جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس درنامه‌ای سرگشاده از فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه درخواست پناهندگی سیاسی کرد.

 آسانژ از اولاند درخواست پناهندگی کرد

به گزارش ايرنا، شبکه روسی راشاتودی روز جمعه گزارش داد: آسانژ در نامه سرگشاده به رییس جمهوری فرانسه که در روزنامه 'لوموند انتشار یافت ، نوشت که وی قربانی شکنجه و آزار دولت آمریکا برسر افشای نقض حقوق بشر و دیگر اقدامات بحث برانگیز (واشنگتن) است.

به دنبال افشای جاسوسی 'آژانس امنیت ملی آمریکا' NSA از مقامات عالی فرانسوی، مقامات این کشور نشانه هایی از اعطای پناهندگی به آسانژ را بروز دادن؛ وی نیزدر پی این نشانه های موافق، درخواست پناهندگی از رئیس جمهورفرانسه را بطور رسمی ارایه کرده است .

این درحالی است که آسانژ از ژوئن سال 2012 میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده و دراین مکان به سر می برد.

دولت انگلیس میلیون ها پوند صرف مراقبت از خروج وی از ساختمان سفارت اکوادور در لندن نموده تا به محض خروج ، وی را بازداشت و به سوئد بازگرداند.

آسانژ در فوریه 2011 میلادی در دادگاهی در انگلیس برای بازپس فرستاده شدن به سوئد و پاسخگویی به اتهام جنسی حضور یافت .

او گفت که نسبت هایی که به او داده شده بی پایه است و هشدار داد که در صورت فرستادن وی به سوئد این احتمال دارد که دولت سوئد وی را به آمریکا که علیه او حکم صادرکرده، مسترد کند.

سایت ویکی لیکس که آسانژ بنیانگذار آن است ،در سال 2010 میلادی اسناد جنگ عراق و افغانستان را در بارۀ درگیری امریکا در این جنگ ها منتشر کرد که برخی از آنها اسناد محرمانه بودند.

درنوامبر همان سال ویکی لیکس 250 هزار شنود دیپلماتیک آمریکا را منتشر کرد.

وزارت دادگستری آمریکا در دسامبر 2010 میلادی به دلیل افشاگری های صورت گرفته، احضاریه ای برای وی صادر کرد.

کد خبر 299874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha