همشهری آنلاین: ۱۴ سناتور آمریکایی مسئولیت نظارت بر توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را برعهده خواهند داشت.

کنگره آمریکا

به گزارش ایرنا، 'الکساندر بولتون' نویسنده این گزارش نوشت: اگر رئیس جمهوری آمریکا توافق نهایی با ایران را این هفته امضا کند، همه توجهات فورا به سمت کنگره جلب خواهد شد که می‌تواند این توافق را تایید یا با آن مخالفت کند.

این نويسنده در يادداشت‌اش در نشریه "هيل" اضافه کرد: کاخ سفید اوایل سال جاری قانونی را به تصویب رساند که به کنگره اجازه می‌دهد هر گونه توافقی با ایران را بازنگری کند.

'قانونگذاران 30 روز وقت دارند تا این توافق را در صورت ارائه به کنگره تا 9 ژوییه (18 تیر) بررسی کنند در غیر این صورت، این چارچوب زمانی به 60 روز افزایش می‌یابد. '

هیل نوشت: اوباما تحت فشار دمکرات‌هایی که در طول مذاکرات بین حمایت از کاخ سفید و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به عنوان مخالف قوی مذاکرات دچار اختلاف شده‌اند، با بررسی توافق نهایی توسط کنگره موافقت کرد.

پایگاه اینترنتی هیل ادامه داد: مخالفت کنگره با این توافق می‌تواند مانع از تصویب نهایی آن شود اما کنگره برای دستیابی به چنین هدفی به کسب آرای لازم برای غلبه بر حق وتوی کاخ سفید نیاز دارد.

ارگان کنگره آمریکا تصریح کرد: تحقق چنین هدفی به ویژه در مجلس نمایندگان امریکا بعید است زیرا جمهوری خواهان به سختی می‌توانند آرای دو سوم اکثریت را که برای غلبه بر رای اوباما نیاز هست، کسب کنند.

این پایگاه اینترنتی در عین حال نوشت: در سنا نیز رای گیری می‌تواند به زودی انجام شود و مخالفان توافق در بین دمکرات‌ها ممکن است از لحاظ سیاسی برای کاخ سفید مشکل ایجاد کنند.

هیل در ادامه این گزارش اسامی 14 سناتور دمکرات و سوابق آنها را که مسوولیت بازنگری توافق نهایی را دارند، به شرح زیر اعلام کرده است:

  • سناتور باب منندز (نیوجرسی)

این دمکرات سابق کمیته روابط خارجی خواستار توافقی است که امکان بازگرداندن فوری تحریم‌ها در صورت نقض تعهدات ایران را فراهم می‌کند.

وی از حامیان طرح سناتور 'مارک کرک' سناتور جمهوری خواه از ایالت ایلینوی است که اوایل سال جاری وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت دست نیافتن به توافق تا ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) را خواستار شد.

منندز به تازگی از روند مذاکرات ابراز نگرانی کرد و گفت: روند مذاکرات عمیقا نگران کننده بوده و خطوط قرمز ما به چراغ سبز بدل شده است.

  • سناتور چارلز شومر(نیویورک)

شومر از همپیمانان کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به عنوان یکی از مظنونان سیاست اوباما در قبال ایران است. وی همچنین از حامیان طرح مشترک کرک- منندز و 'میچ مک کانل' رهبر جمهوری خواهان سنا درباره 'ایران بدون سلاح هسته‌ای' است. وی در کمیته بانکداری سنای آمریکا به این طرح رای مثبت داد.

وی در ژانویه (دی- بهمن 93) نامه‌ای را به سرکردگی منندز امضا کرد که به دولت آمریکا هشدار می‌داد دمکرات‌های میانه‌رو فقط تا 24 مارس (4 فروردین 94) صبر خواهند کرد و بعد از انقضای این مهلت، در حمایت از قانونی که به کنگره اجازه نظارت بر توافق را خواهد داد، خواهند پیوست.

دولت آمریکا در آن زمان از مخالفان پر و پا قرص چنین قانونی بود.

وی در ماه آوریل (فرودین 94) گفت من قویا بر این باور هستم که کنگره باید حق تصویب هر گونه توافقی را داشته باشد.

  • سناتور گری پیترز (میشیگان)

این سناتور آمریکایی از حامیان طرح کرک منندز است و نامه منندز درباره تعیین ضرب الاجل 24 مارس برای اقدام کنگره را امضا کرده است.

وی رویکرد سختگیرانه تر دولت آمریکا پس از پایان ضرب الاجل مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 را خواستار و مدعی شد: تمدید اخیر مذاکرات نشان می‌دهد که تحریم‌های سخت تر برای ایجاد اهرم لازم به منظور تضمین توقف برنامه غیر صلح‌آمیز هسته‌ای لازم است.

  • ریچارد بلومنتال (کنتیکت)

به گزارش نشریه هیل، 'بلومنتال' هدف تبلیغات 1.4 میلیون دلاری ماه گذشته طرح امنیت آمریکا بوده است که از سناتورها می‌خواست با هر گونه توافقی که در آن شرط بازرسی‌های بدون قید و شرط از تاسیسات هسته‌ای ایران لحاظ نشود، مخالفت کنند.

وی همچنین از حامیان قانون 'ایران بدون سلاح هسته‌ای' است و نامه به اوباما درباره فرصت دو ماهه اوباما قبل از اقدام کنگره درباره قانون تحریم‌ها را امضا کرده است.

بر اساس این گزارش، طرح امنیت آمریکا، که سناتورهای اسبق آمریکا آن را به راه انداخته‌اند، به دنبال انجام تبلیغات گسترده‌ای درآمریکا است و این سناتور‌های کهنه کار و اسبق آمریکایی از هشت سناتور آمریکا، خواسته‌اند تا مخالفت شدیدی با توافق بدون شرط ایران به عمل آورند.

  • سناتور جو مانچین (ویرجینیای غربی)

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی هیل، 'مانچین' نیز از حمامیان طرح مشترک کرک-منندز و از امضا کنندگان نامه به اوباما درباره پیوستن به قانون حمایت از نظارت کنگره پس از تاریخ 24 مارس (4 فروردین) است.

مانچین ماه مارس (اسفند 93) در گفت و گو با برنامه 'فیس د نیشن' شبکه سی بی اس گفت: نامه‌ای را به اتفاق باب منندز و سایر سناتورها امضا کردم که در آن در وهله نخست بیان می‌شود که تا پایان ماه مارس منتظر می‌مانیم و اگر تا پایان ماه ژوئن ( ضرب الاجل خودخوانده ایران و گروه پنج به علاوه یک) توافقی حاصل نشود، تحریم را دو برابر خواهیم کرد.

  • سناتور جو دانلی (ایندیانا)

ارگان کنگره آمریکا نوشت: دانلی نیز از حامیان طرح کرک منندز درباره وضع تحریم‌های جدید در صورت شکست مذاکرات تا 30 ژوئن، مهلت اولیه دستیابی به توافق نهایی بود و در ماه ژانویه در کمیته بانکداری سنا به این طرح رای داد.

دانلی همچنین نامه منندز درباره ضرب الاجل مذاکرات را امضا کرده است.

  • باب کیسی ( پنسیلوانیا)

این سناتور آمریکایی نیز از حامیان طرح کرک منندز و امضا کننده نامه ژانویه گذشته منندز است. وی در یک صبحانه کاری در محل شبکه خبری بلومبرگ در اوایل سال جاری از این که جایگاه ایران در سطح بین‌المللی در نتیجه مذاکرات ارتقا یافته است، ابراز نگرانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آشکارا در مقایسه با ماه‌های گذشته در جایگاه بهتری قرار دارد زیرا در مذاکرات شرکت دارد.

  • جان تستر( مونتانا)

به گزارش هیل، تستر در کمیته بانکداری به نفع طرح کرک منندز رای داد. بر اساس گزارش دفتر تستر، این سناتور آمریکایی مدعی است تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشانده است.

  • مارک وارنر (ویرجینیا)

وارنر به طرح کرک منندز در کمیته بانکداری سنا رای مثبت داد. در نوامبر گذشته (آبان- آذر 93) خواسته‌هایش از ایران را منتشر کرد. این سناتور بر چیدن برنامه هسته‌ای ایران، اجرای بازرسی‌های سرزده و بدون قید شرط زمانی از همه تاسیسات ایران، لغو تدریجی تحریم‌ها و بازنگری هر گونه توافق نهایی را خواستار است.

  • هایدی هایتکمپ (داکوتای شمالی)

به گزارش هیل، هایتکمپ در کمیته بانکداری سنا به طرح کرک منندز رای داد و بر راستی آزمایی تعهد ایران به مفاد توافق قبل از هر گونه لغو تحریم‌ها تاکید دارد. وی به تازگی گفت: من نمی‌توانم موضوع لغو تحریم‌ها را قبل از راستی آزمایی اقدامات ایران درک کنم.

  • بن کاردین (مریلند)

'کاردین' نیز سناتور دمکرات کمیته روابط خارجی و از امضا کنندگان نامه منندز است که در آن به دولت درباره حمایت از قانون تحریم‌ها هشدار داده است.

وی نقش سازنده‌ای در مذاکرات بین دولت و 'باب کورکر' رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره بازنگری توافق نهایی در کنگره داشت.

دولت آمریکا در ابتدا با این طرح مخالفت کرد اما با میانجیگری کاردین با نظارت کنگره موافقت کرد. کاردین معتقد است قانونگذاران نباید درباره نتیجه مذاکرات پیشداوری کنند.

  • کریست کونز (دلاویر)

به گزارش ارگان کنگره آمریکا، 'کونز' عضو کمیته روابط عمومی سنای آمریکا و از امضا کنندگان نامه منندز است. سال گذشته در بیانیه‌ای شروطی را که هفته گذشته مک کانل درباره توافق با ایران مطرح کرد، خواستار شد و در نوامبر گذشته گفت: من فکر می‌کنم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

در بیانیه وی آمده است: ایران باید به طور کامل با بازرسی‌های سرزده از برنامه هسته‌ای اش موافقت کند. وی مدعی شده است که هر گونه توان توسعه برنامه غیرصلح آمیز هسته‌ای را درآینده برچیند.

کونز همچنین خواستار برچیدن تحریم‌ها فقط در صورت تعهد کامل ایران به توافق و بازگرداندن سریع تحریم‌ها در صورت هر گونه نقض آن است.

  • دبی استابنو (میشیگان)

به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، 'استابنو' از همپیمانان نزدیک شومر است که نامه منندز را امضا کرده است. استابنو با این حال از مخالفان تلاش‌های جمهوری خواهان برای تضعیف مذاکرات است.

  • مایکل بنت (کلورادو)

بر اساس این گزارش، 'بنت' از حامیان اولیه قانون بازنگری توافق نهایی در کنگره است. وی همچنین یکی از هشت سناتوری است که تبلیغات 1.4 میلیون دلاری طرح امنیت آمریکا مطرح شده است و خود را برای انتخاب دوباره در سال آتی آماده می‌کند.

وی وعده داده است از تضعیف رویکرد اوباما یا هر گونه تفاهم دیپلماتیک با ایران خودداری خواهد کرد. بنت در گفتگو با روزنامه 'کلورادو ایندیپندنت' گفت: جزییات واقعا مهم است اکنون زمان اقدام سیاسی نیست.

کد خبر 300306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha