دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: والدینی که فرزندانشان را برای تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی به مدرسه نفرستند، تا سقف یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

در ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه، آموزش تا پایان دوره راهنمایی در ایران اجباری اعلام شده است و بر همین اساس برای والدینی که فرزندان خود را تا این مقطع به مدرسه نفرستند، جریمه‌ای تا سقف یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

علی باقرزاده، معاون آموزش و پرورش عمومی در نشستی که صبح روز دوشنبه با خبرنگاران داشت، به آماده شدن شیوه‌نامه "تحصیلات اجباری" اشاره کرد و از ابلاغ آن تا یک هفته دیگر خبر داد.

او گفت: «آموزش و پرورش باید در همه جا امکان تحصیل دانش‌آموزان را فراهم کند و خانواده‌ها نیز باید فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.»

به گفته او متن نهایی آیین‌نامه هم‌اکنون در انتظار تائید وزیر آموزش و پرورش است و در صورت تأیید هفته آینده به آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

به گزارش فارس، آن‌گونه که باقرزاده اعلام کرد، هم‌اکنون تعدادی از خانواده‌هایی که فرزندانشان را از تحصیل محروم کرده‌اند در استان‌های مختلف کشور به مراجع قضایی معرفی شدند.

در حال حاضر 10.5 میلیون دانش‌آموز ابتدایی و راهنمایی در 97 هزار مدرسه ایران تحصیل می‌کنند. 70 درصد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در نقاط شهری تحصیل می‌کنند. ضمن اینکه به طور میانگین 47 درصد دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی را دختران تشکیل می‌دهند.

در تعداد زیادی از کشورهای دنیا مقاطعی از تحصیل به عنوان دوره‌های اجباری تحصیل درنظر گرفته شده‌اند و در صورت تخطی والدین، برای آنها جریمه‌هایی لحاظ می‌شود.

مثلاً در فنلاند، دوره اجباری آْموزش کودکان از هفت سالگی شروع می‌شود و هنگامی که محصل مقطع تحصیلی پایه را تمام کرد یا از شروع آموزش اجباری 10سال گذشت، تمام می‌شود. دوره پایه در این کشور شامل کلاس های یک تا شش دوره ابتدائی و شش تا 9دوره راهنمائی است.

نظام آموزشی چین هم گذراندن آموزش پایه 9 ساله را برای کودکان اجباری می‌داند. به عبارت دیگر هر دانش‌آموز باید حداقل 9 سال به مدرسه برود. دانش‌آموزان ملزم به گذراندن دوره ابتدایی و مقدماتی متوسطه هستند و پس از قبولی در آزمون‌ها، حق ورود به دانشگاه را پیدا می‌کنند.

در ترکیه این دوره بین 6 تا 14 سال است. آموزش ابتدایی برای تمامی شهروندان بدون در نظر گرفتن جنسیت آن‌‌‌ها اجباری است و به‌صورت رایگان در مدارس دولتی ارائه می‌‌شود.

در مالزی اما وضعیت متفاوت است. در قوانین این کشوری بحثی به نام "آموزش اجباری" وجود ندارد. با این حال رایگان بودن آموزش ابتدائی در مالزی سبب شده است اغلب کودکان تا سن 11 سالگی که دوره ابتدایی تمام می‌شود، به مدرسه می‌روند.

کد خبر 30014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز