چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزیر دادگستری آلمان از برکناری دادستان کل فدرال این کشور به سبب محکوم کردن مداخله این وزارت‌خانه در تحقیقی علیه دو روزنامه نگار یک وبلاگ اطلاع رسانی ،‌خبر داد.

هیکو ماس،  وزیر سوسیال دموکرات دادگستری آلمان در بیانیه کوتاهی در برلین اعلام کرد اعتماد او به هرالد رانگه ،دادستان کل فدرال «خدشه‌دار شده» و « با هماهنگی صدراعظم » او را از مسئولیت‌های خود کنار گذاشته است .

هرالد رانگه 67 ساله ماه مه گذشته تحقیق اولیه‌ای را علیه دو روزنامه‌نگار درباره اتهام خیانت به اسرار دولتی آغاز کرده بود که پس از آن، این تحقیق به حال تعلیق در آمده بود اما اعلام آن در هفته گذشته واکنش‌های خشمگینانه‌ای را درپی داشت .

وبلاگ نتزپولیتیک دات اورگ متخصص در امور دفاع از حقوق مولفان دیجیتالی ،محور اصلی این مشاجره است .

این وبلاگ اوایل سال اسنادی را منتشر کرد که آنها را به عنوان طرح‌های « دفتر محافظت از قانون اساسی (اطلاعات داخلی )‌ برای نظارت بر اینترنت » معرفی کرده بود.

این جنجال آن‌قدر گسترده شد که حتی رانگه از همه پیگردها در چارچوب پرونده جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از آنگلا مرکل ،صدراعظم آلمان نیز چشم پوشی کرد.

رانگه که این تحقیق را چهارشنبه به حال تعلیق در آورد؛ اعلام کرد: قربانی مداخله وزارت دادگستری بوده است و وزارت‌خانه از او خواسته است يكي از قضات مستقل را كنار بگذارد چون به نظر اين قاضي يكي از مطلب هاي نتزپوليتيك اسرار امنيت ملي را فاش كرده‌است.

دادستان سه‌شنبه اعلام کرد :« تاثیرگذاری بر یک تحقیق به این سبب که نتیجه آن نمی‌تواند از نظر سیاسی مناسب باشد ،‌حمله غیرقابل تحملی علیه استقلال دستگاه قضایی است.»

به گزارش رويترز،رانگه گفت: آزادي مطبوعات ارزشمند و است و بايد به آن احترام گذاشت اما محدوديت‌هايي نيز بايد وجود داشته‌باشد.

ماس گفت :« اظهارات رانگه و شیوه‌ای که امروز انتخاب کرد غیر قابل درک است و وجهه بدی از آنچه واقعا اتفاق افتاده است به افکار عمومی ارائه می‌کند.»

کد خبر 303143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha