محمد باریکانی: بخش زیادی از پوشش گیاهی دامنه‌های کوه دماوند به‌دلیل بی‌توجهی گردشگران در حفاظت از گونه‌های گیاهی و بی‌مسئولیتی در حفاظت از محیط‌زیست تخریب شده است.

اين خبر را كارشناس گياهي دفتر موزه‌هاي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك سازمان حفاظت محيط‌زيست به ايسنا اعلام كرده و گفته است كه دامنه‌هاي قله دماوند به‌علت برخورداري از تنوع و غناي گونه‌اي در فصل بهار ميزبان گردشگران بسياري به‌خصوص از استان تهران است.

محمدجواد احمدي، با اشاره به اينكه اين مناطق به سبب سهل‌الوصول بودن و گستردگي مراتع بيش از پيش مورد هجوم گردشگران غيرمسئول قرار گرفته است، گفت: در سال‌هاي اخير گستردگي تبليغات در مورد استفاده از گياهان دارويي و بي‌ضرر دانستن آنها، باعث هجوم برخي از گردشگران به‌ويژه از استان تهران به سوي مناطق لار و دامنه‌هاي دماوند شد؛ هرچند استفاده از گياهان دارويي و سبزيجات خوراكي برخلاف ديدگاه‌هاي موجود چندان هم بي‌ضرر نبوده و داراي عوارض جانبي است.

احمدي در ادامه به گياهاني مانند شنگ، آويشن، شال دم، آلاله كوهي، پياز كوهي، باريجه، بومادران دماوندي، پير گياه دماوندي، اسپرس كوهي، انواع گون و... كه در معرض تخريب در منطقه قرار دارند، اشاره كرد و افزود: حجم انبوه گردشگران در روزهاي تعطيل به‌گونه‌اي است كه برداشت بي‌رويه گياهان مراتع و گاه انتقال آن به شهر براي فروش سبب ريشه‌كن شدن برخي گياهان در منطقه شده است.

وي افزود: در عبور و مرور گردشگران با وسايل نقليه در عرصه‌هاي طبيعي گياهان زيادي ازجمله شقايق طناز تخريب مي‌شوند. حتي برخي به‌عنوان هيزم، بوته‌هاي بزرگ گون را كه نقش مهمي در اكوسيستم مرتع ايفا مي‌كند، ريشه‌كن مي‌كنند.
محمدجواد احمدي گفت: چيدن بيش از حد گل‌هاي شقايق طناز توسط گردشگران كه شكل تخريب به‌خود گرفته، عمر طبيعي اين‌گونه را به حداقل رسانده است.

  • معدنكاوي به تخريب دماوند دامن زده

دكتر اسماعيل كهرم از فعالان محيط‌زيست و كارشناس حيات وحش درخصوص تخريب‌ پوشش‌هاي گياهي دامنه دماوند توسط گردشگران به همشهري مي‌گويد: كوه دماوند از ارتفاع 4هزار متري به بالا ثبت آثار ملي است اما بايد توجه داشت كه نمي‌توان سري پيدا كرد كه بدن نداشته باشد.

كهرم گفت: قله دماوند روي يك تنه سوار است كه دامنه‌ها و شيب دماوند است و محل رويش گياهان نيز همين قسمت‌هاست.اين استاد دانشگاه با انتقاد از ساخت‌وساز يك سازه بالاي دماوند و زمينه‌سازي‌ براي احداث جاده بر كوه دماوند و در منطقه بوستان‌سرا در اين كوه ثبت ملي شده تصريح كرد: اينها دهن كجي به قله دماوند است.

كهرم با تأكيد بر اينكه پوشش گياهي دماوند موجب تثبيت خاك و جلوگيري از فرسايش به‌ويژه در شيب‌هاي تند مي‌شود به جاذبه‌هاي بصري دماوند با پوشش گياهي‌اش اشاره كرد و گفت: دماوند به لحاظ برخورداري از گياهان دارويي حرف اول را مي‌زند و افرادي كه گياهان دارويي را جمع‌آوري مي‌كنند در اين فصل اقدام به جمع‌آوري گياهان مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: متأسفانه گردشگران ما در ايران عادت نكرده‌اند براي پوشش گياهي ارزش قائل شوند و راهي كه ما براي جلوگيري از تخريب پوشش‌هاي گياهي دماوند پيشنهاد مي‌كنيم اين است كه كليت دماوند به همراه دامنه‌هاي آن ثبت ملي و جهاني شود.
به گفته كهرم ثبت كامل كوه دماوند به همراه دامنه‌هاي آن موجب مي‌شود كه گردشگران با موتور و وسيله نقليه به اين كوه وارد نشوند و از تخريب پوشش گياهي دماوند جلوگيري شود.

مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين با انتقاد از فعاليت 6معدن پوكه در ارتفاع زير 4هزار متري كوه دماوند كه هنوز ثبت ملي نشده است گفت: روزانه 500كاميون از تنه دماوند برداشت مي‌كنند و اگر اين روند ادامه داشته باشد ظرف 73هزار روز دماوند با خاك يكسان مي‌شود.

وي گفت: ما بزرگ‌تر از كوه دماوند را ديده‌ايم كه نابود شده است و آن درياچه اروميه است. درياچه هامون را هم ديده‌ايم كه نابود شده است. درياچه‌هاي زيباي پريشان و ارژن را نيز ديده‌ايم كه نابود شده‌اند دماوند هم تافته جدابافته نيست. بنابراين يا بايد به دماوند به‌عنوان يك ميراث فرهنگي نگاه كرد يا آنكه همين مسير را ادامه داد تا اين كوه با تمام اساطيرش همچون آرش كمانگير و... از بين برود.

کد خبر 300677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha