همشهری آنلاین: روزنامه لیبراسیون فرانسه که یکی از افشاکنندگان برنامه شنود آژانس امنیت ملی آمریکا علیه روسای جمهور فرانسه بوده در گزارشی فاش ساخت که سفارت آمریکا در پاریس به عنوان یکی از پایگاه‌های یک واحد جاسوسی ویژه آمریکا که به طور مشترک توسط سازمان اطلاعات مرکز آمریکا (سیا)‌ و آژانس امنیت ملی این کشور (ان اس ای) اداره می‌شود، عملیات‌های ویژه جاسوسی علیه فرانسه را انجام می‌دهد.

  سفارت آمریکا در پاریس لانه جاسوسی سیا و ان‌ اس ای » سرویس: بین الملل - فرامنطقه ای کد خبر: ۹۴۰۴۰۳۰

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه لیبراسیون فرانسه در گزارشی به قلم ژان مارک ماناش، یکی از نویسندگان برجسته خود، از این که چطور سفارت آمریکا در فرانسه به عنوان لانه جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرده برداشته است.

در این گزارش به ویژه به موقعیت خاص سفارتخانه‌ آمریکا در فرانسه واقع در میدان کونکورد شهر پاریس اشاره شده و تاکید شده این که این سفارتخانه در فاصله چندصد متری نهادهای حکومتی مهم فرانسه شامل کاخ الیزه، وزارتخانه‌های کشور، دادگستری، امور خارجه و دفاع و همچنین پارلمان این کشور و چند سفارتخانه مهم دیگر قرار دارد بی دلیل نیست.

این روزنامه با استناد به مقاله یک وبلاگ فاش ساخته که سفارتخانه آمریکا در فرانسه محل استقرار پایگاه یک واحد ویژه جاسوسی مشترک میان سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا به نام سرویس ویژه جمع‌آوری اطلاعات (Special Collection Service) است. بر اساس گزارش وبلاگ مذکور این پایگاه که در سال 2004 و 2005 در فرانسه مستقر شده مسئول انجام تجسس‌های ویژه، سرقت اطلاعات و حتی نصب میکروفون‌های جاسوسی است.

در این گزارش تاکید شده که این واحد ویژه جمع‌آوری اطلاعات آمریکا که به عنوان مسئول اجرای "عملیات‌های غیرممکن" مشهور است، 80 پایگاه مشابه در سراسر جهان دارد که 19 عدد از آنها در اروپا شامل برلین، ژنو، مادرید، استکهلم، وین و ورشو قرار دارند.

یکی از نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده این است سفارتخانه آمریکا در پاریس در سال‌های 2004 و 2005 تلاش کرده تا تجهیزات اطلاعاتی در زیر نمای ساختمان مخفی کند که از جمله اقدامات انجام شده مربوط به پنجره‌های این ساختمان است که در زیر آنها صفحات ویژه‌ای قرار داشته که اجازه به عبور سیگنال‌های الکترومغناطیسی می‌دهند. همچنین گزارش شده که مشابه اقداماتی که آمریکا برای نماسازی فریبنده به منظور پنهان کردن تجهیزات جاسوسی خود در سفارتخانه‌اش در پاریس انجام داده از جمله شکل کلی و نحوه چینش آن عینا در دیگر سفارتخانه‌های آمریکا به ویژه در شهرهای برلین، استکهلم و مادرید مشاهده شده است.

در ادامه این گزارش همچنین گفته شده که پایگاه خبری اشپیگل آلمان با استناد به سندی متعلق به سپتامبر 2013 فاش ساخته که آژانس امنیت ملی آمریکا شبکه مجازی خصوصی(VPN) ویژه وزارت امور خارجه فرانسه را که مورد استفاده سفارتخانه‌ها و سرویس‌های کنسولی قرار می گرفته،‌ هک کرده تا با استفاده از آن اطلاعات جمع کند و همچنین اقدام به نصب میکروفنهای جاسوسی در سفارتخانه فرانسه در واشنگتن و همچنین مقر هیات فرانسه در سازمان ملل کرده است.

کد خبر 299100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha