همشهری‌آنلاین: رییس موسسه باران گفت: شرط استقرار جامعه آرمانی که به بشریت وعده داده شده، وجود انسان آگاه است و چنین جامعه‌ای در بستر آگاهی و اراده جامعه و انسان شکل خواهد گرفت.

به گزارش‌خبرنگار سیاسی ایرنا،سیدمحمد خاتمی که شامگاه سه‌شنبه در مسجد ولی‌عصر(عج) تهران درباره استقرار حکومت عدل و مهدویت سخن می‌گفت، افزود: تا انسان نخواهد، چنین امری محقق نمی‌شود زیرا آن کس که باید اقامه قسط کند، مردم هستند و بر این اساس باید جامعه بشری آماده شود و بتواند حضور چنین انسان کاملی را بپذیرد.

رییس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها باتشریح وظایف مردم در عصر غیبت امام زمان (عج) گفت: برای رسیدن به چنین جامعه‌ای دو کار می‌توان انجام داد، نخست اینکه توحیدی، عرفانی و اخلاقی اسلام را نشر دهیم و اسلام را به عنوان دین منطق ، خرد و اخلاق و انسانیت به جامعه معرفی کنیم.

خاتمی افزود: چنین حرکتی، در مقابل دو موج وحشتناکی است که اسلام و جهان اسلام باآن رو به‌رو است،موجی که خواستگاه آن دستگاه تبلیغاتی استکباری و صهیونیستی است که به نام اسلام هراسی و اسلام ستیزی کار می‌کنند.

وی ادامه داد: موج دیگر که بزرگترین بهانه را به موج اول می‌دهد، اسلام خشونت گرا، واپس گرا است که به نام اسلام همه دستاوردهای بشری را نفی، همه تبعیض‌های جنسی و طبقاتی را اعمال می‌کند و برای اعمال نظر خود به هر جنایتی دست می‌زند.

خاتمی از این نوع تلقی از دین اسلام ، "اسلام متحجر و خشن" یاد کرد و گفت: باید اسلام را به عنوان دین عدالت و عرفان و سیراب‌کننده اقلیم روح انسان به جهان معرفی کنیم.

رییس بنیاد باران با بیان اینکه "ما قیم دنیا نیستیم"، گفت: اگر جمعی از مومنان به این درجه رشد رسیدند و دارای رهبری بودند که آنها را در جهت رسیدن به جامعه مطلوب هدایت کرد،وظیفه این است که این جامعه را به گونه‌ای بسازیم که بتواند نه تنها رافع نیازهای جامعه خود باشد بلکه باید بتواند الگویی برای جهان باشد.

خاتمی با بیان اینکه امام خمینی (ره)الگوی جمهوری اسلامی را مطرح کرد، گفت:این الگو برای مردم ایران نظام مناسبی بود و اگر دنیای امروز بخواهد نظام منتسب به دین داشته باشد، قالب جمهوری اسلامی برای آن مناسب است.

وی، "جمهوری" را حق به رسمیت شناختن حق حاکمیت انسان به سرنوشت خویش دانست و گفت: چنین الگویی باید بتواند به لحاظ مادی پاسخگوی نیازها باشد، امنیت را برای همه تامین کند و خلا معنویت را برای انسان پر کند.

وی تاکید کرد: باید این الگو که از اندیشه‌های امام سرچشمه گرفته را شناخت، از آن پاسداری کرد، مانع از انحراف آن شد و اگر نیاز بود در درون نظام آن را اصلاح کرد تا چنین الگویی حفظ شود.

وی با اشاره به اصل ‪ ۵۶‬قانون اساسی و تاکید امام راحل(ره) بر میزان بودن رای مردم گفت : در دیدگاهی که امام (ره) بنیان‌گذار آن بود، "حق تعیین سرنوشت"، حقی الهی است.

خاتمی تصریح کرد: اینکه امروز بگوییم امام راحل به رای مردم اعتقاد نداشت، اهانت به امام و ملت است زیرا ایشان همه ارکان نظام را در برابر مردم مسوول و رای ملت را میزان می‌دانست.

رییس بنیاد باران با اشاره به اظهارات امام خمینی(ره) درباره حق مردم در تعیین سرنوشت خویش، یادآور شد: به گفته ایشان،کسانی که یک روز می‌گفتند علما و روحانیون در سیاست دخالت نکنند امروز می‌گویند که جز روحانیون کسی دخالت نکند که این مساله بدتر است.

خاتمی تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد برای شما مردم تصمیم بگیرد، هیچ کس قیم شما نیست و یک دانشجو یک کارگر و یک کشاورز همان حق را دارند که یک عالم و مجتهد دارد و در تعیین سرنوشت اجتماعی ، رای او به اندازه یک روحانی ارزش دارد.

وی افزود: خدا نکند که روزی بگوییم که جز ‪ ۷- ۶‬نفر دیگران حق ندارند تصمیم بگیرند. امروز برخی از منتسبان به مراکز مهم مسایلی را درباره انتخابات و صلاحیت‌ها می‌گویند که جای نگرانی دارد.

خاتمی تاکید کرد:اگر می‌خواهیم الگو بسازیم، باید این حقی را که انقلاب و امام راحل به مردم اعطا کرده است، مستقر شود.

وی افزود: اگرچه امام در عرفان و فقه و فلسفه در سطح بالایی قرار داشت اما ارزش امام به نظریه‌های اجتماعی ایشان بود و اندیشه وی در جمهوری اسلامی تبلور یافته است.

رییس بنیاد باران تاکید کرد: مردم باید حضور داشته باشند و باید همه دست اندرکاران اگر معتقد به امام و نظام هستند زمینه را برای این حضور و ورود مردم فراهم کنند و مردم مطمئن شوند که در امنیت و سلامت رای می‌دهند.

خاتمی در پایان تاکید کرد:ما به‌عنوان پاسدار جمهوری اسلامی برای تقویت نظام می‌کوشیم و علاوه بر دفاع از اندیشه‌های اسلامی در عرصه عملی، می‌خواهیم به دنیا بگوییم که این الگویی کوچک از آن جامعه است که قرار است بیاید.

کد خبر 30100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز