یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

محمد کرباسی: «شما غزه را فراموش کرده‌اید»؛ موسی ابومرزوق، از اعضای ارشد حماس در پیامی برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این جمله را دیروز گفت تا به یاد او بیاورد که فلسطینی‌های ساکن غزه این روزها با ادامه محاصره این منطقه به سختی در میان خرابه‌ خانه‌هایشان روزه‌‌شان را افطار می‌کنند.

فلسطینی‌های ساکن غزه با ادامه محاصره این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی ماه رمضان را در میان ویرانه‌ خا

اما تنها عباس نيست كه غزه را فراموش كرده است؛ در ميان بحران‌هاي مختلف خاورميانه مقام‌هاي بسياري از كشورهاي جهان حالا ديگر حرفي از غزه و مسئله فلسطين نمي‌زنند.نوران دختر جوان فلسطيني در اين‌باره مي‌گويد: پدربزرگم از سال 1948در هر سحر رمضان دعا مي‌كند كه بتواند عيد فطر را در وطنش «فلسطين» جشن بگيرد اما اين روزها آن قدر غبار فراموشي روي نام غزه و فلسطين را گرفته كه هر روز اين اميد كمرنگ‌تر مي‌شود. امروز قرار است دولت موقت فلسطين كه پس از توافق مهم حماس و فتح تشكيل شد استعفا دهد.

اين اقدام براي تشكيل دولت وحدت ملي صورت مي‌گيرد تا حماس مشاركت بيشتري در آن داشته باشد اما با ادامه تنش‌هاي اخير ميان دوطرف تحقق اين مسئله ساده نخواهد بود. دولتي كه پس از توافق دوطرف به نخست‌وزيري رامي حمدالله تشكيل شد هيچ وقت تأثيرگذاري لازم را نداشت اما بار ديگر رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين همين نخست‌وزير را مسئول تشكيل دولت جديدي كرده است.

استعفاي دولت فلسطين پس از آن صورت مي‌گيرد كه محمود عباس حماس را متهم به مذاكرات مخفيانه با رژيم صهيونيستي و هماهنگي امنيتي با اين رژيم براي تشكيل دولت در غزه كرد. عباس روز جمعه در گفت‌وگو با مجله مصري روز‌اليوسف مدعي شده بود كه جنبش حماس براساس يك توافق آتش‌بس قديمي با رژيم اشغالگر هماهنگي امنيتي دارد و در دوره رياست‌جمهوري محمد مرسي بين حماس و اين رژيم مذاكرات مستقيم به‌منظور تشكيل دولت در غزه صورت گرفت. موسي ابومرزوق اما در پيامي با رد اتهامات محمود عباس عليه حماس تأكيد كرد كه اينها تنها بهانه‌اي براي فرار عباس از مسئوليت خود در قبال غزه است.

اين عضو دفتر سياسي حماس در پيام اينترنتي خود با اشاره به فراموش شدن غزه خطاب به محمود عباس نوشت: حماس تنها خواهان تشكيل كشور در غزه نيست، بلكه مي‌خواهد در سراسر فلسطين كشور تشكيل دهد و شما نمي‌توانيد با اين بهانه‌تراشي‌ها از مسئوليت هايتان در قبال منطقه محاصره شده غزه شانه خالي كنيد.

  • بحران جديد غزه

در ميان اختلاف‌هاي سياسي اما زندگي فلسطيني‌ها مانند گذشته در سختي ادامه دارد. فلسطيني‌‌ها هم از بگو و مگوي مقام‌هاي حماس و تشكيلات خودگردان كه اتفاقا به نفع رژيم صهيونيستي است خسته شده‌اند و خودشان با دست خالي به‌دنبال حق گرفته شده از آنها درباره سرزمين‌شان هستند. در آخرين مورد، روز گذشته يك جوان فلسطيني در يك عمليات شهادت طلبانه با چاقو به نظاميان رژيم صهيونيستي در باب العامود شهر قدس اشغالي حمله كرد. او با چندين ضربه چاقو يك نظامي صهيونيست را زخمي كرد اما همانطور كه خودش مي‌دانست با گلوله‌هاي داغ اسرائيلي‌ها هدف قرار گرفت و به شهادت رسيد. فلسطيني‌ها ده‌ها سال است كه براي مبارزه با كساني كه سرزمين‌شان را اشغال كرده‌اند و خانه‌شان را گرفته‌اند با بي‌نتيجه بودن مسيرهاي سياسي راهي به جز اين نداشته‌اند.

بيش از 1.5ميليون فلسطيني ساكن غزه با ادامه محاصره اين منطقه از سوي رژيم صهيونيستي هنوز در ميان آوار خانه‌ها و مدرسه‌هاي خراب شده در حملات اين رژيم زندگي مي‌كنند. در اين منطقه حالا در ميان مشكلات مختلف، ظهور نيروهاي سلفي و حامي گروه تروريستي داعش تبديل به يك بحران جديد شده است. درحالي‌كه غزه هنوز از حملات ويرانگر سال گذشته رژيم صهيونيستي در شوك به سر مي‌برد هر روز تهديد جديدي از سوي گروه‌هاي افراطي نزديك به داعش در اين منطقه به چشم مي‌خورد.
اين گروه‌ها سياست‌هاي حماس را قبول ندارند و خواستار اجراي قوانين افراطي هستند. همين چند وقت قبل شليك چند موشك از سوي اين گروه‌هاي افراطي به سمت سرزمين‌هاي اشغالي باعث شد تا بار ديگر بمب‌ها و موشك‌هاي رژيم صهيونيستي بر سر مردم غزه فرود بيايد.

در‌ماه آوريل اعضاي گروه تروريستي داعش 100نفر از فلسطيني‌هاي آواره مقيم اردوگاه يرموك در جنوب دمشق را به قتل رساندند و 2نفر از رهبران يك گروه مرتبط با حماس را سر بريدند. حماس براي مقابله با اين گروه‌ها چند نفر از اعضاي ارشد آنها را بازداشت كرده و آنها براي انتقام از حماس اقدام به شليك موشك به سرزمين‌هاي اشغالي مي‌كنند تا به خيال خودشان، تاوانش را فلسطيني‌ها بدهند.
معاون وزير امور خارجه حماس چند وقت پيش تأكيد كرد كه اين جنبش اجازه حضور چنين گروه‌هاي سلفي را در غزه نمي‌دهد و هيچ گروهي اجازه نخواهد يافت توافق آتش بس را از بين ببرد. مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اما با دانستن ماجرا گفته‌اند كه حماس را مسئول مي‌دانند و با شليك موشك دست به حملات هوايي عليه غزه مي‌‌زنند. اين نگراني وجود دارد كه اين گروه‌هاي حامي داعش منابع مالي و تسليحاتي جديدي از خارج غزه به‌ويژه شبه جزيره سينا تأمين كنند و قدرت بيشتري بگيرند.

  • تلاش براي احياي راهكار 2كشور

وزير امور خارجه فرانسه پس از مدت‌ها محو شدن نام فلسطين زير غبار فراموشي براي بازگشت به راهكار 2كشور به منطقه آمده تا درباره ابتكار عملي براي تصويب قطعنامه‌اي در شوراي امنيت درباره از سرگيري روند مذاكرات صلح خاورميانه مذاكره كند. لوران فابيوس روز گذشته در قاهره پس از ديدار با سامح شكري، همتاي مصري خود و عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر تأكيد كرد كه شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي راه‌حل تشكيل 2كشور را به خطر مي‌اندازد. وزير امور خارجه فرانسه در قاهره گفت:

تأمين امنيت رژيم صهيونيستي مسئله‌اي بسيار مهم است اما در مقابل بايد حقوق ملت فلسطين نيز رعايت شود. هر اندازه شهرك‌سازي صهيونيستي با روند سريع‌تري انجام گيرد، امكان تشكيل 2كشور نيز كمرنگ‌تر خواهد شد. سال‌هاست مذاكرات صلح با پافشاري رژيم صهيونيستي بر گسترش شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني به جايي نرسيده و مقام‌هاي اين رژيم به هيچ درخواست كمپين بين‌المللي و حتي هشدار جهاني اعتنايي نكرده‌اند. فابيوس روز گذشته به اردن رفت تا پس از آن راهي رام‌الله، قدس و تل‌آويو شود؛سفرهايي كه شايد بيشتر از آنكه نفعي براي فلسطيني‌ها داشته باشد براي وجهه سياسي فرانسه آب و ناني به همراه بياورد.

کد خبر 298753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha