همشهری آنلاین: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار محدود کردن یا منع کشت محصولات پر آب در مناطق خشک و کم آب و وضع جرایم سنگین در این زمینه شد.

محدود شدن کشت محصولات پر آب در مناطق خشک ایران

به گزارش ایرنا، اسماعیل کهرم گفت: همچنین الزام صنایع به استفاده از سیستم‌های تصفیه و بازیافت آب، آموزش و فرهنگ‌سازی به منظور اشاعه الگوهای صحیح مصرف آب و تغییر الگوی آبیاری در کشاورزی از دیگر راه‌کارهای حل بحران آب در ایران است.

وی تصریح کرد: همه مردم به ویژه کشاورزان باید بدانند تغییر و اصلاح شیوه‌ها هر قدر که سخت باشد، از نابودی کامل منابع آب سخت‌تر نیست.

این استاد دانشگاه افزود: موضوع آب و مدیریت منابع و مصارف آب به ویژه با توجه به شرایط خشکسالی شدیدی که کشور را فرا گرفته است، نیاز به وضع و اعمال قوانین سختگیرانه‌تری دارد.

کهرم در مورد جاری شدن آب در زاینده‌رود و بازگشت آب به تالاب گاوخونی اصفهان گفت: زاینده‌رود برای اصفهانی‌ها فقط یک رودخانه نیست، بلکه منبع حیات و زندگی، تلطیف هوا و غنی کردن سفره‌های آب زیرزمینی است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست علت خشکسالی زاینده‌رود را غفلت در مدیریت صحیح منابع آبی و انتقال آب‌های بی ضابطه دانست و افزود: در کنار انتقال آب بی‌ضابطه، توسعه نامتوازن و ناپایدار صنایع آب‌بری همچون فولاد در استان خشک اصفهان، تاثیر بسزایی در خشک شدن زاینده‌رود داشته است.

کهرم، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، بوشهر و هرمزگان را از جمله استان‌های خشک کشور برشمرد که میانگین بارش سالانه در آن‌ها کم‌تر از 200 میلی‌متر است و یادآور شد: انجام هرگونه طرح توسعه‌ای در این استان‌ها به ویژه طرح‌های توسعه صنعت باید با توجه به اصل مهم کم آبی استان باشد.

این استاد دانشگاه، خشک شدن تالاب گاوخونی را یکی دیگر از بحران‌های مهم محیط زیستی استان اصفهان و کشور دانست و اضافه کرد: تالاب گاوخونی به واسطه موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در مرکز ایران، یکی از مهم‌ترین استراحتگاه‌های پرندگان مهاجر است از این رو اکوسیستم منحصر به فرد آن با خشکسالی در معرض تهدیدی بزرگ قرار می‌گیرد.

کهرم استراحت پرندگان مهاجر، تخم‌گذاری آن‌ها در نی‌زارها، زیست جمعیت زیادی از حیات وحش بومی از جمله مار، حلزون، لاک پشت و مارمولک در حاشیه تالاب و به طور کلی حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری منطقه را از جمله کارکردهای مهم گاوخونی برشمرد که در کنار خدمات دیگر تالاب همچون تلطیف هوا، جلوگیری از گرد و غبار و سیل تاثیری بسزایی بر کیفیت زندگی و سلامت مردم منطقه داشت اما مورد غفلت واقع شد.

وی، توسعه بی‌ضابطه و ناپایدار کشاورزی در منطقه و استان را که منجر به کشت برنج، هندوانه و خربزه در این استان کم آب شده است، از دیگر اشتباهات استراتژیک دانست و گفت: این اشتباه تهدیدی برای زاینده‌رود و گاوخونی شد.

کهرم تاکید کرد: در تمام کشورهای دنیا که توسعه خود را بر مدار توسعه پایدار قرار داده‌اند، انتقال آب فقط به قصد تامین آب شرب صورت می‌گیرد و الگوی توسعه کشت و آبیاری، همچنین صنعت بر اساس آمایش سرزمینی منطقه تدوین می‌شود؛ این در حالی است که ایران به دلیل حذف این ضوابط با تهدید بزرگی در حوزه آبی خود مواجه شده است.

وی، سفر معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به اصفهان در ابتدای دوره جدید مدیریت خود را یادآور شد و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در آن سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، برای یکپارچه‌سازی مدیریت زاینده‌رود به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهتر برای احیای این رودخانه تصمیم‌گیری شد.

کهرم تاکید کرد: اگرچه با جاری شدن آب در زاینده‌رود و آبگیری تالاب گاوخونی ابتکار نشان داده به تعهد خود در این زمینه پایبند است اما هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله بسیاری وجود دارد.

کد خبر 301692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha