همشهری‌آنلاین: تایید توافق هسته‌ای در پایتخت‌ها می‌تواند به اندازه دستیابی به خود توافق دشوار باشد.

ایران-۱+۵

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، جیمز بیز ،خبرنگار این شبکه در وین در گزارشی مستقیم درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر خبری تاریخی به صورت رسمی در وین اعلام شود. به نظر می‌رسد که توافق انجام شده باشد. البته هنوز نباید با قطعیت این حرف را زد. زیرا در جریان این مذاکرات بارها اتفاقاتی پیش بینی نشده رخ داد و این بار نیز نمی‌توان با قاطعیت حرف زد.

او ادامه داد: در هر حال فکر می‌کنم که توافق تقریبا حاضر است و قرار است مراسمی رسمی برای اعلام این خبر برگزار شود.

19 روز است مذاکرات در وین ادامه دارد. البته هنوز موانعی بر سر راه توافق وجود دارد زیرا پس از این باید طرف‌ها توافق را به پایتخت‌های خود ببرند و در آنجا نمایندگان مردم را درباره توافق راضی کنند.

در واقع به نظر می‌رسد این کار به اندازه رسیدن به توافق دشوار باشد زیرا عده زیادی با این توافق مخالفند. به ویژه این مخالفت‌ها در آمریکا شدیدتر است. زیرا اوباما موافقت کرده است اجازه دهد کنگره آمریکا این توافق‌نامه را بازنگری کند. به علت اینکه طرف‌ها نتوانستند تا پیش از پنج‌شنبه گذشته به توافق برسند، عملا ضرب الاجل مربوط به کنگره تمام شد و فرصت 30 روزه برای بازنگری در توافق به 60 روز افزایش یافت. به نظر می‌رسد این خود مشکلی برای دولت اوباما باشد. اگر کنگره توافق را وتو کند، اوباما می‌تواند با وتوی خود رای کنگره را لغو کند مگر این‌که تعداد بالایی از قانونگذاران با توافق‌نامه مخالفت کنند.

خبرنگار الجزيره گفت:یکی از مسائل جالبی که درباره تنظیم این توافق‌نامه شنیدیم این است که گفته می‌شود شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است قطعنامه‌ای را تصویب کند که هم زمان با این توافق‌نامه روی آن کار می‌شد. البته دیپلمات‌ها در نیویورک می‌گویند معمولا روال به این صورت است که ابتدا این توافق‌نامه در کنگره تصویب شود و بعدا در شورای امنیت به عنوان قانون بین‌المللی تصویب شود اما این بار این مصوبه ابتدا به شورای امنیت می‌رود که احتمالا می‌تواند کنگره را خشمگین کند.

باید توجه داشت به جز کنگره، در جاهای دیگر از جمله اروپا و کشورهای عرب عده ای با این توافق مخالفند و به شدت از آن می‌ترسند زیرا آنها نگران هستند که ایران حق هسته‌ای پیدا کند حتی اگر این حق صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز باشد. اسرائیل نیز مثل همیشه به شدت با این توافق مخالف است.

کد خبر 301028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha