جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

«علت قتل: سیاهپوست بودن»؛پرونده تیراندازی یک جوان سفید پوست در کلیسای سیاهپوستان در شهر چارلستون، ایالت کارولینای جنوبی آمریکا احتمالا تنها یکی دیگر از صدها پرونده‌هایی خواهد بود که باید روی پوشه‌ کالبدشکافی ۹مقتولش‌ این مهر بخورد.

مردم آمریکا در واکنش به قتل ۹ سیاهپوست توسط قاتلی خونسرد اقدام به برگزاری مراسم یادبود و نظاهرات سکو

در ماه‌هاي گذشته بارها قتل سياهپوست‌‌هاي آمريكا توسط پليس‌هاي سفيد پوست جنجالي شد اما اين بار صبح روز پنجشنبه ديلان روف، 21ساله با اسلحه‌اي كه براي تولدش هديه گرفته بود حاضران در يكي از قديمي‌ترين كليساهاي سياهپوستان آمريكا را به گلوله بست.

در اين حمله‌، 9نفر ازجمله كشيش مشهور اين كليسا كه رئيس‌جمهور آمريكا هم او را از نزديك مي‌شناخته كشته شدند. هيچ رسانه‌اي اما در آمريكا براي جوان سفيد پوستي كه حتي موقع بازداشت پوزخند مي‌زد لقب تروريست را استفاده نكرد. واشنگتن‌پست شايد تنها رسانه‌اي بود كه در گزارشي نوشت اگر قاتل يك افراطي اسلامگرا بود حالا همه از حمله‌اي تروريستي حرف مي‌زدند و از خطرات گسترش اسلام در غرب صفحه‌هاي متعدد گزارش چاپ مي‌كردند. براي ديلان روف اما مي‌گويند مشكل رواني داشته و مثل ده‌ها راست افراطي ديگر در آمريكا به‌خاطر اين مشكل براي قتل ديگران برنامه‌ريزي كرده است.

بحران تيراندازي‌ها و به رگبار بستن مردم و بچه‌ها در آمريكا آنقدر بالا گرفته كه اوباما را مجبور كرد در واكنش به اين حمله جديد از كشور خودش انتقاد كند و بگويد كه در كشورهاي پيشرفته ديگر هيچ وقت اين ميزان كشتار و حمله با اسلحه تكرار نشده است. هزاران آمريكايي هم روزگذشته با روشن‌كردن شمع و برگزاري راهپيمايي سكوت اعتراض خود را به كشتارهاي نژادپرستانه در اين كشور نشان دادند.

  • قتل‌عام به‌خاطر تنفر

دادگستري آمريكا اعلام كرده به‌احتمال زياد اين حمله، «جرمي بر پايه تنفر» بوده است. «جرم بر پايه تنفر» در قوانين آمريكا اشاره به جرمي دارد كه از روي تعصب نژادي، مذهبي، جنسيتي صورت گرفته است. سابقه ديلان روف در شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه او فردي معتقد به حكومت سفيد پوست‌ها بوده و اساسا اعتقاد داشته كه سياهپوست‌ها بايد زير قدرت نژاد برتر سفيد زندگي كنند.

برخي رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه او درهنگام تيراندازي فرياد مي‌زده است: «شما كشور ما را آلوده كرديد، به زنان ما تجاوز مي‌كنيد، من مجبورم شما را بكشم». اين جملات محورهاي اصلي سخنراني‌هاي جلسات راست‌هاي افراطي آمريكا به‌حساب مي‌آيد.
تصويري از ديلان روف هم منتشر شده كه روي لباسش پرچم آفريقاي جنوبي و رودزيا (زيمباوه فعلي) در زمان حكومت اقليت سفيدپوست بر سياهپوستان دوخته شده است.

به گفته‌ شاهدان در كليساي امانوئل، متعلق به مسيحيان فرقه متديست، اين جوان سفيد پوست در مراسم دعاي بسيار شلوغ روز پنجشنبه وارد اين كليساي قديمي شد و با پذيرفته شدن گرم از سوي سياهپوست‌ها يك ساعتي را در ميان آنها ماند تا سرانجام اسلحه‌اش را بيرون كشيد و آنها را به گلوله بست. نيروهاي پليس پس از يك تعقيب و گريز توانستند در 320كيلومتري محل حادثه قاتل را در ايالت كاروليناي شمالي دستگير كنند و روز گذشته او براي نخستين بار در نخستين جلسه دادرسي خود شركت كرد.

شهر چارلستون با ١٢٠ هزار نفر جمعيت كه يك چهارم آن سياهپوست هستند، به‌خاطر وجود تعداد زيادي كليسا به «شهرمقدس» شهرت دارد. آمريكايي‌ها هنوز كشتار هولناك بچه‌ها در مدرسه شهر نيوتاون در سال2012 و تيراندازي‌هاي مشابه ديگر را فراموش نكرده‌اند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا كه پس از تيراندازي سال2012 به‌دنبال محدودكردن مالكيت اسلحه بوده در واكنش به اين تيراندازي جديد گفت: آمريكايي‌ها بايد اين حقيقت را بپذيرند كه حوادث خشونت‌آميز با استفاده از اسلحه در ديگر كشورهاي پيشرفته با اين ميزان تكرار رخ نمي‌دهد.

او با اعلام اينكه هيچ حرفي نمي‌تواند درد و غم و خشم از اين حمله را نشان دهد، تأكيد كرد كه بيشتر از هر چيز وقوع اين حمله در يك مكان مذهبي دل را به درد مي‌آورد. 2‌ماه قبل هم اما در همين شهر چارلستون يك پليس سفيدپوست يك سياهپوست بدون سلاح را با شليك گلوله‌هايش كشته بود و باعث اعتراض‌ و خشم مردم اين شهر شد.كاروليناي جنوبي سابقه‌اي ديرينه در برده‌داري دارد. خيلي‌ها اعتقاد دارند كه بيشتر از مشكل اسلحه، بحران آمريكا اين است كه خشونت و نژادپرستي همچنان در تار و پود اين كشور وجود دارد.

  • خطر: راست‌هاي افراطي آمريكا

براساس آمار منتشر شده در ٢٠١٣ در آمريكا ۳۵۶۳پرونده «جرم بر پايه تنفر» ثبت شده كه از ميان آنها دوسومشان جرايمي بوده كه عليه سياهپوستان يا آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار بوده است. اين آمار حتي گوشه‌اي از حملات افراطي‌ها و نژادپرست‌هاي آمريكا به‌حساب نمي‌آيد. گزارش‌هاي رسمي نشان مي‌دهد كه از سال2002 تاكنون حملات تروريست‌هاي سفيد پوست راست افراطي چندين برابر بيشتر از افراطي‌هاي اسلامگرا باعث كشته شدن آمريكايي‌ها شده است.

هميشه حملات افراطي‌هاي اسلامگرا موضوع رسانه‌هاي اين كشور هستند اما واقعيت اين است كه در جامعه خشن آمريكا اصلي‌ترين خطر تروريستي از سوي راست‌هاي افراطي است. بيشتر اين افراد اما به گزارش واشنگتن‌پست به‌عنوان بيمارهاي داراي مشكل رواني معرفي مي‌شوند و هيچ‌كس به آنها تروريست نمي‌گويد. نظرسنجي صورت گرفته توسط انجمن پليس آمريكا نشان مي‌دهد كه 74درصد نيروهاي امنيتي اين كشور راست‌هاي افراطي را يكي از 3تهديد اصلي عليه آمريكا مي‌دانند و تنها 39درصد تروريست‌هاي مرتبط با القاعده را خطري جدي شمرده‌اند.

کد خبر 298526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha