شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: متأسفانه درمانی قطعی برای ام‌اس وجود ندارد و نتایج پژوهش‌های متعدد نشان‌دهنده‌ی این است که تغذیه نقش مهمی در پیشگیری و کاهش علائم این بیماری دارد.

مصرف قهوه و ویتامین D برای کاهش خطر ام اس

ام‌اس یک بیماری خودایمنی است که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را مبتلا کرده است. مشکل راه رفتن، خستگی، ضعف اعضای بدن و دردهای مزمن جزو علائم این بیماری محسوب می‌شوند.

در این مطلب کوتاه به مواد غذایی مفید و مضر در این بیماری می‌پردازیم.

از قهوه تا ویتامین D 

نتایج پژوهش‌های محققان سوئدی که در مجله‌ی Neurology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد خانم‌هایی که میزان ویتامین D خونشان بالا است به میزان 61 درصد کمتر در معرض ام‌اس قرار می‌گیرند. متأسفانه زندگی آپارتمان‌نشینی، نوع پوشش، آلودگی هوا و غیره جزو عواملی هستند که خطر بروز کمبود ویتامین D را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این نتایج پژوهشی که در سال 2015 و در جلسه‌ی سالانه‌ی American Academy of Neurology منتشر شده است نشان می‌دهد افرادی که روزانه 4 فنجان قهوه می‌نوشند در مقایسه با افرادی که لب به این نوشیدنی نمی‌زنند به میزان 1.5 برابر کمتر در معرض ابتلا به ام‌اس قرار می‌گیرند.

بر اساس نتایج این دو پژوهش به نظر می‌رسد که با افزایش جذب ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین و همچنین مصرف قهوه می‌توان از بروز این بیماری خودایمنی فلج‌کننده پیشگیری کرد و یا علائم آن را کاهش داد.

برای کاهش ام‌اس از این‌ها بپرهیزید

در سال 2014، محققان آرژانتینی به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد نمک باعث افزایش خطر ابتلا به ام‌اس می‌شود. به عقیده‌ی این محققان بیماری افرادی که روزانه بین 2 تا 4.8 گرم نمک مصرف می‌کنند با سرعت بیشتری (در مقایسه با افرادی که روزانه کمتر از 2 گرم نمک در برنامه‌ی غذایی‌شان دارند) پیشرفت می‌کند. این خطر بین دو تا چهار برابر بیشتر خواهد بود.

به عقیده محققان دانشگاه لویزیان، رسوراترول موجود در نوشیدنی‌های الکلی نیز باعث تسریع تخریب «میلین» و افزایش التهاب مغز می‌شود. به خاطر اینکه این ماده خاصیت وازودیلاتور گشادکننده‌ی عروق دارد. در نتیجه علائم بیماری از قبیل خستگی مزمن، اختلال دید و غیره تشدید می‌شود.

منبع: topsante

کد خبر 300701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha