دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مکالمه با روبات‌های سخنگو یا چت‌بات‌ها تجربه‌ای جالب است، نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی شده‌ای که برای واکنش نشان دادن به کلید‌واژه‌هایی خاص تنظیم شده‌اند.

روبات

براساس گزارش Cnet، براي مثال اگر از يك كلوربات، اپليكيشن تحت وبي كه در آن از الگوريتم هوش مصنوعي براي مكالمه با انسان استفاده شده، پرسشي را بپرسيد،‌به سرعت به اصل موضوع اشاره مي‌كند،‌زيرا به شكلي طراحي شده تا تنها نسبت به كليد‌واژه‌هايي تعيين شده واكنش نشان دهد و در پاسخ دادن به جملات خبري به اندازه پاسخ دادن به جملات پرسشي خوب نيست و تمركز اصلي‌اش بر يكبار پاسخ دادن است.

اوريول وينيال و كوك لو دو دانشمندي هستند كه در گوگل مشغول به كارند و در تلاشند تا هوش مصنوعي با توانايي بهتر براي شركت در مكالمات پيچيده‌تر خلق كنند. هوش مصنوعي‌اي كه به جاي برنامه ريزي شدن توسط يك اوپراتور انساني، با كمك تحليل و بررسي زيرنويس فيلم‌هاي سينمايي و دست‌نوشته‌ها خود را آموزش مي‌دهد.

براساس مقاله‌اي كه ماه گذشته درباره اين پروژه منتشر شد،‌اين مدل براساس پيش‌بيني جمله بعدي بر اساس جمله يا جملات پيشين يك مكالمه مي‌تواند در آن مشاركت داشته‌باشد. به اين شكل نياز كمتري به كنترل انساني خواهد بود. اين مدل مي‌تواند با دريافت داده‌هاي آموزشي مكالمه‌اي،‌ به راحتي در مكالمه‌هاي ساده و كوچك شركت كند.

گوگل مدتهاست كه درحال آزمايش روي شبكه‌هاي عصبي مصنوعي است،‌ نرم‌افزارهايي حاوي گره‌هاي به هم متصل كه براساس ساختار بيولوژيكي مغز انسان طراحي شده‌اند، تا بتواند خدماتي از قبيل نتايج جستجوهاي خود را بهبود بخشد. از اين رو اميدوار است بتواند هوش مصنوعي با توانايي تعامل و كمك به انسان براساس مدل‌سازي مكالمات انساني خلق كند.

اين شبكه عصبي از توانايي قياس برخوردار است و مي‌تواند به جاي دنبال كردن قوانيني درباره پاسخ‌دادن به مجموعه‌اي از كليد‌واژه‌ها، با داشتن اطلاعات كافي واكنش‌هاي مناسبي را به واژه‌هايي خاص نشان دهد. علاوه‌براين اين هوش مصنوعي مي‌تواند آنچه چند لحظه پيش در مكالمه‌اش بيان كرده را به خاطر سپرده و به ياد آورد.

وينيال و لو براي بررسي توانايي مكالمه هوش مصنوعي كه خلق كرده‌اند مكالمه‌اي درباره موضوعات فلسفي از قبيل طبيعت ميرايي و هدف زندگي با او انجام داده‌اند، درحالي كه مغز اين هوش توسط مجموعه‌داده‌هاي يك فيلم تغذيه شده‌بود.

انسان: هدف حيات چيست؟

روبات:خدمت كردن تا بالاترين حد خوبي.

انسان: هدف از زندگي چيست؟

روبات: زندگي ابدي.

انسان: هدف از وجود چيست؟

روبات: درك اينكه پس از ورود به سياره زمين چه رخ خواهد‌داد.

انسان: تو اكنون كجا هستي؟

روبات: من در ميان ناكجاآبادم.

انسان: هدف از هوشمند بودن چيست؟

روبات: درك هوشمند بودن.

انسان: هدف از احساسات چيست؟

روبات: نميدانم.

کد خبر 300236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha