سال‌هاست که شهرتی جهانی دارند و حتی در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی دنیا تدریس می‌شوند؛

با این‌حال، تا پیش ازاین، اگر در دانشگاه های ایرانی جستجو می‌کردیم، حتی یک کلاس درس را هم نمی‌یافتیم که طب سنتی ایرانی را به پزشکان آموزش دهد. این آرزو اکنون تحقق یافته است.

اولین دانشکده طب سنتی ایران با هدف توسعه و علمی کردن این نوع درمان، از مهر ماه امسال با جذب  ۱۸دانشجو در دانشگاه تهران آغاز به کار خواهد کرد و دانشجویان آن، پزشکان عمومی خواهند بود.

دکتر محمدرضا شمس اردکانی، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به لزوم آموزش طب سنتی برای پزشکان به همشهری می گوید: از دیگر افرادی که مقرر شده است تا دوره های داروسازی سنتی را در این دانشکده بگذرانند، داروسازان عمومی هستند که PhD فارماکولوژی دارند وبه داروسازی سنتی علاقه مندند.

دکتر اردکانی اضافه می‌کند: البته قراراست تا از ترم دوم تحصیلی، برای پزشکان متخصص نیز دوره های کوتاه مدت 2و3ماهه شناخت گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شود، اما در حال حاضر تحصیل در این دانشکده برای افرادی غیر از پزشکان و داروسازان امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته وی، با توجه به گستردگی آموزش های طب سنتی قرار است دوره های آموزشی برای سایررشته های مرتبط نظیر فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه نیز در نظر گرفته شود و پیش بینی هایی هم برای آموزش های بهداشت، اخلاق پزشکی و تاریخ پزشکی شده است.

نه غربی، نه شرقی

دکترشمس اردکانی دررابطه با لزوم برگزاری چنین دوره های تخصصی به شکل آکادمیک
 می‌گوید: طب سنتی با وجود اقبال مردم نسبت به درمان های سنتی، برای پزشکان ما مقوله‌ای ناشناخته بوده و جایگاه این رشته هنوز در کشور تعریف نشده است، اما از آنجایی که نظام آموزشی کشور، وظیفه دارد که رشته های به روز، مورد نیاز و مورد توجه مردم را در دستور کار خود قراردهد و رشته طب سنتی هم از تمام این جهاتی که برشمردیم، قابلیت یک دوره تخصصی را دارد، تاسیس این دانشکده در دستور کار دانشگاه قرارگرفت.

وی همچنین ادامه می دهد: طب سنتی، طبی است که بر اساس موازین، قوانین و چهارچوب های علمی، در بین ایرانیان رواج داشته و مردم از آن استفاده می کردند، اما با گسترش طب جدید یا به اصطلاح طب غربی اولویت خودش را واگذار کرده است و ما با تاسیس این دانشکده، می‌کوشیم تا طب سنتی ایران که ریشه تمام علوم پزشکی شرقی و غربی از آن است را احیا کنیم.

وی در ادامه ودر پاسخ به این سوال که اگرطب سنتی این قدر کارآمد است، چرا برای مدتی طولانی مورد بی مهری قرارگرفت، می گوید: این رشته، به این دلیل که مورد تایید بسیاری از دانشمندان وقت نبود، از صحنه علمی ایران دور شد اما تلاش های بعد از انقلاب مسئولین به ثمر رسید و با حمایت وزارت بهداشت و درمان با کلاسیک شدن این رشته، تحریفات هم از طب سنتی زدوده خواهد شد و چیزی که در نهایت ارائه می شود، طب ناب سنتی است که ریشه در بستر بی بدیل وحدانیت دارد.

طب سنتی، طب جایگزین نیست

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه به این نکته اشاره می کند که در دانشکده طب سنتی، قرار نیست مواردی مثل طب سوزنی چین، هومیوپاتی و یا آروماتراپی که در تقسیم‌بندی علوم امروز، جزء طب مکمل یا طب جایگزین به شمار می آیند، تدریس شود، بلکه تنها دستورالعمل های اطبای بزرگ ایرانی نظیر ابن سینا و رازی و ...به صورت واحد های درسی تئوری و عملی به دانشجویان ارائه خواهد شد تا راهی برای احیای دوباره طب سینایی باشد که امروزه با نام های طب یونانی در بسیاری از کشورها شناخته می شود.

وی معتقد است که داروسازی سنتی هم به دلیل استقبال زیاد مردم از داروهای گیاهی به خصوص در سال های اخیر، رشته‌ای است که آموزشهای دانشگاهی مدونی را می طلبد تا داروسازان سنتی ضمن آشنایی با مبانی طب سنتی ایران، استفاده از گیاهان دارویی و ساخت داروهای طبیعی را نیز فراگیرند و خطاهای موجود کنونی در زمینه عرضه وتقاضا را کاهش دهند.

دکتر شمس در پایان به این نکته نیز اشاره می کند که با تاسیس دانشکده طب سنتی، قراراست تا آموزش و پژوهش را در کنار هم داشته باشیم و کلینیک طب سنتی هم قراراست هم زمان با آغاز به کار دانشکده، فعالیت خود را شروع کرده و به درمان بیماران با استفاده از طب سنتی بپردازد.

کد خبر 30218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز