مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه محققان MIT می‌گویند این نخستین روبات چهارپای جهان است که می‌تواند در حین حرکت از روی موانع به‌صورت خودکار بپرد، بدون آنکه متوقف شود

روبات

آخرین خبری که درباره یوزپلنگ روباتیک MIT منتشر شده، این است که افسار این ماشین را رها کرده‌اند تا در چمن محوطه دانشگاه به این‌سو و آن‌سو بدود.

حالا این روبات بی‌سیم، با جهش جدیدی در پاهایش توانسته رکورد سرعت متوسط 16 کیلومتر بر ساعت را از آن خود كند و در عین ‌حال از روی موانعی به بلندی 40 سانتیمتر بپرد.

این روبات چهارپا از ‌جهت دیگری نیز ارتقا یافته است؛ روی آن سیستم لیدار (Light Detection and Ranging: فناوری قدرتمند سنجش از راه دور لیزری) و الگوریتم جدیدی نصب‌ شده که به آن اجازه می‌دهد موانع را از فاصله دور شناسایی و برای پرش از روی آنها یا دور زدن‌شان اقدام کند.

سیستم لیدار بر اساس بازتاب پرتوهای لیزر از اجسام مقابل، تصویری از موقعیت آنها تهیه می‌کند. روبات هم به کمک الگوریتم و بر اساس این تصاویر، ارتفاع مانع و فاصله‌اش با آن را می‌فهمد و طوری از روی آن می‌پرد که با مانع برخوردی نداشته باشد.

گروه محققان MIT می‌گویند این نخستین روبات چهارپای جهان است که می‌تواند در حین حرکت از روی موانع به‌صورت خودکار بپرد، بدون آنكه متوقف شود.

این قابلیت‌های تازه، خبر از جهش‌های بزرگی در صنعت روباتیک می‌دهند. در نخستین گام، روبات با استفاده از بازتاب نورهای لیزر و محاسبه از طریق الگوریتم، موانع را تشخیص می‌دهد و فاصله‌اش تا مانع و همچنین ارتفاع آن را محاسبه می‌کند.

بخش دوم الگوریتم، روبات را قادر می‌كند تا رویکرد خودش را در مقابل این موانع مشخص کند.

در صورتی‌ که روبات تشخیص دهد می‌تواند مانع را پشت سر بگذارد، بهترین نقطه برای پرش را تعیین می‌کند تا با خیال راحت از روی مانع رد شود.

بعد از این تصمیم، گام‌های روبات برای موفقیت در پرش تنظیم می‌شوند؛ یعنی روبات سرعتش را چنان تغییر می‌دهد تا به نقطه پرش ایده‌آل برسد.

تمام این مراحل در کمتر از 100 میلی‌ثانیه انجام می‌گیرد. حتی در حین پرواز روبات هم، این الگوریتم به‌صورت پویا دست به اصلاح حرکتی روبات می‌زند.

درست در لحظه‌ای که روبات زمین را برای پروازش ترک می‌کند، قسمت سوم این الگوریتم به کار می‌افتد تا بهترین خط سیر پرش را مشخص کند.

این مرحله شامل تعیین ارتفاع مانع، سرعت موردنیاز و از همه مهم‌تر میزان نیرویی است که روبات برای پرواز بر فراز مانع به آن نیاز دارد.

روبات در آزمون‌های انجام ‌شده روی دوی ثابت با موانع 45 سانتیمتری، 70 درصد موفقیت کسب کرد در حالی ‌که روی زمین و با همین شرایط، به درصد موفقیت 90 رسیده بود.

این موفقیت از این ‌جهت اهمیت دارد که پرش در حین دویدن، به معنای واقعی کلمه یک رفتار پویاست که در هر لحظه نیاز به اصلاح و بررسی مجدد دارد.

موفقیت روبات و الگوریتم‌هایش در این زمینه یک گام مهم در شبیه‌سازی رفتارهای موجودات زنده محسوب می‌شود.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 299259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha