شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

مشهورترین بازیگر عرب سینمای جهان پس از حضور در بیش از ۱۰۰اثر سینمایی و تلویزیونی و دست و پنجه نرم کردن با بیماری آلزایمر، سرانجام روز جمعه ۱۹تیرماه در سن ۸۳سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستانی در قاهره از دنیا رفت.

هنر پیشه

به گزارش همشهري، عمر شريف كه بيش از همه با نقش‌هاي ماندگار فيلم‌هاي سينمايي «لورنس عربستان» و «دكتر ژيواگو» در ياد علاقه‌مندان فيلم و سينما مانده، از بزرگ‌ترين ستاره‌هاي سينماي جهان در دهه1960 بود. لورنس عربستان در 1962 به كارگرداني ديويد لين توليد شد و نخستين فيلم انگليسي‌زبان بازيگر متولد مصر بود.

هنرنمايي شريف در اين فيلم برايش يك نامزدي اسكار و يك جايزه گلدن گلوب به ارمغان آورد. پس از اين موفقيت همه‌جانبه، راه ورود او به هاليوود هموار شد و شريف 2سال بعد در 3فيلم «اسب كهر را بنگر» فرد زينه‌مان، «سقوط امپراتوري رم» آنتوني مان و «رولز رويس زرد» ايفاي نقش كرد. تنها يك سال بعد يعني در 1965 عمر شريف در 32سالگي نخستين نقش اصلي خود را در هاليوود جان بخشيد و با حضور در« دكتر ژيواگو» به كارگرداني ديويد لين، دومين جايزه گلدن گلوب را هم برد.

چهره خوب و نوع خاص گويش اين توانايي را به او مي‌بخشيد كه درنقش‌هاي متفاوت ظاهر شود؛ ازجمله يك اسپانيايي در اسب كهر را بنگر، يك روس در دكتر ژيواگو، يك مغول در پروژه سينمايي «چنگيز خان» و يك ژنرال آلماني جنگ جهاني دوم در «شب ژنرال‌ها». شريف تا حدود يك دهه پيش در سينماي آمريكا و جهان فعال بود و از اواسط دهه 80ميلادي به‌تدريج در فيلم‌هاي مصري هم حضور يافت.

ازجمله نقش‌هاي مهم او در دهه اخير مي‌توان به «موسيو ابراهيم و گل‌هاي قرآن» در 2003 اشاره كرد كه يك جايزه سزار (معادل اسكار در سينماي فرانسه) را برايش در پي داشت. فرانسوا دوپيرون اين فيلم را براساس داستاني از اريك امانوئل اشميت ساخت و شريف در آن در نقش يك مغازه‌دار ترك مسلمان در پاريس ظاهر شد كه سرپرستي پسري يهودي را عهده‌دار مي‌شود. او همان سال جايزه شير طلايي افتخاري جشنواره فيلم ونيز را به‌دست آورد و قرار است صدايش براي آخرين بار در انيميشن كوتاه «1001اختراع و دنياي ابن‌هيثم» شنيده شود.

کد خبر 300744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha