مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ۱۱ذخیره‌گاه‌ زیستی در ایران وجود دارد اما همه این ذخیره‌گاه‌ها با فرسایش شدید و افسارگسیخته مواجهند، گفت: در هر ثانیه بیش از ۳۵۰مترمربع از جنگل‌ها و مرتع‌های کشور از بین می‌رود، اما تا هنگامی‌که این آمار و ارقام اعلام نشود قطعاً نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

حميد گشتاسب كه روز گذشته در نشست مشورتي ذينفعان با موضوع «وضعيت موجود و چالش‌هاي پيش‌رو در مديريت ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره ايران» در شهرستان بهشهر سخن مي‌گفت، افزود: مسائل مهمي اعم از توسعه پايدار، كارايي دستگاه‌هاي حفاظت و تنوع زيستي و بهره‌برداري پايدار از ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌محيطي مطرح مي‌شود كه با مطرح‌شدن اين مسائل و استفاده از تجربيات يونسكو و كارشناسان در سراسر كشورهاي جهان انتظار داريم به يك تعامل وهمكاري سازنده برسيم.

  • ميانكالـــه مهم‌تريـــن ذخيــره گاه زيست‌محيطي مازندران

آنطور كه در گزارش خبرگزاري مهر آمده است علي نبيان، معاون هماهنگي امور عمراني مازندران هم در اين نشست از تالاب ميانكاله به‌عنوان مهم‌ترين ذخيره‌گاه زيست‌محيطي در شرق مازندران يادكرد و اظهار داشت: تلفيق حفاظت و استفاده سنتي از ذينفعان از اين ذخيره‌گاه زيست‌محيطي سبب چالش‌هاي نامناسب در اين منطقه شد. نبيان با اشاره به اينكه تالاب ميانكاله تلفيقي از حفاظت سنتي و مدرن است، تصريح كرد: تلفيق حفاظت و استفاده سنتي و مدرن ذينفعان از اين ذخيره‌گاه زيستي قطعاً معايب و مزاياي خاص خود را به‌دنبال دارد چراكه در ابتدا مردم به‌عنوان مهم‌ترين عنصر محافظ مي‌توانند با حفاظت از ذخيره‌گاه‌هاي زيستي زمينه توسعه و پيشرفت اين مناطق را فراهم آورند. اين مسئول محلي، مديريت تالاب ميانكاله را مديريت تلفيقي آب، خاك و تنوع زيستي دانست كه حين محافظت از اين ذخيره‌گاه تنوع در بهره‌برداري‌هاي ديگري اعم از استفاده از چراگاه و استحصال ماهي از دريا را هم شامل مي‌شد. به گفته وي با برنامه‌ريزي مدون و كاربردي برنامه‌هاي ذخيره‌گاه‌ها بايد به‌عنوان يك الگو براي ساير كشورهاي جهان ارائه شود. نبيان با اشاره به ۶۵۹ذخيره‌گاه زيستي در ۱۲كشور جهان اظهار كرد: از ۶۵۹ذخيره‌گاه زيستي در جهان ۱۱ذخيره‌گاه در ۹ استان ايران قرار دارد كه تالاب ميانكاله با مساحت ۶۸هزارو۸۰۰ هكتار به‌عنوان يكي از ذخيره‌گاه‌هاي چهارفصل اهميت به‌خصوصي در حوزه زيستي و گردشگري اين استان دارد.

  • مهم‌ترين ذخيره‌گاه مازندران در آستانه نابودي

معاون استاندار مازندران در حالي از ميانكاله به‌عنوان مهم‌ترين ذخيره گاه زيست‌محيطي مازندران نام مي‌برد كه اين ذخيره گاه به‌علت موافقت سازمان حفاظت محيط‌زيست با اجراي طرح گردشگري در آشوراده در آستانه نابودي قرار دارد. اين درحالي است كه كارشناسان و متخصصان محيط‌زيست از زمان رسانه‌اي شدن موافقت سازمان محيط‌زيست با اجراي طرح گردشگري در آشوراده، بي‌وقفه و به‌صورت مداوم نسبت به بروز فاجعه زيست‌محيطي در ميانكاله هشدار داده‌اند.

کد خبر 309430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha