همشهری آنلاین: سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرده که آژانس امنیت ملی آمریکا ده‌ها سال در دفتر صدراعظم‌های آلمان در شهرهای بن و برلین شنود می‌کرده است. یکی از شنودها گفت‌وگوی خانم مرکل با رئیس امارات عربی متحده در باره ایران بوده است.

آمریکا از دهه ۱۹۹۰ مقامات عالی‌رتبه آلمان را شنود کرده است

به گزارش دويچه وله، از اسناد اخیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس که چندروزی است منتشر شده، مشخص می‌شود که شنود آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) از مقامات دولتی آلمان بسیار پردامنه‌تر از آنی است که تاکنون منتشر شده است.

این که آژانس امنیت ملی آمریکا چندین سال تلفن‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را شنود می‌کرده از اکتبر سال ۲۰۱۳ فاش شده بود، اما اسناد جدید ویکی‌لیکس حاکی از آن است که آمریکایی‌ها نه تنها صدراعظم کنونی آلمان که مقامات مهم سیاسی این کشور را از دهه ۱۹۹۰ میلادی شنود می‌کرده‌اند.

تیم تحقیقاتی روزنامه آلمانی "زود دویچه" و فرستنده‌های خبری NDR و WDR آلمان به نقل از اسناد ویکی‌لیکس که در اختیارشان قرار گرفته، اعلام کرده است که نه تنها مکالمات تلفنی مقامات دولت آنگلا مرکل، صدراعظم کنونی آلمان، بلکه مقامات دولت‌های پیشین هلموت کهل و گرهارد شرودر، دو صدراعظم ‌پیشین آلمان نیز شنود می‌شده است.

در فهرست سایت افشاگر ویکی‌لیکس در مجموع شماره تلفن‌های ۵۶ نفر موجود است. شماره تلفن شخص آنگلا مرکل نیز در این فهرست موجود است. تلفنی که صدراعظم آلمان تا پایان سال ۲۰۱۳ از آن استفاده می‌کرده است.

حدود ۲۰ شماره تلفن و فاکس موجود در فهرست افشاشده از طرف ویکی‌لیکس تا کنون معتبرند و به نزدیک‌ترین حلقه رابط با صدراعظم آلمان تعلق دارند؛ کسانی چون خانم بآته باومن، سردفتر و فرد مورد اعتماد خانم مرکل.

از دیگر شخصیت‌هایی که شماره تلفن‌شان در فهرست سایت ویکی‌لیکس آمده، پتر آلتمایر، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان و کلاوس- دیتر فریچه، رئیس دفتر هماهنگی اطلاعات محرمانه و نیز فولکر کاودر، رئیس فراکسیون حزب دمکرات مسیحی آلمان در مجلس نمایندگان آلمان است.

نام فولکر کاودر در فهرست ویکی‌لیکس تحت عنوان "مشاور مرکل کاودر" آمده است. شماره تلفن رونالد پوفالا، رئیس پیشین دفتر صدراعظم آلمان نیز که هنوز معتبر است در این فهرست موجود قرار دارد.

ویکی‌لیکس علاوه بر فهرست تلفن‌ها بعضی پروتکل‌های "بسیار محرمانه" آژانس امنیت ملی آمریکا را نیز منتشر کرده است. چند پروتکل از صحبت‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که مربوط به سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ می‌شوند در میان این فهرست دیده می‌شوند.

یکی از این پروتکل‌ها به گفت‌وگوی خانم مرکل با خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات عربی متحده مربوط می‌شود. این گفت‌وگو در سال ۲۰۰۹ انجام شده و موضوع گفت‌وگو شرایط موجود در ایران است.

از پروتکل‌های دیگر بسیار محرمانه منتشر شده از طرف ویکی‌لیکس که مربوط به سال ۲۰۰۹ است، سخنان آنگلا مرکل قبل از اجلاس "جی 20" در لندن است که در آن پیشنهادهای بانک مرکزی آمریکا برای برطرف شدن بحران مالی جهان مطرح شد. صدراعظم آلمان در این پروتکل به این پیشنهادها انتقاد می‌کند.

رد پای شنودها به دوران کهل می‌رسد

هنوز مشخص نیست که فهرست شماره ‌تلفن‌های منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس به چه زمانی تعلق دارد. در این فهرست نیز سخنی در این باره به میان نیامده است، اما نام‌های ذکر شده حاکی از آن است که شنودهای تلفنی به زمان صدراعظمی هلموت کهل می‌رسد. در این فهرست شماره تلفن یوهانس لودویگ، فرد مورد اعتماد هلموت کهل دیده می‌شود.

نام چندنفر از اعضای دولت ائتلافی حزب سوسیال دمکرات آلمان و سبزهای این کشور که در سال ۱۹۹۸ قدرت سیاسی در این کشور را به دست گرفتند نیز در فهرست سایت افشاگر ویکی‌لیکس موجود هستند.

در فهرست ویکی‌لیکس شماره تلفن‌های بسیاری از مقامات عالی‌رتبه و وزیرانی در بخش‌های خارجی، امنیت، اقتصاد، مالی و کشاورزی هستند که فعالیت شان مورد نظر مقامات آمریکا قرار داشته و نشان‌دهنده علاقه‌مندی آنها به دریافت اطلاعات، بخصوص در این بخش‌ها بوده است.

واکنش‌ها به افشاگری ویکی‌لیکس

اافراد کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان آلمان (بوندس تاگ) خواستار پاسخی مناسب به این اقدام آمریکا شده‌اند. کنستانتین فون نوتس، یکی از اعضای حزب سبزهای آلمان در کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان آلمان در این باره گفت: «افشاگری‌های اخیر ویکی‌لیکس برای دفتر صدراعظم و شخص آنگلا مرکل بسیار دردناک هستند.»

دولت آلمان هنوز هیچ واکنشی نسبت به این افشاگری ویکی‌لیکس نشان نداده و تقاضای تیم تحقیقاتی سه رسانه‌ی آلمانی و هرگونه موضع‌گیری در این باره را به پس از بررسی اسناد ویکی‌لیکس موکول کرده است.

کد خبر 300626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha