همشهری آنلاین: حزب‌اسلامی گلبدین حکمتیار به عنوان اصلی‌ترین جناح بانفوذ از شبه‌نظامیان افغان، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پیوستن آنها به داعش و اعلام بیعت با این شبه‌نظامیان تروریست را تکذیب کرد.

حزب گلبدین حکمتیار پیوستن به داعش را تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر پیوستن حکمتیار به جنبش تروریستی افراطی موسوم به داعش صحت ندارد.

سخنگوی حزب اسلامی تاکید کرد: این مساله نادرست است. هیچ‌کدام از ما هیچ‌گونه بیانیه‌ای در حمایت از داعش در افغانستان و علیه طالبان افغانستان منتشر نکرده‌ایم.

از آنجایی که حکمتیار از حمایت شبه‌نظامیان وفادار در ولایت‌های شرقی افغانستان از جمله کنر و نورستان برخوردار است، هرگونه تغییر موضع وی و حرکت به سوی داعش می‌تواند به توسعه جاه‌طلبی‌های داعش در افغانستان و پاکستان کمک کند و آنها را به رقیبی برای شبه‌نظامیان طالبان تبدیل کند.

در جریان حملات پهپادهای آمریکایی در هفته گذشته چندین تن از رهبران شاخه جدید داعش که عمدتاً از اعضای سابق طالبان بودند، در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان کشته شدند.

آژانس اطلاعات افغانستان اعلام کرده است که حافظ سعید، رئیس این جنبش در افغانستان و پاکستان روز جمعه کشته شد اما داعش این مساله را زیر سوال برده است و روز دوشنبه یک پیام صوتی بدون تاریخ از وی در وب‌سایت خود منتشر کرد.

گلبدین حکمتیار که در دهه 1980 رهبری شبه‌نظامیان مجاهدین را علیه اشغال شوروی در افغانستان برعهده داشت، به قهرمانی برای بسیاری از افغان‌ها تبدیل شده است. در جریان جنگ داخلی اوایل دهه 1990 نیروهای تحت رهبری وی وارد نبردها در کابل شدند که گمان می‌رود جان ده‌ها هزار تن از مردم را گرفته باشد.

حکمتیار که سابقا نخست‌وزیر افغانستان بود، در سال 2003 به دلیل ارتباط با شبه‌نظامیان القاعده و طالبان از سوی وزارت خارجه آمریکا در لیست تروریست‌ها جای گرفت.

گمان می‌رود که وی اخیراً با ملاعمر، رهبر ارشد طالبان نیز اختلاف پیدا کرده باشد.

حکمتیار در اواسط دهه 1990 افغانستان را ترک کرد و احتمال می‌رود که در پاکستان باشد؛ با این حال جزئیاتی از مکان اختفای وی در دسترس نیست. بسیاری از حامیان سابق وی یا به دولت افغانستان و یا طالبان پیوسته‌اند.

کد خبر 301093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha