آخرین زیستگاه شیر ایرانی در دشت ارژن که از آن به‌عنوان سپر حفاظتی انبوه‌ترین رویشگاه جنگل‌های بلوط هم نام‌برده می‌شود در دست تخریب است تا مقدمات ساخت هتل چند طبقه و جاده‌های دسترسی برا ی تله‌کابینی که قرار است در ارتفاعات این منطقه نصب شود، فراهم شود.

دریاچه پریشان

به گزارش خبرگزاري مهر، حدود 2‌ماه است كه بخشي از اراضي پارك ملي ارژن و پريشان كه نه در مالكيت خصوصي كسي قرار دارد و نه جزو مستثنيات شخصي است مورد هجوم لودرها قرار گرفته تا در آنجا هتل وتله كابين ساخته شود.

رئيس هيأت مديره كانون سبز فارس درباره اين تخريب‌ها گفته است : منطقه ارژن و پريشان آخرين زيستگاه شير ايراني بود كه حدود ۹۰ سال پيش توسط واليان و شكارچيان منطقه منقرض شد بنابراين اين منطقه به لحاظ اكولوژيكي و اينكه خاستگاه يكي از گونه‌هاي بي‌نظير حيات وحش كشور محسوب مي‌شود بسيار ارزشمند است.

به گفته بهمن ايزدي، بر اين اساس و براي حفاظت بيشتر منطقه، سازمان حفاظت محيط‌زيست در سال ۱۳۵۰ بخشي از اراضي پارك ملي ارژن و پريشان را كه جزو مستثنيات مردم بود، خريد و به نام محيط‌زيست براي آنها سند گرفت كه اتفاقا درست همين مكاني كه در آن تجهيزات و لودرها براي گود برداري وساخت و ساز هتل مستقر شده از همان اراضي است كه به نام سازمان محيط‌زيست سند مالكيت دارد.

او به احداث جاده شيراز به كازرون كه توسط وزارت راه بدون درنظرگرفتن ملاحظات زيست‌محيطي در دوره قبل انجام شد اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: اين جاده نيز اتفاق ديگري بود كه در اين منطقه با دونيم كردن جنگل‌هاي بلوط زاگرسي انبوه دشت برم و با وجود مخالفت و ايستادگي فعالان محيط‌زيست آسيب جدي به اكوسيستم يكدست منطقه وارد كرد و تعادل اكولوژيك دشت ارژن و پريشان را برهم زد.

آنطور كه ايزدي مي‌گويد: اين منطقه علاوه بر اينكه خاستگاه شير ايراني است سپر حفاظتي انبوه‌ترين رويشگاه بلوط زاگرس است كه حتي نبايد اجازه داد سنگي در آن جابه‌جا شود چه برسد به اينكه هتل و تله كابين كه يكي از مخرب‌ترين سازه‌ها در مناطق زيست‌محيطي است در آن ساخته شود.

به اعتقاد رئيس هيأت مديره كانون سبز فارس، نصب تله كابين در چنين منطقه‌اي كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان محيط‌زيست رو به احتضار است سرعت تخريب را چندين برابر مي‌كند.

ايزدي تصريح كرد: اراضي منطقه ارژن و پريشان حتي اگر متعلق به سازمان حفاظت محيط‌زيست نبود و در مالكيت شخصي هم قرار داشت به‌دليل ارزش‌هاي اكولوژيكي بايد جزو انفال محسوب و به‌دليل مضراتي كه متوجه كل جامعه به لحاظ بحران‌هاي آب و خاك مي‌شد هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع مي‌شد.

وي افزود: اداره كل محيط‌زيست استان فارس نه‌تنها با اقدام شركت متخلف مخالف است كه با ايستادگي در برابر اين تخلف آن را از محاكم قضايي پيگيري و اعلام كرده كه بر اساس بررسي‌ها و رسيدگي‌هاي انجام شده به‌احتمال زياد دادگاه رأي به قلع و قمع ساخت و ساز‌ها در اين منطقه مي‌دهد.

  • مخالفت سازمان محيط‌زيست

مديركل زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با اعلام اينكه اين سازمان با هرگونه ساخت‌وساز و سازه‌اي كه خارج از چارچوب‌ها و قوانين زيست‌محيطي باشد مخالف است در گفت‌وگو با مهر تأكيد كرد: هر اقدامي كه با ضوابط مديريتي و حفاظتي اين سازمان در تناقض باشد، ممنوع است.

حميد گشتاسب ميگوني در واكنش به ساخت و سازهاي شركت متخلف در دشت ارژن و پريشان، گفت: اين ساخت و ساز‌ها در اراضي تحت مالكيت سازمان محيط‌زيست رخ داده و از طريق اداره كل فارس و واحد حقوقي و بازرسي سازمان محيط‌زيست، آن را پيگيري مي‌كنيم و اقدامات قانوني لازم را انجام مي‌دهيم.

او اين اقدام مدير پروژه را به لحاظ قانوني تخلف مي‌داند و تأكيد مي‌كند: اين شركت براساس قانون مكلف به پرداخت ضرر و زيان وارده به سازمان حفاظت محيط‌زيست است.

  • پارك ملي ارژن و پريشان در يك نگاه

ساخت و ساز در پارك ملي ارژن و پريشان در حالي صورت مي‌گيرد كه در سال ۱۳۵۰ منطقه‌اي به وسعت ۱۹۱ هزار هكتار از دشت ارژن و پريشان به‌عنوان پارك بين‌المللي و مركز پژوهش جهاني تالاب‌ها تحت نظر كنوانسيون رامسر معرفي شد. هرچند اين منطقه در سال ۱۳۵۳ به‌دليل برخي مشكلات اجرايي به ۶۵ هزار هكتار كاهش يافت و عنوان آن از پارك بين‌المللي به پارك ملي تنزل يافت، با اين حال در همان سال اين منطقه توسط يونسكو به‌عنوان ذخيره گاه زيست‌كره معرفي شد و در فهرست تالاب‌هاي كنوانسيون رامسر جاي گرفت.

کد خبر 308416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha