یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری ام‌اس را کاهش دهد.

مصرف روزانه قهوه و کاهش ام اس

به گزارش ايسنا، پزشکان آمریکایی با بیان اینکه نوشیدن قهوه می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری ام‌اس موثر باشد، اظهار داشتند: هر چند یافته به دست آمده به این معنا نیست که افرادِ مستعد ابتلا به این بیماری فقط قهوه بنوشند.

با این وجود مطالعه انجام شده روی حدود 7000 نفر در آمریکا و سوئد، مشاهدات انجام گرفته روی موش‌های آزمایشگاهی را تایید کرده و حاکی از آن است که کافئین موجود در قهوه از بدن در برابر اختلالات عصب شناختی مراقبت می‌کند.

در افراد مبتلا به ام‌اس سیستم ایمنی به غلاف حفاظتی اطراف رشته‌های عصب به نام غلاف میلین حمله می‌کند. این اختلال، ارتباط صحیح بین مغز و مابقی بدن را مختل کرده و به ضعیف شدن ماهیچه‌ها، عدم هماهنگی بین آن‌ها، پایین آمدن قدرت دید و درد و علائم دیگر منجر می‌شود.

برای این عارضه درمان قطعی وجود ندارد و با استفاده از داروها می‌توان روند پیشرفت علائم آن را به طور موقت کاهش داد. بیماری ام‌اس معمولا در افراد ساکن در عرض جغرافیایی شمالی و جنوبی بیشتر مشاهده می‌شود که در برخی بررسی‌ها به نقش ویتامین D در بروز این بیماری اشاره شده هر چند دلیل آن همچنان نامشخص است.

طبق اعلام انجمن ملی ام‌اس، بیش از 400 هزار نفر در آمریکا و دو میلیون و 400 هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. بیشتر مبتلایان به این بیماری اولین علائم آن را که اغلب تاری دید یا دوبینی است در فاصله سنی 20 تا 40 سالگی تجربه می‌کنند.

در سال 2008 یک گروه تخصصی از دانشگاه «کرنل» آمریکا با انجام آزمایشی روی تعدادی موش مشاهده کردند که موش‌های تغذیه شده با میزان بالایی از کافئین کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ام‌اس هستند. این متخصصان اینطور بیان کردند که کافئین، فعالیت نوعی ماده شیمایی در بدن به نام «آدنوزین» را متوقف می‌سازد که موجب می‌شود سلول‌های ایمنی به سیستم عصب مرکزی وارد شده و غلاف میلین را تخریب کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، همچنین در این بررسی دو گروه از افراد سالم و مبتلا به بیماری ام‌اس مورد مطالعه قرار گرفتند که نشان داد افرادی که از این نوشیدنی مصرف نمی‌کنند 1.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

کد خبر 288578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha