چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد نوازشریف نخست وزیر پاکستان با ارسال انبه های شیرین پاکستانی به نارندرا مودی همتای هندی خود تلاش کرد از تلخی و تنش در روابط دوکشور بکاهد.

دیپلماسی انبه بین هند و پاکستان

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این اقدام پاکستان سال گذشته نیز بعد ازلغو مذاکرات برنامه ریزی شده در سطح قائم مقام های وزارتخانه دو کشور صورت گرفت که قرار بود اختلاف ها به ویژه مسائل مربوط به کشمیر و تنش های بین دوکشور در آن حل و فصل شود.

به نظر می رسد دیپلماسی انبه نواز شریف یکی از شیرین ترین پیام های اسلام آباد به دهلی نو بعد از تنش های اخیر مرزی در روز عید فطر و بعد از آن باشد.

درگیریهای مرزی بین دو کشور در روز عید فطر باعث شد که دو طرف به جای اهدای شیرینی به تبادل گلوله و آتش بپردازند.

روزنامه هندوستان تایمز به نقل از یکی از مقامات رسمی هند اعلام کرد: انبه های نواز شریف به دست همتای هندی خود رسیده است.

این در حالیست که موج جدیدی از تنش ها و حملات مرزبانان هند و پاکستان در نقطه کنترل مرزی در کشمیر به دنبال اعلام هدف قراردادن پهپاد جاسوسی هند از سوی پاکستان شدت گرفت .

ارتش پاکستان در آستانه عید فطر اعلام کرد که یک پهپاد جاسوسی هند را سرنگون کرده است و به دنبال آن حملات لفظی و درگیری های مرزی در کشمیر بین دو کشور آغاز شد و باعث زخمی و کشته شدن چند غیر نظامی شد.

ارتش هند نیز سقوط هرگونه پهپاد جاسوسی این کشور در کشمیر تحت نفوذ پاکستان را رد و اعلام کرد پهپادی که تصاویر آن از سوی پاکستان منتشر شده ساخت چین است و ارتباطی با این کشور ندارد.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان است ولی هر دو کشور ادعای مالکیت سراسر آن را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی تاکنون بوده است .

دیپلماسی انبه بار دوم است که انجام می شود. سال گذشته برای پیشنهاد صلح در دوطرف مرز، مرزبانان دوکشور میوه بین هم توزیع کردند. ولی انبه های شریف دقیقا بعد از سخنان قائم مقام وزارت خارجه هند به دفتر همتای هندی اش رسید.

فرستادن انبه یک رسم دیرین پاکستان برای ایجاد دیپلماسی با هند است. در بسیاری از موارد، پیشنیان نواز شریف انبه را به عنوان 'شاه میوه ها' شناخته و از اهدای آن برای برقراری روابط و گشودن باب مذاکره استفاده می کردند اما این بار فرستادن انبه در زمان خاصی صورت گرفته است. جعبه انبه ها دقیقا پس از هشدار اس جی شنکر قائم مقام وزارت خارجه هند به دفتر مودی رسید.

قائم مقام وزارت خارجه هند روز گذشته در نشست خبری با انتقاد از آتش باری نیروهای پاکستانی در کشمیر گفت: این آتشباری ها از سوی نیروهای پاکستانی درست در زمانی که دو نخست وزیر در روسیه درحال گفت وگو بودند صورت گرفت و این امر نشان از افت سطح روابط دو کشور دارد.

با این وجود هر دو طرف درهای گفت و گو را باز گذاشته اند و انتظار می رود که مشاوران امنیت ملی دو کشور در ماه آگوست دیداری در دهلی نو داشته باشند.

'پراناب موکرجی ' رییس جمهوری و سونیا گاندی رییس حزب کنگره نیز از طعم دیپلماسی انبه بی نصیب نبوده اند و یک جعبه انبه نیز به دفتر رییس جمهوری رسیده است .

اجیت دوال مشاور امنیت ملی هند نیز در پاسخ به این عمل اسلام آباد هدایایی برای

' عبدالباسط ' کمیسر عالی پاکستان در هند ارسال کرده است .

این هدایا که شامل جعبه ای از میوه ، شکلات و اشیاء نقره ای بود درست زمانی به دفتر ' باسط ' رسید که دوال مشاور امنیت ملی هند از تبادل آتش در مرز دو کشور ابراز نگرانی کرد.

به نظر می رسد دیپلماسی انبه نواز شریف حامل یکی از شیرین ترین پیام های اسلام آباد به دهلی نو در طول تنش در روابط دو کشور باشد اما اینکه شیرینی انبه های پاکستان تاچه حد می تواند بر فضای حاکم بر دو کشور غلبه کند سوالی است که در گذر زمان باید به آن پاسخ داده شود.

کد خبر 301722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha