جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص گوارش و کبد بالغین گفت: مبتلایان به بیماری‌های گوارشی با کنترل بیماری خود از طریق مصرف مواد غذایی سالم و افزایش دفعات صرف غذا به میزان کم در فاصله زمانی بین افطار و سحر می‌توانند بدون بروز عارضه‌ای روزه بگیرند.

به گزارش ايرنا، دکتر اکرم پورشمس افزود: مبتلایان به بیماری‌های گوارشی در صورتی که بیماری آنها کنترل شده و به مرحله حاد نرسیده باشد و داروهای تجویزشده برای آنها روزانه بین یک یا 2 دوز باشد، می‌توانند با مدیریت و برنامه‌ریزی روزه‌داری سالمی را داشته باشند.

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین با بیان اینکه رعایت میزان مناسب و نظم در دریافت مواد غذایی سالم و با کیفیت به این بیماران توصیه می‌شود، افزود: این بیماران باید با تقسیم‌بندی فاصله زمانی بین افطار و سحر، دفعات دریافت مواد غذایی به مقدار کم را تنظیم و از خوردن و آشامیدن یکباره مواد غذایی در زمان افطار و سحر پرهیز کنند.

پورشمس ادامه داد: این بیماران می‌توانند دوز داروهای خود را در وعده افطار و سحر و تحت نظر پزشک معالج مصرف کنند.

  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران مبتلا به بیماری‌های گوارشی

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین اظهار کرد: لازم است این بیماران برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی، هنگام افطار مواد غذایی مانند خرما، عسل، نان و پنیر، چای کم رنگ، فرنی و غذاهای ساده مصرف کنند و از خوردن انواع آش‌ها خودداری کنند.

پورشمس با تاکید بر اینکه این بیماران هرگز بدون سحری نباید روزه بگیرند، گفت: بیماران گوارشی باید از خوردن بیش از اندازه مواد قندی، شیرینی، زولبیا و بامیه و همچنین نمک در برنامه غذایی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و چرب هنگام افطار، سبب تشنگی و در نتیجه مصرف زیاد نوشیدنی‌ها به ویژه مایعات خنک می‌شود؛ مصرف زیاد نوشیدنی‌ها نیز به دلیل رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و بروز مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ می‌شود.

پورشمس توصیه کرد: همچنین بیماران گوارشی از مصرف غذاهای بسیار چرب و شور مانند ته دیگ، آش‌های شور، برنج چرب و ماکارونی چرب در وعده سحری باید پرهیز کنند؛ بسیاری از روزه‌داران به علت ترس از تشنگی در طول روز، هنگام سحر مقدار زیادی آب می‌نوشند، اما نوشیدن آب وسط غذا، سبب رقیق شدن شیره گوارشی و سوء هاضمه می‌شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: خوردن غذاهایی مانند سرخ کردنی‌ها، بادنجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، فلفل، انواع شور و ترشی و نوشابه‌های گازدار نیز توصیه نمی‌شود.

پورشمس همچنین توصیه کرد: این بیماران از قرار گرفتن در محیط های دارای آلودگی هوا و ریزگردها دوری کنند.

  • ممنوعیت روزه‌داری برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی حاد

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه بیمارانی که دارای مشکلات حاد دستگاه گوارش هستند، مجاز به روزه‌داری نیستند، اضافه کرد: روزه برای افرادی که بیماری حاد دستگاه گوارش مانند زخم معده، زخم اثنی عشر یا نارسایی کبدی دارند، توصیه نمی‌شود.

پورشمس اظهار کرد: حتی بیمارانی که مشکلات گوارشی حاد دارند و به تازگی شروع به مصرف دارو کرده‌اند، مجاز به گرفتن روزه نیستند.

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین اظهار کرد: به طور کلی همه بیماران، باید پیش از روزه‌داری در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنند و در صورتی که پزشک اجازه روزه‌داری به آنها داد، اقدام به روزه‌داری کنند.

  • پرخوری مانع کاهش وزن اضافی

فوق تخصص گوارش و کبد بالغین با بیان اینکه روزه‌داری همراه با پرخوری منجر به کاهش وزن اضافی نمی‌شود، افزود: بیشتر افراد هنگام افطاری از مواد غذایی شیرین و چرب به مقدار و حجم زیاد استفاده می‌کنند و همین مساله مانع از کاهش وزن در افراد دارای وزن اضافی می‌شود.

به گفته پورشمس، روزه‌داری منجر به کاهش وزن اضافی می‌شود که همراه با اعتدال و نظم غذایی و همچنین انتخاب غذاهای سالم باشد.

کد خبر 298486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha