یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت، هزار و ۵۰میلیارد تومان برای احیای دریاچه درنظر گرفته است گفت: این بودجه مناسبی است اما هنوز صرف احیای دریاچه نشده است، بنابراین برخی اظهارنظرها مبنی براینکه مشخص نیست بودجه کجا مصرف شده از اساس اشتباه و بیهوده است.

سطح آب دریاچه ارومیه ۶ سانتی‌متر پایین آمد

آن طور كه عابد فتاحي به خبرگزاري خانه ملت گفته است: هيچ شركت داخلي قدرت جذب اين سرمايه را ندارد براين اساس، براي احياي درياچه اروميه كه با شركت‌هاي خارج از كشور در ارتباط بود، براي دستيابي به اين هدف، بايد فضاي بين‌المللي به‌وجود آيد و رايزني‌ها با شركت‌هاي داخلي و خارجي همزمان صورت گيرد.

وي با اشاره به شرايط نامناسب درياچه اروميه، گفت: متأسفانه درياچه اروميه در حال حاضر بحراني‌ترين شرايط خود را مي‌گذراند، زيرا ميزان آب موجود در اين درياچه به پايين‌ترين حد خود رسيده و شايد بتوان گفت كه احياي مجدد آن اقدامي غيرممكن است؛ اما مضرات ناشي از خشك‌شدن درياچه را بايد مديريت كرد تا بتوان ضررهاي آن را در استان آذربايجان‌غربي و ديگر مناطق كاهش داد.

  • ريزگردها ناشي از خشك‌شدن تالاب‌هاست

سخنگوي فراكسيون محيط‌زيست و توسعه پايدار مجلس هم با بيان اينكه وضعيت تالاب‌هاي كشور نگران‌كننده است، گفت: يكي از علل ريزگردهاي امروز كشور ناشي از وضعيت تالاب‌هاست زيرا در ساليان گذشته در حفظ پوشش گياهي و جلوگيري از خشك شدن تالاب‌ها اقدامي صورت نگرفته است.

مويد حسيني صدر در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، درخصوص وضعيت تالاب‌هاي كشور، گفت: وضعيت امروز تالاب‌ها و درياچه‌ها نگران‌كننده است به‌طوري كه خشك شدن آنها منجر به خسارات فراوان زيست‌محيطي شده است؛ به‌عنوان نمونه وضعيت درياچه اروميه بروز گردوغبارهاي نمكي را به‌زودي رقم خواهد زد.

نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه بي‌آبي اكوسيستم درياچه اروميه را كاملا در هم ريخته است، گفت: در واقع يكي از علل ريزگردهاي امروز كشور به‌خاطر وضعيت تالاب‌ها و درياچه‌هاست، چراكه در ساليان گذشته در حفظ پوشش گياهي و جلوگيري از خشك شدن تالاب‌ها و درياچه‌ها اقدامي صورت نگرفته است. وي افزود: منابع آبي كشور با بي‌تدبيري محض دولت‌هاي قبل هدر رفته بنابراين طبيعي است كه امروز بايد شاهد خشكسالي تالاب‌ها باشيم، هرچند در 2 سال اخير اقدامات مناسبي براي احيا و حفاظت از تالاب‌ها انجام گرفته است.

سخنگوي فراكسيون محيط‌زيست و توسعه پايدار در مجلس شوراي اسلامي اقدامات دولت تدبير و اميد درخصوص تالاب‌ها را شايسته دانست و گفت: براساس برنامه‌هاي محيط‌زيستي دولت به‌دنبال احياي تالاب‌هاي كشور است.

کد خبر 298643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha