همشهری آنلاین: در سال ۲۰۰۶ بین شرکت PEDCO به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و پیمانکار رومانیایی GSP دعوای حقوقی بر سر سرقت دکل نفتی از آب‌های ایران سر می‌گیرد.

خبرآنلاین نوشت: در خبر منتشر شده در سایت ریگ زون در سال 2006 چنین می‌خوانیم:

در 16 اوت 2006 آقای گابریل کومانسکو مدیر شرکت پیمانکاری جی اس پی ادعاهای ایران مبنی بر سرقت دکل نفتی از آب‌های ایران را مسخره توصیف کرد.

پیمانکار رومانیایی با ادعای قانونی بودن کار خود از انتفال دکل نفتی از نوع موسوم به Fortuna jackup به آب‌های شارجه خبر داد. آقای گابریل در مصاحبه‌ای گفت 4 ماه پیش از این تاریخ، قرارداد حفاری با شرکت PEDCO (زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران/NIOC) به پایان رسید اما بدلیل حسن نیت دکل از تاریخ اول آوریل 2006 به مدت 3 ماه دیگر برای امن سازی چاه نفتی به کار خود ادامه داد.

وی ادعا کرد که با رأی دادگاه قشم به شماره نامه 85/1/290 اجازه خروج داده شده و با حضور نیروهای نظامی از جزیره هنگام دکل خارج شده است.

در همین زمان که مناقشه با ایران ادامه داشته دکل نفتی دیگری (از نوع Orizont jackup)از این پیمانکار رومانیایی در آب‌های ایران مشغول حفاری بوده است.

شرکت جی اس پی مدعی شد که دو دکل مذکور توسط شرکت مستقر در دبی بنام Oriental Oil Co کرایه شده و به شرکت ایرانی PEDCO مجدداً اجاره داده شده است.(آن زمان) جی پی اس ظاهراً بعداً متوجه شده که شرکتی بنام اورینتال اصلاً وجود خارجی ندارد و به همین خاطر PEDCO را متهم به نقض قوانین بین المللی کرد.

پیمانکار رومانیایی ادعا کرد که دو دکل نفتی مذکور را در دسامبر 2005 از شرکت Petrom OMV خریده و در اختیار شرکت اورینتال قرار داد و اورینتال هم آن را به ایرانی‌ها اجاره داد. از سوی دیگر اورینتال باید 17 میلیون دلار به جی اس پی می‌داده که ظاهراً به گفته مدیران جی اس پی این پرداخت صورت نگرفته و قرارداد نیز از سوی جی اس پی ملغی شده است و در تاریخ انتشار این خبر دکل منتقل شده از آب‌های ایران در شارجه برده شده و به شرکت آلمانی Germanischer Lloyd سپرده شده است.

کد خبر 299790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha