همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه فرانسه در جدیدترین اظهارنظر خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اعلام کرد: قرار است عصر امروز (دوشنبه) بیانیه‌ای درباره مذاکرات منتشر شود.

مذاکرات هسته‌ای

ایسنا به نقل از رویترز نوشت: لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در اظهار نظری درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما دوشنبه عصر بیانیه ای درباره مذاکرات هسته ای ایران منتشر خواهیم کرد.

مذاکرات در حال حاضر با حضور وزرای امور خارجه کشورهای مذاکره کننده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافقی نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های این کشور در جریان است.

لوران فابیوس روز یک‌شنبه به خبرنگاران گفت که این مذاکرات وارد آخرین مرحله خود شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز دوشنبه در بروکسل گفت که طرف‌های مذاکره کننده به حصول توافق نزدیک هستند اما هنوز یک شکاف وجود دارد.

  • هیچ کس به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کند

یک عضو نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایرانی که در وین حضور دارد در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: همه مذاکره‌کنندگان برای گرفتن نتیجه در امروز تلاش می‌کنند و هیچ کس به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کند.

وی همچنین نوشت: اما هنوز اراده سیاسی لازم است.

رایزنی‌های هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 با ورود به هفدهمین روز خود هم اکنون با حضور هیأت‌های مذاکره کننده تمام طرف‌ها در وین در جریان است.

وزیران خارجه 1+5 که اکنون به جز فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس همگی در وین به سر می‌برند پیش از ظهر امروز در نشست داخلی و با حضور فدریکا موگرینی دیدار کردند.

با آمدن وزیر خارجه چین به وین و در حالی که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در راه وین است گمانه‌زنی‌ها درباره پایان دادن به اختلاف‌ها و مشکلات باقی مانده شدت گرفته است. برخی معتقدند شاید کار به بامداد سه‌شنبه بکشد و برخی دیگر می گویند شاید صبح چهارشنبه.

با این حال مذاکرات هسته‌ای دیگر قابل پیش بینی نیست. بزرگترین رسانه های دنیا هر روز تیتر می زنند امروز کار تمام می شود و دوباره فردا می‌شود و تیتر دیگری.

اینجا تقریبا همه می‌دانند که توافق شدنی است اما فقط منتظر زمان اعلام آن هستند.

بیش از 1+5 این ایران است که خواهان تمدید مذاکرات نیست چون تجربه دو سال مذاکره نشان داده 1+5 به ویژه آمریکا قابل اطمینان نیست و از حرف خود باز می‌گردد.

  • ظریف: تا جایی که لازم باشد کار را ادامه می‌دهیم

ظریف در دیدار با همتای چینی خود گفت: معتقدیم نباید مذاکرات تمدید شود،اما ما تا جاییکه می‌توانیم و لازم باشد کار را ادامه می‌دهیم.

وزیران خارجه ایران و چین صبح روز دوشنبه در هتل کوبورگ در حالی دیدار کردند که مذاکرات به هفدهمین روز خود وارد شده است و هم چنان نیز ادامه دارد.

سید عباس عراقچی صبح روز دوشنبه در حالی که بسیاری از خبرنگاران ایرانی و خارجی روز گذشته از پایان مذاکرات در امروز خبر می دادند اعلام کرد که نمی‌تواند قول دهد امشب و فردا شب مذاکرات پایان یابد.

مذاکرات در روزهای گذشته به طور فشرده و اغلب تا بامداد روز بعد ادامه داشته است ولی هنوز برخی مسایل مهم باقی مانده است و به گفته عراقچی تا این مسایل حل نشود نمی توان گفت که به توافق رسیده ایم.

کد خبر 300946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha