همشهری آنلاین: یکی از دادستان‌های عالی‌رتبه یونان دستور انجام تحقیقاتی را داده است که در آن احتمال خرابکاری تروریست‌ها در آتش‌سوزی‌های گسترده یونان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس دیمیتریس پاپانگلوپولوس مسئول مبارزه با ترورسیم و جرایم سازمان یافته یونان دستور داده است تحقیقاتی در مورد این آتش‌سوزی‌های انجام شود تا مشخص شود که "آیا جرایم کسانی که آتش‌سوزی‌ها  را به راه انداخته اند" در چارچوب قوانین ضدتروریسم دولت یونان قرار می‌گیرد یا نه.

دولت یونان این احتمال را بررسی می‌کند که آیا آتش‌سوزی‌های  کار گروه‌های تروریستی بوده است یا نه.

تا روز یکشنبه چندین نفر در رابطه با آتش‌سوزی‌های یونان دستگیر شده‌اند. البته در میان این افراد چند نفر وجود دارند که اتهام آنها کوتاهی در رعایت اصول ایمنی بوده است. البته یک مرد به دلیل ایجاد عمدی آتش‌سوزی و قتل شش نفر که بر اثر آتش کشته شدند در شهر آرئولیس دستگیر شده است.

دستگیری 3 نفر در رابطه با آتش‌سوزی‌های یونان

بی‌بی‌سی هم گزارش داده است دولت یونان برای معرفی عاملان آتش‌سوزی در این کشور که تا کنون دست‌کم 60 کشته برجای گذاشته است جایزه یک میلیون یورویی تعیین کرده است. این جایزه به کسی تعلق خواهد گرفت که اطلاعاتی را به دولت بدهد تا منجر به دستگیری عاملان ایجاد آتش‌سوزی شود. در بیانیه‌ای که دولت یونان در این مورد صادر کرده است آمده: این جایزه بین 100 هزار تا یک میلیون دلار تعیین شده است

بی‌بی‌سی همچنین گزارش داده است چندین هواپیمای آب‌پاش از چند کشور جهان به یونان فرستاده شده‌اند تا به نیروهای آتش‌نشانی این کشور برای مهار آتش کمک کنند.

دوشنبه 27 اوت (5 شهریور) همچنین اعلام شد در  سراسر یونان اآتش‌سوزی‌های جدید دیگری ایجاد شده است که هوای گرم و باد شدید باعث شعله‌ور شدن و افزایش سرعت گسترش آنها می‌شود.

A firefighter passes next ancient pieces of columns as the fire burns at Olympia

روز یکشنبه آتش به منطقه باستانی المپیا نزدیک شده بود که با تلاش ماموران آتش‌نشانی، مردم و نیروهای داوطلب آتش در این منطقه مهار شد. پس از آن گئورگ واگاراکیس وزیر فرهنگ یونان برای بازدید از این منطقه باستانی به آنجا سفر کرد تا اوضاع را بررسی کند.

A Greek firefighter takes photos of an ancient Greek statue on the yard of the archaeological museum in Ancient Olympia

وی حین بازدید از این المپیا گفت: تمام مردم، آتش‌نشانان، نیروهای پلیس، داوطلبان با آتش جنگیدند و موزه الان همان‌طور است که پیش‌تر بوده است.

آتش به نزدیکی المپیای یونان رسید

برخی احتمال می‌دهند آتش‌سوزی‌ها برای دور زدن قوانین دست‌و پا گیر دولت یونان برای مقابله با ساخت و ساز ایجاد شده باشند. در یونان که کشوری توریستی است ساخت و ساز در مناطق جنگلی ممنوع است و مردم برای این که جواز ساخت در این مناطق را به دست آورند جنگل را می‌سوزانند تا دولت به آنها اجازه ساخت و ساز در مناطقی که دیگر جنگل نیستند بدهد.

البته این یکی از عوامل گسترش آتش‌سوزی در یونان است چون با گسترده شدن آتش در این کشور مشخص شد که برخی از آتش‌سوزی‌های عمدی بوده‌اند.

آخرین اخبار از آتن هم گویای آن‌است که آتش به نزدیکی این شهر رسیده است و دود و آسمان این شهر را تیره کرده است.

آتش‌سوزی‌های گسترده در یونان روز جمعه شروع شد. روز شنبه آتش قربانیان بیشتری گرفت [بیشتر] و به قدری به آتن پایتخت این کشرو نزدیک شد که راه‌ ارتباطی فرودگاه آتن با مرکز شهر را برای ساعاتی بست [سابقه موضوع]. پس از آن بود که اعلام شد بسیاری از سآتش‌سوزی‌ها عمدی بوده‌اند و در پی آن دولت وضعیت اظطراری در سراسر یونان اعلام کرد.

کد خبر 30002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز