شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: یک روز پس از بازدید محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از پروژه‌های تئاتری آماده و در دست احداث پایتخت، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از آغاز به‌کار مرکز نمایش‌های آیینی صبا در دهه سوم ماه رمضان و قرار گرفتن امکانات آن در اختیار هنرمندان خبر داد.

پردیس تئاتر تهران همزمان با آغاز جشنواره تئاتر شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش همشهري، مجموعه تئاتر شهر از ماه‌ها پيش در دست بازسازي است و ديگر سالن‌هاي نمايشي پايتخت كفاف اجراهاي هنرمندان فعال تئاتر ايران و تهران را نمي‌دهد. هستند كارگرداناني كه آرزوي حداقل سالي يك اجرا در سالن‌هاي تئاتري پايتخت به دلشان مانده و براي برآورده شدن اين آرزو بايد مدت‌ها در صف اجرا به انتظار بنشينند. حالا با اتفاق‌هايي كه در تئاتر تهران افتاده، شايد به واقعيت پيوستن اين‌رؤيا چندان هم دور و دير نباشد.

  • خانه‌اي براي نمايش‌هاي آييني

پس از آنكه قرار شد مجموعه پرديس تئاترتهران(خاوران) حتي پيش از ميزباني از چهارمين جشنواره تئاتر شهر به چرخه تالارهاي فعال تئاترتهران افزوده شود، نوبت به بزرگ‌ترين مركز نمايش‌هاي آييني رسيده است؛‌ مجموعه‌اي كه در اوايل دهه 80در زميني به مساحت بيش از 5هزار مترمربع با هدف اجراي نمايش‌هاي سنتي و آييني كلنگ خورد و پس از 14سال قرار است فعاليت برخي سالن‌هاي آن آغاز شود. به گفته خليل راحتي مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران، اين مركز با 90درصد پيشرفت فيزيكي مانند تئاتر خاوران امسال افتتاح مي‌شود.

  • نخستين در خاورميانه

راحتي درباره تجهيزات و روند آماده‌سازي سالن‌هاي مركز نمايش‌هاي آييني صبا به همشهري مي‌گويد: اين پروژه نسبت به ديگر سالن‌هاي نمايشي ويژگي‌هايي دارد. ابتدا تصميم بر اين بود كه تمام لوازم و تجهيزات اين مركز از خارج وارد شود و حتي قرار بود صندلي‌ها هم وارداتي باشد اما بعدها تصميم گرفته شد همه كارها در داخل ايران انجام شود. خوشبختانه توانستيم با مشاركت چند شركت بسياري از تجهيزات را از محصولات داخلي تهيه و استفاده كنيم.

وي در ادامه از همكاري دانشگاه صنعتي شريف در ساختن برخي تجهيزات سالن‌هاي نمايش خبر مي‌دهد و يادآور مي‌شود: گروهي در شريف در حال ساختن آكوستيك ديناميك براي سالن صبا هستند كه براي نخستين بار در خاورميانه اتفاق مي‌افتد. نمونه اول پايان خرداد در سالن نصب مي‌شود و اگر پروژه نتيجه مثبت داشته باشد، كار را در ديگر سالن‌ها ادامه مي‌دهيم. مركز نمايش‌هاي آييني صبا يك سالن اصلي، 2پلاتو، يك سالن تمرين، 2سالن نمايش روحوضي و روباز و پاركينگ دارد.

  • افتتاح در دهه سوم رمضان

وي درباره آغاز فعاليت سالن چنين مي‌گويد: منتظر كامل شدن مركز نمي‌مانيم و با آماده شدن يك نمايش مناسب، فعاليت مركز آغاز مي‌شود. تلاش مي‌كنيم يك سالن مركز صبا در دهه سوم‌ماه رمضان افتتاح شود. در اين مركز در يك فضاي 75متري سالن نمايشي با ظرفيت 60نفر و سن 42متري ساخته و تمام استانداردهاي لازم هم در آن رعايت شده است. سالن‌هاي صبا مي‌تواند براي ديگر استان‌ها الگو باشد و معتقدم براي ساختن سالن نمايش به فضاي هزار متري نياز نداريم.

  • تمركز در فعاليت‌هاي فرهنگي هنري

در بازديد رئيس سازمان فرهنگي هنري و مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران از مركز صبا، مقرر شد مديريت اين مركز نمايش در اختيار سازمان باشد. ضمن اينكه قرار است پرديس تئاتر تهران يا همان خاوران، مركز نمايش‌هاي آييني صبا، سالن تئاتر خانه‌موزه انتظامي، خانه‌موزه شهيد بهشتي و آمفي‌تئاتر جماران هم زيرنظر مديريت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران فعاليت كنند.

محمود صلاحي در بازديد از پروژه‌هاي تئاتري تهران بر لزوم تمركز فعاليت‌هاي فرهنگي هنري شهرداري تهران تأكيد كرد و افزود: با تدبير شهردار تهران و هماهنگي با معاونت امور اجتماعي و فرهنگي، فعاليت‌هاي فرهنگي هنري پايتخت در سازمان فرهنگي هنري تجميع مي‌شود تا مجموعه نيروها و امكانات با هماهنگي و بهره‌وري بيشتر در خدمت شهروندان باشند. رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي تئاتري در مراكز تازه‌تاسيس در آينده نزديك آغاز مي‌شود، افزود: با برگزاري جشنواره تئاتر شهر در پرديس تئاتر خاوران، اين مركز به مرور مانند تئاتر شهر به يكي از مراكز اصلي هنر تئاتر تبديل مي‌شود.

کد خبر 298518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha