شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: دانش‌آموخته رشته بازیگری تئاتر نخستین بار با «بعد از ظهر سگی سگی» سینما را تجربه کرد و از آن زمان به بعد در دیگر فیلم‌های برادرش مصطفی هم حضوری ثابت و پررنگ داشت.

کیایی  برای چهارمین بار پیاپی در فیلم برادرش ایفای نقش کرده است.

محسن كيايي پس از بازي در فيلم‌هاي «ضد گلوله» و «خط ويژه» و سريال‌هاي «پرده‌نشين»، «مهمانان ويژه»، «راه دررو»، «سر به راه» و... اين روزها «عصر يخبندان» را روي پرده دارد. با او درباره تجربه بازي در اين فيلم تحسين‌شده جشنواره فجر سال گذشته گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • با اينكه عصر يخبندان فيلمي با موضوع اجتماعي است اما رگه‌هاي طنز در آن فراوان ديده مي‌شود.

من در فيلمسازي چندان قائل به تقسيم‌بندي فيلم‌ها به طنز يا جدي نيستم. در عصر يخبندان لحني وجود دارد كه به فيلم‌هاي برادرم مصطفي برمي‌گردد. او در آثارش زندگي‌هاي معمولي را به تصوير مي‌كشد. يك فرد عادي ممكن است صبح خوشحال باشد و عصر غمگين. عصر يخبندان و شخصيت‌هاي فيلم هم مانند افراد عادي هستند. ممكن است گاهي بخندند و گاهي گريه كنند. تماشاگر با فيلم جلو مي‌رود و اين لحظه‌ها را تجربه مي‌كند. تلاش ما هميشه اين بوده كه سراغ ژانر خاص نرويم و حرف‌ها را در فيلم مانند زندگي معمولي مردم بزنيم.

  • پس شخصيت سعيد بر اين اساس شكل گرفته است؟

سعيد از دل مردم بيرون آمده و فردي است با اعتقادهاي خودش. درست است كه خلاف هم مي‌كند اما براي اين خلاف‌ها پيش‌فرض‌هايي دارد كه شايد بيراه هم نباشد. شخصيت سعيد در عصر يخبندان خلاف‌هاي بزرگ را دوست ندارد، از اعتياد متنفر است و قوانين جامعه را مي‌شناسد. با اين حال خودش هم كارهايي مي‌كند كه براي آنها دليل دارد.

  • يعني سعيد را قهرمان مي‌دانيد؟

نمي‌توان گفت سعيد قهرمان است، شايد ضد قهرماني باشد كه مردم دوستش داشته باشند. معتقدم اين شخصيت مابه‌ازاهايي در جامعه ما دارد. آدمي كه شايد خطا كند اما هرگز قصد آسيب زدن به مردم را ندارد.

  • شما در 4 فيلم قبلي برادرتان بازي كرده‌ايد. ترجيح مي‌دهيد سينما را هميشه با او تجربه كنيد؟

اينطور نيست كه علاقه‌اي براي حضور در فيلم‌هاي ديگر نداشته باشم. امسال هم چند فيلمنامه به دستم رسيده اما متن‌ها را دوست نداشتم. با اين حال اگر قرار است سالي يك فيلم بازي كنم، ترجيح مي‌دهم در كنار مصطفي باشم.

  • در جريان توليد عصر يخبندان ديالوگ‌ها و حركت‌هاي بداهه هم داشتيد يا همه چيز بر اساس فيلمنامه بود؟

مصطفي آنقدر فيلمنامه را روان مي‌نويسد كه بازيگر سر صحنه راحت است. من هم از ابتداي شكل‌گيري ايده با او هستم و وقتي در مقام بازيگر قرار مي‌گيرم، اين تعامل و تبادل نظر وجود دارد. ديگر دوستان بازيگر هم طرح‌ها و ايده‌هاي خود را مطرح مي‌كنند و در نهايت تصميم نهايي گرفته مي‌شود.

  • امسال هم فيلمي تازه از خانواده كيايي در جشنواره فجر خواهيم داشت؟

برادرم مشغول نگارش فيلمنامه «پارازيت» است. ‌تمام تلاشمان را مي‌كنيم كه فيلم در جشنواره حضور داشته باشد اما اولويت فعلا روي فيلمنامه است كه خوب و قوي نوشته شود.

  • بازي شما در سينما و تلويزيون هميشه رگه‌هايي از طنز دارد. خودتان دوست داريد بازيگر طنز شناخته شويد؟

بيشتر دوست دارم راه ميانه را بروم و نه صرفا يك بازيگر طنز شناخته شوم و نه بازيگر جدي. به عنوان بازيگر دوست دارم هر 2 را تجربه كنم و تلاش مي‌كنم تجربه كافي در بازي به دست بياورم.

  • بازگشت به تئاتر پس از 8 سال

فعلا كار تصويري نمي‌كنم اما قرار است از اواسط مردادماه در يك نمايش بازي كنم. اين نمايش «پپروني براي ديكتاتور» نام دارد به كارگرداني علي احمدي كه علاوه بر من، خسرو احمدي، ژاله صامتي و 3 بازيگر ديگر هم در آن بازي مي‌كنند. من بعد از «اوه ببخشيد آقاي چخوف» 8 سال است در تئاتر بازي نكرده‌ام و دوباره مي‌خواهم به اين عرصه برگردم.

کد خبر 300037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha