جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
۱ نفر

همشهری آنلاین: عمر شریف(میشل دیمیتری شلهوب) اول آوریل ۱۹۳۲ در یک خانواده مسیحی که اصالتاً لبنانی بودند در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمد.

omar sharif

زمانی که در کالج ویکتوریا تحصیل می‌کرد با یوسف شاهین کارگردان معروف مصری و نیز ادوارد سعید متفکر نامی هم‌شاگردی بود. پس از این که در رشته ریاضی و فیزیک از دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد به مدت ۵ سال در شغل پدر که تجارت چوب بود مشغول به کار شد و پس از ان برای آموختن بازیگری وارد آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن شد.

عمر شریف کشف یوسف شاهین، سینماگر مصری بود. او اولین بار در سال ۱۹۵۳ در فیلمی از یوسف شاهین به نام "صراع فی الوادی" (نبرد در بیابان) ظاهر شد.

وی پس از ورود به سینمای مصر با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام فاتن حمامه آشنا شد به طوری که برای ازدواج با وی که یک مسلمان بود، به اسلام گروید و نامش را به عمر الشریف تغییر داد. حاصل این ازدواج پسری است به نام طارق شریف که در سال ۱۹۵۷ به دنیا آمد. زندگی مشترک عمر شریف و فاتن حمامه، ۲۰ سال ادامه داشت تا سرانجام در سال ۱۹۷۴، از یکدیگر جدا شدند. عمر شریف پس از جدایی از فاتن حمامه دیگر ازدواج نکرد.

در سال ۱۹۶۲ که دیوید لین، کارگردان بزرگ بریتانیا، برای فیلم لارنس عربستان در جستجوی بازیگری عرب بود، عمر شریف را برای ایفای نقش "شریف علی" انتخاب کرد. بازی عمر شریف در این فیلم راه او را به سینمای هالیوود باز کرد.

در خرداد ماه ۱۳۹۴ طارق فرزند عمر شریف طی گفتگویی با روزنامه اسپانیایی ال موندو اعلام کرد که پدرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده ولی پیشرفت بیماری هنوز مشخص نیست. 

وی در سال ۱۹۶۳ میلادی برای بازی در فیلم لورنس عربستان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

عمر شریف همچنین در سال ۱۹۶۵ میلادی برای بازی در فیلم دکتر ژیواگو برنده جایزه گوی زرین برای بهترین نقش اول مرد شد. وی در فیلم سیزدهمین سلحشور و سریال جزیره اسرارآمیز نیز ایفای نقش کرده است.

شریف صبح جمعه دهم جولای سال ۲۰۱۵ بعد از طی کردن یک دوره بیماری در بیمارستانی در قاهره درگذشت.

کد خبر 300666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha