گروه ادب و هنر: یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های سینما- تئاتری کشور با هزینه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان یکشنبه چهارم شهریور در جنوب تهران افتتاح می‌شود.

این مجموعه 2500 متر مربعی در واقع به پارک رازی اضافه می شود تا آن ناحیه از تهران، هر چه بیشتر به فضایی فرهنگی و ورزشی تبدیل شود. اما آن چه اهمیت بیشتری در این مجموعه دارد، وجود 4 سالن نمایش با ظرفیت های 280، 160(2 سالن) و 60 نفر است  که با سیستم صوتی دالبی، دستگاه های تصویری جدید و صندلی های ضدحریق و ضدفرسایش تجهیز شده اند.

این امکانات، بدون شک بلافاصله این پرسش را به ذهن می رساند که مسئولان برای استفاده مناسب چه برنامه ای دارند. این 4 سالن در محدوده‌ای که بافت شلوغ و بسیار جوانی دارد، واقع شده‌اند و اگر با برنامه و مدیریت صحیح همراه شوند می توان با امکانات خوب این مجموعه، محدوده گمرک را از قطب موتور و دوچرخه به یکی از قطب های تئاتر و سینمای شهر تبدیل ساخت.

به ویژه آن که وجود فضاهای انتظار، رستوران، سرویس بهداشتی، فضاهای اداری  مناسب برای ایجاد غرفه های فروش محصولات فرهنگی، این امکان را به مسئولان می دهد تا در برگزاری جشنواره های مختلف با برگزارکنندگان همکاری کنند. اما این امکانات تنها یک‌دهم مجتمعی است که قرار است در یکی از انبارهای نفت جنوب تهران احداث شود.

رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران درباره این پروژه می گوید: «تبدیل انبار نفت به وسعت 270 هزار متر به یک مجموعه فرهنگی و هنری یکی از پروژه‌های عظیم سازمان است که در آن 7 سالن سینما، تئاترشهر دوم و سالن‌های هنری ایجاد می‌شود.»

در واقع قرار است انبار نفت به یک مجموعه بزرگ فرهنگی، هنری، ورزشی و حتی اقامتی تبدیل ‌شود و با وسعت و فراگیری عظیمی که دارد، تمام جنوب تهران را از این نظر پوشش دهد.

احمد نوریان که به تازگی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری را تحویل گرفته است، درباره پروژه های قبلی نیز می‌گوید: «همه پروژه‌های گفته شده در مدیریت قبلی اعم از ایجاد مرکز تئاتر حرفه‌ای، تئاترشهر 2، ساخت سینما، موزه دفاع مقدس و غیره کار خود را ادامه می‌دهند.»

از این پروژه ها، موزه دفاع مقدس سال آینده افتتاح می‌شود و باغ نور نیز در منطقه 5 به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن آن که در زندان قصر هم پروژه باغ ایرانی در حال انجام است و همه این ها به جز پروژه هایی است که در تپه های عباس آباد در حال ساخت هستند.

مهم ترین پروژه عباس‌آباد، باغ کتاب است که شاید معادل پروژه انبار نفت در شمال تهران باشد.با این حال و با تمام این ها، هنوز هم می توان گفت که تهران از حیث سالن های سینما در وضع نامطلوبی است و این درست نقطه ای است که شهرداری باید اقدامات بیشتری انجام دهد.

نوریان درباره وجود فعالیت‌های موازی می گوید: «این را قبول دارم که فعالیت موازی در سازمان وجود دارد، سعی داریم که باتلاش این بخش‌های فرهنگی یعنی خانه‌های فرهنگ، فرهنگسراها و کتابخانه‌ها را در کنار هم قرار داده و یک تصویر مشخص از فعالیت سازمان داشته باشیم.»

در این باره محمدباقر قالیباف، شهردار تهران می گوید: «بسیاری از سالن‌های سینمای تهران قدیمی هستند و کیفیت صدا، نور، استحکام و پرده‌های آنها غیراستاندارد است. با این حال شهرداری در سالی که گذشت 13 سالن سینما را افتتاح کرده و با توجه به روندی که در 2 سال گذشته در این زمینه دنبال شده به تعداد سالن‌های سینمای  موجود درتهران دوباره سالن سینما در تهران ساخته می‌شود که به طور حتم این جریان به توسعه صنعت سینمای ایران هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی کمک خواهد کرد.»

هرچند که قالیباف به زمان ساخت این سینماها اشاره نکرده است، اما توجه شهردار پایتخت به سالن‌های سینما می‌تواند نویدبخش اقدامات ساختاری گسترده تری باشد. به ویژه آن که شورای شهر نیز به شهرداری این اجازه را داده است که ایجاد مراکز فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار کند.

قالیباف می‌گوید: « با تصویب لایحه‌ای در شورای اسلامی شهر، بخش خصوصی در صورت احداث مراکز فرهنگی، امتیازاتی تجاری دریافت خواهد کرد تا با ایجاد مراکز فرهنگی، پوشش اقتصادی لازم را نیز داشته باشد.»

آن طور که قالیباف می گوید، شهرداری در آینده هرگز قصد اداره سینما و تئاتر را ندارد و همه این مراکز را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.

کد خبر 29851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز