شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رمان غول مدفون آخرین اثر کازوئو ایشی‎گورو، نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار با ترجمه‎ فرمهر امیردوست از سوی نشر میلکان منتشر شد. این اثر مهم‏ترین رمان سال ۲۰۱۵ به انتخاب روزنامه‎ی گاردین است.

رمان غول مدفون منتشر شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، هاروکی موراکامی، نویسنده و منتقد ادبی ژاپنی، در مقدمه مجموعه‌مقالاتش در باب آثار ایشی‌گورومی‌نویسد: «هریک از رمان‌های ایشی‌گورو گامی جدید است ...» و هر بار که کتابی تازه از او به چاپ می‌رسد می‌گوید «خود را با عجله به کتاب‌فروشی می‌رسانم ...»

اکنون، پس از یک دهه انتظار، اشتیاق برای اثر جدید ایشی‌گورو چندین برابر هم شده است و همان‌طور که موراکامی اشاره می‌کند این اثر گامی کاملاً جدید و بی‌سابقه است. «غول مدفون» داستانی فانتزی است، اما با وجود غول و پری و مه اسرارآمیز، روایت اثر زمینی، آشنا و واقع‌گرایانه است. ایشی‌گورو در «غول مدفون» سبک روایی واقع‌گرایانه‌ «بازمانده‌ روز» و علمی ـ تخیلی «ویران‌شهری هرگز رهایم مکن» را استادانه در هم آمیخته و جهانی جدید خلق کرده است.

دو قهرمان داستان، آکسل و بئاتریس، زوج کهن‌سالی هستند که برای یافتن پسر گم‌شده‌شان راهی سفر می‌شوند. این سفر در انگلستان باستان رخ می‌دهد، زمانی‌که ساکسون‌ها و بریتون‌ها پس از جنگی خانمان‌سوز در صلحی شکننده روزگار می‌گذرانند، صلحی که بر اثر فراموشی همه‌گیر ایجاد شده. فراموشی به‌شکل مه در کل سرزمین پخش شده، مهی که نتیجه‌ نفس کوئریگِ اژدهاست و خاطره‌ی جنگ، عشق و نفرت، و خون‌خواهی را از یاد مردم برده است.

آکسل و بئاتریس در طول سفر با آدم‌های جدیدی رو‌به‌رو می‌شوند: یک جنگجوی جوان ساکسون که به‌دنبال عدالت است، پسری که زخمی اسرارآمیز بر بدن دارد و دنبال مادرش می‌گردد، سر گوین (تنها بازمانده‌ شوالیه‌های آرتور افسانه‌ای) که سال‌هاست مأموریت دارد اژدها را بکشد و...

غول مدفون همان رازی است که آرام‌آرام گشوده و به نتیجه‌ای نامنتظره ختم می‌شود. در آخر، هیبت غول به‌کل جلوی چشم‌مان قرار می‌گیرد، عظمتش را درک می‌کنیم و می‌فهمیم اصلاً برای چه در ابتدا دفن شده است. شیوه‌ بازگویی این راز اوج هنر ایشی‌گورو در خلق جهانی شناور است و درنهایت خواننده با پرسش اصلی روبه‌رو می‌شود: آیا باید گذشته را فراموش کرد تا به آرامش رسید؟ در رمان ایشی‌گورو نیز مانند خود زندگی عشق بر همه‌چیز چیره می‌شود، الا مرگ.

انتشارات ميلكان، چاپ اول این کتاب را در تابستان امسال (1394) در 272 صفحه رقعی به قیمت 19 هزار و 500 تومان به چاپ رسانده است.

کد خبر 301896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha