چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

علی اصغر محمدی: دستورالعمل اجرایی مراکز پیش دبستانی در سال تحصیلی 87-86 در آستانه بازگشایی مدارس به سازمان‌های آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.

کارشناس مسئول دوره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس بند 5 این دستورالعمل تعیین میزان شهریه دوره پیش دبستانی به عهده شورای هماهنگی و نظارت بر دوره پیش دبستانی سازمان‌های آموزش و پرورش واگذار شده است.

حسین چابک افزود: توسعه کمی‌و کیفی و نظارت بر حسن اجرای آیین نامه و نظارت بر محتوای آموزش دوره پیش دبستانی و آموزش اولیا از جمله وظایف شورای هماهنگی و نظارت بر دوره پیش دبستانی است.

وی با بیان این که شهریه هر مدرسه براساس امکانات آن مدرسه تعیین می‌شود، افزود: روش تعیین شهریه به این صورت است که مسئولان برگزاری این دوره‌ها می‌توانند  ۸۰درصد شهریه‌ای که مدارس ابتدایی غیرانتفاعی دریافت می‌کنند، اخذ کنند اما چنانچه این دوره در مدارس ضمیمه تشکیل شود، این مصوبه قابل اجرا نخواهد بود.

علت واگذاری دوره پیش دبستانی

دوره پیش دبستانی اجباری نیست. مسئولان وزارت آموزش و پرورش با استناد به این اینکه گذراندن دوره پیش دبستانی در نظام آموزشی ایران اجباری نیست، معتقدند والدین برای حضور فرزندان خود در این دوره باید هزینه‌های آن را خود پرداخت کنند.

براساس دستورالعمل اجرایی دوره پیش‌دبستانی، تمامی مراکز پیش دبستانی در مناطق شهری و برخوردار، اعم از مستقل و ضمیمه وفق قوانین و مقررات مدارس غیرانتفاعی اداره می شوند.

معاون آموزش و پرورش عمومی در باره علت واگذاری دوره پیش دبستانی به بخش غیردولتی گفت: سیاست واگذاری مراکز پیش دبستانی به بخش غیر دولتی از امسال دنبال می‌شود اما آموزش و پرورش همچنان مسئول تعیین صلاحیت محیط و محتوای آموزش به پیش‌دبستانی‌ها خواهد بود.

علی باقر زاده افزود: کاهش سن ورود دانش‌آموزان به مدارس و رسمی شدن دوره پیش دبستانی بار مالی سنگینی به وزارت آموزش و پرورش تحمیل می کند.

باقر زاده بار مالی سنگین مراکز پیش دبستانی را دلیل واگذاری بخشی از امور به مراکز خیریه، موسسات قرآنی و مردم عنوان کرد و گفت: ضوابط و محتوای آموزشی مراکز پیش دبستانی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است و خللی به این امر وارد نخواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی نیز در این باره گفت: براساس قانون فقط دوره ابتدایی و راهنمایی اجباری است، اما با توجه به اثربخشی مثبتی که دوره پیش دبستانی در پیشرفت تحصیلی کودکان دارد، جلب مشارکت و ترغیب والدین و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتقال مفاهیم محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شهریه و توانایی مالی خانواده‌ها

آنچه در زمینه انتقال مراکز پیش دبستانی از بخش دولتی به خصوصی مورد توجه واقع  نشد توان مالی خانواده‌ها ست، زیرا وقتی ۸۰درصد شهریه‌ای که مدارس ابتدایی غیرانتفاعی دریافت می‌کنند به عنوان شهریه دوره پیش دبستانی تعیین شود بسیاری از خانواده‌های کم بضاعت جامعه توانایی فرستادن فرزندانشان به دوره پیش دبستانی را نخواهند داشت.

براساس آنچه در دستورالعمل اجرایی دوره پیش دبستانی پیش بینی شده است در مناطق محروم، روستایی و عشایری، کلاس‌های پیش‌دبستانی به صورت غیردولتی و با حمایت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود. در این مناطق حداکثر تا 25 درصد از نیروی انسانی و منابع مالی این دوره‌ها را آموزش و پرورش تامین می کند.

پوشش 75 درصدی کودکان زیر 6 سال

ایران تعهد دارد تا سال 2015 میلادی، 75 درصد کودکان زیر 6 سال را زیر پوشش آموزش‌های پیش دبستانی قرار دهد.

از سوی دیگر در قانون چهارم توسعه بر تهیه و اجرای برنامه‌های لازم برای گسترش آموزش پیش‌دبستانی و آمادگی به ویژه در مناطق دو زبانه تاکید شده است.

این در حالی است که هنوز فرهنگ فرستادن کودکان به دوره پیش دبستانی در کشور ما جا نیفتاده است و براساس آمار حدود 10 درصد از 7میلیون کودک زیر 6 سال کشور در بیش از 11 هزار مهد کودک آموزش می بینند که این میزان باید تا پایان برنامه چهارم به 20 درصد افزایش یابد.

همچنین طبق اصول آموزش و پرورش پیش دبستانی که در سال 73 منتشر شد، آموزش اطلاعات بهداشتی و ایمنی، یاد دادن مشاهده پیرامون، تقویت علاقه آمدن به مدرسه، خواندن، شمردن و نقاشی کردن، از اهداف مراکز پیش دبستانی است.

از سوی دیگر کارشناسان امر تعلیم و تربیت معتقدند با توجه به اینکه کودکان پس از طی دوره پیش دبستانی وارد مراکز آموزش رسمی می‌شوند، آموزش‌های این دوره باید با نظام آموزشی همسو باشد.

میزان پوشش سال گذشته تحصیلی

کارشناس مسئول دوره پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در باره میزان پوشش دوره پیش‌دبستانی در سال تحصیلی 86-85 گفت: سال گذشته  ۵۵۲هزار و  ۹۳۲نفر نوآموز در مراکز دولتی و غیرانتفاعی، دوره پیش دبستانی را طی کردند که این تعداد،۷۰درصد کودکان واجد شرایط را شامل می شود.

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته ۱۴۲هزار نفر در روستاها و ۴۱۰هزار و ۱۹۹نفر در مراکز پیش دبستانی شهری تحت پوشش این دوره قرار گرفتند که از این تعداد ۱۵هزار و ۶۵۷کلاس در بخش دولتی و ۸هزار و ۴۳۹هزار کلاس در روستاها تشکیل شد.

کد خبر 31892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز