سودان سال‌ها با جنگ داخلی و کشتارهایی که درنهایت استقلال سودان جنوبی را در ۴ سال قبل رقم زد، دست و پنجه نرم‌کرده است.

اسرائیل سودان

گزارش شوراي امنيت سازمان ملل حالا تأييد كرده كه شورشيان سودان جنوبي در درگيري‌هاي اين منطقه به‌صورت گسترده از تسليحات ساخت رژيم صهيونيستي استفاده كرده‌اند؛ مسئله‌‌اي كه اين رژيم را پشت پرده همه كشتارها در اين كشور نشان مي‌دهد.

گروه كارشناساني كه از سوي شوراي امنيت براي تحقيق درباره جنگ داخلي سودان جنوبي منصوب شده‌اند در گزارش خود اعلام كرده‌ كه تسليحات مختلف رژيم صهيونيستي ازجمله سلاح‌هاي اتوماتيك «IWI ACE» ساخت اين رژيم را در تصاوير منتشر شده از درگيري‌هاي سودان جنوبي شناسايي كرده‌اند. جنگ داخلي سودان جنوبي بيشتر از 20‌ماه است ادامه دارد و مذاكرات براي توقف خشونت‌ها در آن تاكنون به نتيجه نرسيده است. اين درگيري‌ها تاكنون كشته شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن حداقل 2ميليون نفر را به‌دنبال داشته است.

هر چند گفته مي‌شود بخشي از اين سلاح‌ها از سوي رژيم صهيونيستي به نيروهاي امنيتي سودان جنوبي پيش از آغاز جنگ داخلي تحويل داده شده اما در گزارش سازمان ملل آمده است كه بخش اعظم تسليحات توسط هواپيماها در آسمان مناطق تحت تصرف شورشيان سودان جنوبي رها شده تا به‌دست آنها برسد. سودان جنوبي كه جوان‌ترين كشور دنيا به‌حساب مي‌آيد، در سال2011 و پس از 30سال جنگ با سودان، اعلام استقلال كرد اما از دسامبر2013، درگير يك جنگ داخلي شده است.

مقام‌هاي رژيم صهيونيستي يك روز پس از اعلام استقلال، سودان جنوبي را به‌عنوان كشوري جديد به‌رسميت شناختند و سالوا كر، از شورشياني كه رهبري سودان جنوبي را برعهده گرفته بود به تل‌آويو رفت. مدتي بعد اما درگيري‌هاي خونيني ميان نيروهاي سالوا كر از يك سو و نيروهاي ريك ماچار، معاون سابق او از سوي ديگر آغاز شد كه همچنان ادامه دارد. شوراي امنيت توافقنامه صلح در سودان جنوبي را پيشنهاد كرده و هشدار داده كه اگر سالوا كر اين توافق را امضا نكند، فورا وارد عمل خواهد شد.

  • سياست كشتار و زمين سوخته

روزنامه اينديپندنت پيش از اين در گزارشي، ارسال گسترده تسليحات از سوي رژيم صهيونيستي براي نيروهاي سالوا كر را افشا كرده بود. براساس گزارش اين روزنامه مقام‌هاي رژيم صهيونيستي با اينكه فاصله‌ زيادي با سودان جنوبي دارند اما به هيچ عنوان حاضر به از دست دادن كنترل‌شان بر اين منطقه نيستند و به همين‌خاطر با ارسال گسترده تسليحات يك كشتار بي‌رحمانه را رقم زده‌اند.

سازمان ملل در گزارش‌هايي مختلف درباره جنايت جنگي، پاكسازي ن‍ژادي، تجاوز به كودكان و استفاده از آنها به‌عنوان سرباز در سودان جنوبي هشدار داده است. در آخرين گزارش سازمان ملل تأكيد شده كه سربازان سودان جنوبي به كودكان تجاوز مي‌كنند، مردم را زنده زنده درخانه‌هايشان مي‌سوزانند و مردم فراري را روزها در مناطق باتلاقي دنبال مي‌كنند.

نيروهاي متحد دولت در سودان جنوبي با اتخاذ «سياست زمين سوخته» تمام روستاها را گاهي با ساكنان آن در داخل خانه‌ها ويران مي‌كنند تا كنترل مناطق را به‌دست آورند. در گزارش سازمان ملل آمده است: تشديد خشونت‌ها و وحشيگري عليه غيرنظاميان تاكنون به اين شدت ديده نشده بود. در اين درگيري خشونت‌آميز غيرنظاميان از سوي تمام طرفين درگيري هدف گرفته مي‌شوند.

  • رؤياي نفتي رژيم صهيونيستي

رژيم صهيونيستي سال‌هاست كه سياست مداخله خود در سودان جنوبي را پيگيري مي‌كند و نقش عمده‌اي در تجزيه سودان داشته است. از سال2005 روابط ميان رژيم صهيونيستي و شورشيان جدايي طلب جنوب سودان گسترش چشمگيري داشت.

جوبا پايتخت سودان جنوبي با تل آويو حدود 3000 كيلومتر فاصله دارد اما مقام‌هاي رژيم صهيونيستي، دراختيار داشتن كنترل سودان جنوبي را زمينه مناسبي براي دسترسي به منابع مهم نفت، طلا و اورانيوم اين كشور آفريقايي مي‌دانند. درواقع مقام‌هاي رژيم صهيونيستي تلاش دارند كه با تسلط بر منابع نفت و آب سودان جنوبي اهرم فشاري بر ديگر كشورهاي آفريقايي در اختيار داشته باشند.

سودان جنوبي منابع غني نفتي دارد هر چند اكثر پالايشگاه‌ها در سودان قرار گرفته‌اند. رژيم صهيونيستي چنين سياستي را در قبال كشورهاي ديگر هم داشته است. بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه هم به تازگي تأكيد كرد كه تروريست‌ها مهم‌ترين ابزار دست رژيم صهيونيستي به‌حساب مي‌آيند.

کد خبر 305197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha