همشهری آنلاین: مقامات یونانی اعلام کردند بسیاری از آْتش‌سوزی‌های این کشور عمدی بوده و در همین رابطه سه نفر را دستگیر کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی یک مرد 65 ساله به اتهام آتش‌زدن جنگل‌های این کشور که بر اثر آن سه نفر کشته شدند، دستگیر شده است و  در شهر کاوالا دو نوجوان که مشکوک به آتش‌زدن جنگل‌ها هستند دستگیر شده‌اند.

در همین حال بالا رفتن تعداد قربانیان آتش‌سوزی‌های متعدد و گسترده در یونان نگرانی زیادی در سطح این کشور ایجاد کرده به طوریکه  اعلام وضعیت اضطراری در سراسر یونان در همین راستا بوده است.

تا کنون خبرگزاری‌های مختلف آمار متفاوتی از تعداد کشته‌شدگان آتش‌سوزی در این کشور مخابره کرده‌اند. بی‌بی‌سی تعداد قربانیان را تا روز یکشنبه  47 نفر اعلام کرده است در حالی که آسوشیتد‌پرس اعلام کرده‌ است دست‌کم 49 نفر در آتش‌سوزی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. خبر سی ان‌ان هم حاکی از 50 کشته بود.

تعداد قربانیان آتش‌سوزی یونان تا روز شنبه

نخست وزیر یونان کوستاس کارامانلیس هم اعلام کرده است که کل کشور باید تمام امکانات و نیروهای خود را برای مقابله با این فاجعه به کار گیرد.

آتش‌سوزی تبلیغات برای انتخابات را تعطیل کرده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که انتخابات باید به تعویق بیفتد.

تقاضای کمک یونانی‌ها در سراسر این کشور از ایستگاه‌های رادیویی به شدت رو به افزایش است و خانواده‌های قربانیان در بیمارستان‌ها منتظر هستند تا اجساد سوخته از دست‌رفتگانشان را شناسایی کنند.

fires in Greece are seen from space

در سراسر این کشور حدود 200 مورد آتش‌سوزی گزارش شده است که باد باعث شعله‌ور شدن آنها شده و همین موضوع باعث شده است هواپیماهای آتش‌نشانی نتوانند آتش را مهار کنند.

باد همچنین آتش و خاکستر را به آتن که 300 کیلومتر دورتر از آتش‌سوزی‌هاست رسانده و آسمان این شهر براثر دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها تیره و تار شده است.

هیچ کس حق ندارد جان انسان‌ها را بگیرد
نخست‌وزیر یونان قول داده است کسانی را که در این کشور آتش به پا کرده‌اند به عدالت بسپارد: هیچ کس حق ندارد جان کسی را بگیرد و محیط زیست را نابود کند.

بشتر قربانیان آتش‌سوزی‌ها در روستاهای اطراف شهر زاهارو در ساحل شبه‌جزیره پلوپونز جان خود را از دست داده‌اند. دست‌کم اجساد 9 نفر که در ماشین خود نزدیک زاهارو سوخته‌اند پیدا شده است.

نیمی از یونان در آتش می‌سوزد
نیکولاس دیاماندیس سخنگوی سازمان آتش‌نشانی یونان در مورد حجم آتش‌سوزی در این کشو اعلام کرد که بیش از نیمی از یونان در آتش می‌سوزد و این یک فاجعه غیرقابل پیش‌بینی برای این کشور است.

وی در مورد مقابله با آتش گفت: ما خوش‌بین هستم که اگر آب و هوا مساعد باشد و باد‌ها کم‌تر شود شاید بتوانیم موثرتر باشیم

نقاط قرمز رنگ محل آتش‌سوزی را مشخص می‌کنند 

او در عین حال تصریح کرد که در حال حاضر تخمین این که چه مقدار از سرزمین‌های این کشور سوخته‌اند غیر ممکن است.

بدترین وضعیت در این کشور را شبه‌حزیره پلوپونز در جنوب کشور  و جزیره اویا در شمال آتن دارند.

تا کنون کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا و هلند به دولت یونان وعده داده‌اند که هواپیماهای آتش‌نشانی خود را به این کشور بفرستند.

آتش‌سوزی در تابستان امری عادی است و همه ساله در یونان و کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد.

گزارش‌ فرانس‌ پرس‌ از آتش‌سوزی‌های‌ گسترده‌ در اروپا

اما آتش‌سوزی تابستان امسال در یونان در چند ده اخیر بی‌سابقه بوده است. گرمای شدید در یونان با 40 درجه سانتی‌گراد هم شرایط بدتر کرده و شدت آتش‌سوزی و سرعت گسترش آن را بیشتر کرده است.

کد خبر 29908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز