همشهری آنلاین: در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به دو دیپلمات نزدیک به مذاکرات وین گزارش داده بود، مذاکره کنندگان برنامه ریزی کرده‌اند تا روز دوشنبه توافق هسته‌ای را اعلام کنند، گزارش داد دیپلمات‌ها گفتند به طرزی غیر قابل انتظار مناقشه‌هایی در خصوص تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران باقی مانده و این مناقشه‌ها برنامه‌ریزی برای نهایی ساختن توافق تا نیمه شب دوشنبه را تهدید می‌کند.

مذاکرات

ایسنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز گزارش داد، دیپلماتها در وین گفتند دو مساله دیگر همچنان نیازمند توافق نهایی هستند که عبارتند از : خواسته ایران درخصوص برداشته شدن تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل و تاکید ایران بر این که هر گونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به منظور تصویب توافق هسته ای به شکلی نوشته شود که دیگر فعالیتهای هسته ای ایران را غیر قانونی توصیف نکند.

به گزارش آسوشیتدپرس دیپلماتها گفتند که امیدوارند، در حالی که توافق موقت لوزان نیمه شب دوشنبه به وقت وین منقضی می شود، توافق نهایی را تا پیش از پایان دوشنبه تکمیل و اعلام کنند.

با این حال این دیپلماتها هشدار دادند، تضمینی برای اعلام توافق وجود ندارد و برخی از آنها نیز گفتند، مذاکرات ممکن است به رغم عدم وجود هیچ گونه تمایلی برای تمدید چهارباره توافق موقت لوزان، به روز سه شنبه کشیده شود.

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: وزرای امور خارجه کشورهای مذاکره کننده با ایران با چهره هایی عبوس از پاسخ به پرسشها درباره امکان تمدید مجدد مذاکرات خودداری کردند.

یکی از دیپلماتها گفت تاخیری که در اثر مناقشه ها به وجود آمد غیر منتظره بود و مذاکره کنندگان انتظار داشتند مناقشه ها تا اواخر یکشنبه برطرف شوند.

در این گزارش همچنین عنوان شد، موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تهدید کرد، توافق هسته ای این رژیم را مجبور خواهد کرد "خودش از خودش دفاع کند".

آسوشیتدپرس در حالی این گزارش را منتشر کرده که روز یکشنبه در خبری فوری اعلام کرد، دو دیپلمات حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در شهر وین به این خبرگزاری اعلام کردند که یکشنبه توافق مقدماتی برای معاهده تاریخی هسته‌ای میان ایران و 1+5 حاصل شده و سپس توافق مقدماتی به منظور بررسی بیش‌تر به پایتخت‌های کشورهای مذاکره کننده فرستاده می‌شود و در صورتی که اعتراضاتی از سوی طرف‌ها در آخرین دقیقه مطرح نشود، روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

کد خبر 300961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha