همشهری آنلاین: روزنامه هافینگتن پست در گزارشی با پرداختن به روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵، نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا می‌ترسد اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، اعتبار خود را از دست بدهد.

اوباما

به گزارش ايسنا، روزنامه هافینگتن پست در ادامه نوشت: یکی از طولانی‌ترین مذاکرات دیپلماتیک در حالی در وین در جریان است که مذاکره کنندگان با نزدیک شدن به روز دوشنبه 13 ژوئیه تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق نهایی را شدت بخشیده‌اند.

اگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به توافق دست یابند کنگره آمریکا 60 روز فرصت خواهد داشت تا متن توافق را مورد بازبینی قرار دهد و در صورت لزوم قطعنامه‌ای در تأیید یا رد آن صادر کند.

با توجه به این‌که چین و روسیه در این رایزنی‌ها در طرف ایران قرار دارند، تهران به دنبال دست یافتن به امتیازات بیشتر از آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان است. همچنین پس از نزدیک به دو سال مذاکره و برگزاری نشست میان طرف‌ها، انگیزه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به یک توافق با ایران افزایش یافته است.

در ابتدای این مذاکرات، اوباما شاید به دنبال یک مشروعیت ابدی در منطقه خاورمیانه بود، اما اکنون یک دلیل دیگر نیز مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار داده است: این‌که رئیس جمهور آمریکا می‌ترسد اگر در مذاکرات شکست بخورد اعتبارش خدشه‌دار خواهد شد. اوباما این حقیقت را می‌داند که دست نیافتن به یک توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران یک فاجعه بزرگ برای وی و حزب دموکرات خواهد بود که سرمایه زیادی روی این ماراتن سیاسی صرف کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به پیامدهای حصول یک توافق و برندگان و بازندگان آن پرداخته و نوشته است: لازم به ذکر است که برندگان و بازندگان این توافق تنها به 7 کشور مذاکره کننده محدود نمی‌شود. پیامدها یا جنبه‌های مثبت این توافق بسیار فراتر از این است اما می‌توان گفت که برندگان حصول چنین توافقی قطعاً رئیس جمهور اوباما، دولت ایران، حسن روحانی رئیس جمهور این کشور به علاوه موسسات و شرکت‌های غربی خواهند بود.

اوباما در نهایت خواهد توانست یک شب آرام را از سر بگذراند و بگوید که به رویای درازمدت و مشروعیت خود در عرصه سیاست خارجی دست یافته است. از طرفی دیگر،‌ یک توافق هسته‌ای که لغو تحریم‌ها علیه ایران را در پی خواهد داشت برای آنهایی که به دنبال فرصت‌های اقتصادی ایران هستند سودمند خواهد بود.

با این حال برای تعیین برندگان و بازندگان باید تا حصول توافق نهایی صبر کرد.

کد خبر 300826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha