دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

وقتی سریال «پایتخت» برای نخستین‌بار از شبکه یک پخش شد، کمتر کسی فکر می‌کرد تولید و پخش آن تا فصل چهارم ادامه پیدا کند.

پایتخت

پايتخت امسال سنت نوروزي خود را كنار گذاشته و شب‌هاي‌ماه مبارك رمضان مهمان خانه‌ها شده است؛ گرچه برخي معتقدند سيروس مقدم در تجربه چهارم خود نتوانسته موفقيت 3فصل پيشين را تكرار كند. داستان پايتخت4تا امروز در شيرگاه گذشته و به‌نظر مي‌رسد نويسندگان ترجيح داده‌اند به جاي حضور در تهران، چند شخصيت تازه را وارد داستان كنند. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ريما رامين‌فر، عليرضا خمسه، هومن حاجي‌عبداللهي، نسرين نصرتي و سارا و نيكا فرقاني اصل بازيگران اصلي سريال هستند و گفته مي‌شود مهران احمدي هم براي ايفاي نقش بهبود به جمع آنها خواهد پيوست.

  • نگاه منتقد

طهماسب صلح‌جو: مردم با تماشاي سريال پايتخت در چند سال اخير با شخصيت‌ها، فضاي داستان و قصه‌هاي آن ارتباط برقرار كرده و انس گرفته‌اند. همين امر يكي از دلايل جذابيت فصل چهارم شده و شخصيت‌ها توانسته‌اند ماجراها را به خوبي پيش ببرند. يك نكته را نبايد فراموش كرد و آن اينكه ساختار بصري و تصويري سريال مديون نوع تصويربرداري آن است. امير معقولي پايتخت را از نگاه كليشه‌اي و قراردادي ديگر سريال‌هاي تلويزيون خارج كرده و اين نوع تصويربرداري جنبه فانتزي پايتخت را تقويت مي‌كند؛ ضمن اينكه تصاوير با يك تدوين خوب كامل مي‌شود.

از سوي ديگر، نمي‌توان سهم كارگردان را در موفقيت كلي سريال ناديده گرفت. مهم‌ترين كار مقدم به‌عنوان كارگردان مجموعه اين است كه از تمام توان، استعداد و نبوغ عوامل توليد و بازيگران استفاده مي‌كند. در پايتخت هم مانند ديگر آثار تلويزيوني و سينمايي نمي‌توان روي فيلمنامه قضاوت كرد، چرا كه فيلمنامه وقتي تبديل به تصوير مي‌شود، ديگر همان متن اوليه نيست. با اين حال، قصه‌ها نمي‌خواهند زياد اوج و فرود داشته باشند و در پيچ و خم ديگر مجموعه‌ها گرفتار شوند. قصه پايتخت براساس روابط، همراهي و شوخي‌هاي اثر شكل مي‌گيرد و تماشاگر تلويزيون با يك زندگي همراه مي‌شود. در پايتخت4شكلي از زندگي آدم‌هاي آشنا مطرح مي‌شود و ما زماني مي‌توانيم موقعيت‌ها و شخصيت‌ها را باور كنيم كه تصويري خوب از آنها به مخاطب ارائه شود.

کد خبر 299577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha