شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

وزارت امور خارجه آمریکا در راستای پایبندی به سنتی دیرین، از سال ۱۹۸۴ تا‌کنون هرساله بر مبنای استانداردهایی خودتعریف، ایران را متصف به صفت «حامی تروریسم» کرده و تلاش می‌کند از این حربه به‌عنوان یکی از اهرم‌های فشار خود علیه تهران استفاده کند.

گزارش اين وزارتخانه درباره تروريسم كه همه ساله منتشر مي‌شود، امسال نيز همانند ادوار گذشته حمايت ايران از گروه‌هاي مبارز فلسطيني كه البته واشنگتن آنها را «گروه‌هاي تروريست فلسطيني در غزه» خطاب كرده، حمايت از حزب‌الله لبنان و آنچه «گروه‌هاي مختلف در عراق و سراسر خاورميانه» خوانده شده را دليل حمايت ايران از تروريسم دانسته است. گزارش مذكور ادعا كرده كه ايران در سال 2014 و به‌دنبال بحران ايجاد شده توسط گروه تروريستي داعش در عراق از «گروه‌هاي شبه‌نظامي شيعه» در اين كشور كه خود آنها به‌عنوان «سازمان‌هاي تروريستي خارجي» براي آمريكا شناخته شده‌اند، حمايت كرده است.

همچنين همانند گذشته ادعاي تلاش ايران براي انتقال سلاح به فلسطين پيش كشيده شده و جالب آنكه در اين گزارش گفته شده كه ايران نه‌تنها در سوريه فعال است، بلكه براي نفوذ در مناطق مختلف جهان ازجمله «آفريقا، آسيا و به ميزان كمتري در آمريكاي لاتين» تلاش مي‌كند. وزارت امور خارجه آمريكا بدون اشاره به كشتار مردم نوار غزه توسط رژيم صهيونيستي كه محكوميت شديد از جانب افكار عمومي جهاني را به‌دنبال داشته، باز هم مدعي شده كه ايران از حماس و ديگر گروه‌هاي مبارز فلسطيني مانند جهاد اسلامي حمايت كرده و همين حمايت‌ها زمينه حمله آنها به سرزمين‌هاي اشغالي را فراهم آورده است.

به‌هرحال، آنچه همواره شاهديم اين است كه حملات پردامنه و كشتارهاي وسيع متعاقب آن از جانب رژيم اشغالگر قدس به فلسطينيان، هيچ‌گاه از نگاه چنين گزارش‌هايي مصداق ترور و كشتار نيست، حال آنكه پاسخ‌هاي غيرقابل قياس گروه‌هاي مبارز فلسطيني به اين حملات، مصداق ترور معرفي مي‌شود؛ موضعي كه در اين گزارش سالانه همانند گذشته در قبال روابط ايران و حزب‌الله لبنان نيز اتخاذ شده، دقيقا مشابه است.

  • نگران از مقابله با تروريسم

در اين گزارش كه به وضوح بيانيه سالانه وزارت امور خارجه آمريكا در تبيين مواضع سياست خارجي اين كشور محسوب مي‌شود، حمايت ايران از دولت قانوني بشار اسد در سوريه مصداق حمايت از تروريسم دانسته شده و البته هيچ‌گونه اشاره‌اي به حمايت‌هاي آشكار و نهان واشنگتن از گروه‌هاي تروريستي‌ فعال در سوريه و عراق كه خود واشنگتن هم آنها را تروريست خطاب مي‌كند، نشده است. همانگونه كه اشاره شد، در بخش ديگري از گزارش ادعا شده كه ايران از «گروه‌هاي شبه‌نظامي شيعه در عراق» - كه البته همان نيروهاي مردمي حاضر در صف اول مبارزه با داعش هستند - حمايت مي‌كند.

جالب آنكه لحن گزارش به شكلي است كه خواننده به خوبي مي‌تواند احساس كند واشنگتن از روند مبارزه با داعش در سوريه و عراق خشنود نيست، چراكه به‌عنوان نمونه پس از مقصر دانستن دولت بشار اسد در كشتار مردم سوريه، تصريح مي‌كند: «بسياري از روش‌هايي كه ايران به نيروهاي حزب‌الله لبنان براي حمايت از دولت بشار اسد آموزش داده، شبيه آموزش‌هايي است كه به شبه نظاميان شيعه عراقي براي مقابله با داعش منتقل شده است.»

  • موضوع هسته‌اي در گزارش تروريسم

نكته قابل تأمل در گزارش امسال وزارت امور خارجه آمريكا درباره تروريسم، نوع اشاره‌اي است كه به مذاكرات هسته‌اي ايران و طرف‌هاي درگير در اين پرونده شده است. در آخرين پاراگراف گفتار مربوط به ايران در بخش سوم اين گزارش، موضوع هسته‌اي ايران پيش كشيده و ادعا شده كه ايران همچنان به‌عنوان يكي از نگراني‌هاي نظام عدم‌اشاعه مطرح است، چراكه درخواست‌هاي بين‌المللي در قبال برنامه هسته‌اي خود را اجابت نكرده است.

بحث خواسته‌هاي كشورهاي طرف مذاكره ايران در گفت‌وگوهاي هسته‌اي، موضوعي است كه اين روزها با طرح خواسته‌هاي غيرمنطقي و فراتر از حد معمول طرف مقابل، روند مذاكرات را با مشكل مواجه ساخته است. موضوع لزوم دسترسي به سايت‌‌ها و تأسيسات نظامي و حساس كه از جانب مقامات آمريكايي مورد اشاره قرار مي‌گيرد، موجب نارضايتي ديگر طرف‌هاي گفت‌وگو شده و به‌عنوان نمونه واكنش رئيس‌جمهور روسيه را هم به‌دنبال داشته است.

پوتين تأكيد كرده كه طرح درخواست‌هايي كه دست‌نيافتني است و فقط باعث تخريب روند مذاكرات مي‌شود، چندان اهميتي ندارد و بايد از آن اجتناب كرد. به هر حال، شايد طرح بحث هسته‌اي در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريكا درباره تروريسم شاهدي باشد بر اينكه واشنگتن بر مبناي تضاد مبنايي و هويتي با ايران، به هيچ وجه علاقه‌مند به از دست دادن اهرم‌هاي اعمال فشار بر تهران نيست و به مناسبت‌هاي مختلف، روند تقابل را بازتوليد مي‌كند.

روز گذشته نيز تينا كايدانو، هماهنگ‌كننده ضدتروريسم وزارت امور خارجه آمريكا كه درخصوص گزارش سالانه اين وزارتخانه با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد، به گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و 1+5 اشاره و تأكيد كرده كه درصورت به نتيجه رسيدن اين مذاكرات، تحريم‌هايي كه به‌خاطر موضوع تروريسم عليه ايران وضع شده، همچنان به قوت خود باقي خواهد ماند. ادعاي مذكور پيش از اين توسط ديگر مقامات آمريكايي بيان شده و طرح دوباره آن همراه با اشاره به بحث هسته‌اي در گزارش سالانه تروريسم، احتمال شيطنت واشنگتن در موضوع لغو تحريم‌هاي مرتبط با موضوع هسته‌اي ايران را تقويت مي‌كند.

  • تقدير از عربستان!

يكي از بخش‌هاي جالب در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريكا درباره تروريسم، بخشي است كه درباره عربستان سعودي منتشر شده است. در بخش دوم اين گزارش سالانه كه وضعيت كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا را بررسي كرده، از عملكرد عربستان سعودي در مبارزه با تروريسم تقدير به عمل آمده است؛ كشوري كه البته به‌عنوان منبع اصلي تغذيه گروه‌هاي افراطي خاورميانه شناخته مي‌شود.

در گزارش تصريح شده كه «دولت عربستان تلاش‌هاي داخلي، دوجانبه با دولت آمريكا و چندجانبه در قالب همكاري‌هاي بين‌المللي را براي بازتعريف ظرفيت ضدتروريسم خود و مقابله با انديشه‌هاي افراطي افزايش داده است... همچنين دولت عربستان به‌عنوان يكي از اعضاي ائتلاف جهاني مقابله با داعش اقدامات نظامي را در جهت حمايت از تلاش‌هاي ائتلاف انجام داده است.» گزارش واشنگتن البته هيچ اشاره‌اي به هزاران بي‌گناه يمني كه در حملات وحشيانه هواپيماهاي عربستان در روزها و ماه‌هاي گذشته كشته شده‌اند، نكرده است؛ در جاي ديگري هم از عربستان به‌عنوان عضو فعال مبارزه با روند افزايش منابع مالي داعش نام برده شده است.

کد خبر 298622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha