سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست و پنجمین نشست سران اتحادیه آفریقا روز سه شنبه در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با وعده تحقق برنامه ۲۰۶۳ به عنوان نقشه ای برای توسعه آتی این قاره خاتمه یافت.

 پایان نشست سران اتحادیه آفریقا

به گزارش  ايرنا به نقل از خبرگزاری شینهوآ، در این نشست دو روزه سران کشورهای آفریقایی، برنامه 2063، ارتقای جایگاه زنان، بحران سیاسی بروندی، پیشنهادهای مربوط به منطقه تجارت آزاد و ساز وکارهای یافتن منابع مالی جدید برای نیروهای این اتحادیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست مذکور با شعار سال ارتقای زنان و توسعه به سوی برنامه 2063 آفریقا آغاز شد.

پیش از این نشست از 7 ژوئن (17 خرداد)، جلساتی نیز در سطح مقام های ارشد و وزیران کشورهای عضو برگزار شد.

نشست امسال سران اتحادیه آفریقا تحت الشعاع حضور عمر البشیر رییس جمهوری سودان قرار گرفت که به اتهام جنایت علیه بشریت نامش در فهرست تعقیب دیوان بین المللی کیفری (لاهه) قرار دارد.

حکم بازداشت وی حین حضور در نشست سران اتحادیه آفریقا صادر شد و آفریقای جنوبی به موجب امضای اساسنامه رم موظف به بازداشت و تحویل البشیر به این دادگاه بین المللی بود.

اما وی روز دوشنبه پیش از خاتمه نشست، آفریقای جنوبی را ترک کرد.

آفریقای جنوبی به خاطر اجرا نکردن حکم بازداشت دیوان بین المللی کیفری مورد انتقاد قرار گرفته است، اما انکوسازانا دلامینی زوما رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا از تصمیم دعوت وی برای شرکت در اجلاس دفاع کرد و گفت که وی در محل متعلق به اتحادیه آفریقا حضور یافته نه آفریقای جنوبی بنا بر این آفریقای جنوبی مرتکب هیچ خطایی در این خصوص نشده است.

دلامینی زوما افزود: اتحادیه آفریقا بر اساس قوانین خود عمل می کند نه بر اساس مقرارت دیوان بین المللی کیفری.

رابرت موگابه رییس اتحادیه آفریقا و رییس جمهوری زیمبابوه نیز دیدگاه دلامینی زوما را در زمینه بازداشت نکردن البشیر تایید کرد و گفت: اینجا ستاد دیوان بین المللی کیفری نیست.

وی افزود: اساسنامه رم را کشورها امضا کرده اند نه اتحادیه آفریقا.

کد خبر 298297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha