کارشناس گروه گیاهی دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط‌زیست، از چرای دام بیش از ظرفیت مرتع و گردشگری غیرمسئولانه به‌عنوان ۲عامل تهدید‌کننده پارک ملی لار نام برد و افزود:

پارک ملی لار

 مقابله با چرای دام بیش از حد مجاز باعث حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش و نفوذپذیری خاک، افزایش منابع آب و حفاظت و حمایت از تنوع زیستی منطقه و تأمین علوفه حیات وحش می‌شود.

محمدجواد احمدي در گفت‌وگو با ايسنا طبيعت‌گردان علاقه‌مند ناآگاه محيط‌زيست را از ديگر تهديدهاي پارك ملي لار دانست و گفت: علاقه‌مندان محيط‌زيست با هجوم ناآگاهانه به اين منطقه باعث تخريب آن مي‌شوند.

احمدي در ادامه با اشاره به بهره‌برداري غلط از پوشش گياهي هم خاطرنشان كرد: بهره‌برداري غلط از پوشش گياهي باعث فرسايش خاك و تغيير پوشش گياهي و رشد و نمو گياهان غيرخوش‌خوراك به جاي گياهان خوش‌خوراك مي‌شود.

اين كارشناس گروه گياهي دفتر موزه‌هاي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك با بيان اينكه پارك ملي لار در حوزه استحفاظي تهران و مازندران واقع شده است، گفت: پارك لار زيرنظر استان تهران است و مديريت اجرايي و حفاظت آن بر عهده اين استان است.

پارك ملي لار داراي 2اكوسيستم كوهستاني و آبي است. اين منطقه داراي انواع گونه‌هاي گياهي و جانوري است كه در اين ميان ماهي قزل‌آلاي خالدار كه از نادرترين گونه‌هاي آبزي جهان است بر اهميت اين پارك افزوده است. اين پارك داراي چشم‌اندازهاي بسيار زيبايي است. چشمه‌ها و رودخانه‌هاي پرآب زيستگاه‌هاي امن در دوسوي اين دره زيبا طراوت و جذابيت آن‌را دوچندان كرده است.

با وجود اين، پوشش گياهي اين منطقه كه عمدتا علفزار است به‌علت چراي بي‌رويه به‌شدت آسيب ديده است. علاوه بر بوته‌زارها، پوشش‌هاي آلپي و شقايق وحشي، منطقه لار داراي گياهان صنعتي و دارويي و غذايي است كه از ميان آنها مي‌توان به قارچ، كاسني، گلپر، آويشن, شيرين‌بيان، باريجه، چاي كوهي، بارهنگ، شنگ و... اشاره كرد.

لار از تنوع جانوري قابل توجهي برخوردار است به‌طوري كه 100گونه پرنده دراين منطقه زيست مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توان به كبك، عقاب، سارگپه، درنا، فلامينگو، دليجه و ‌كبك دري اشاره كرد. ضمن آنكه زيستگاه عقاب طلايي، اينگونه بي‌همتا منحصر به پارك ملي لار است. پستانداران اين منطقه شامل كل و بز، قوچ، خرگوش، سمور، ميش البرز مركزي، خرس قهوه‌اي،‌ پلنگ، گرگ، روباه، گراز، گربه‌وحشي‌ و... است.

کد خبر 299945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha