مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی اروپا اعلام کرد فرودگر فیله این آژانس پس از هفت ماه خواب زمستانی در نهایت از خواب بیدار شده و با زمین تماسی یک‌ دقیقه‌ای برقرار کرده‌است.

فیله

براساس گزارش فاكس‌نيوز، اين فرودگر پس از آن كه توانست سطح دنباله‌دار 67P/Churyumov را لمس كند به اولين فضاپيمايي تبديل شد كه توانسته روي يك ستاره دنباله‌دار فرود بيايد. پس از فرود تاريخي اين فضاپيما، فيله انجام آزمايش‌ها و ارسال داده‌ها به زمين را آغاز كرد اما بلافاصله شارژ باتري‌هايش رو به پايان گذاشته و سيستم‌هايش از كار افتادند.

فیله

دانشمندان آژانس فضايي اروپا اميدوار بودند با نزديك‌شدن اين دنباله‌دار به خورشيد و جذب انرژي خورشيدي توسط صفحات خورشيدي آن، فرودگر باري ديگر بيدار شده و فعاليت‌هاي خود را از سر بگيرد. اين اميدها روز شنبه محقق شدند و فيله پس از هفت ماه توانست سيگنال‌هايي به زمين ارسال كند.

به گفته استفن اولمك مدير پروژه فيله در مركز هوافضاي آلمان، بيدار شدن فيله پديده‌اي شگفت‌آور نبود اما اگر براي هفت ماه در انتظار باشيد و ناگهان در نيمه شب تماسي دريافت كنيد و به شما خبر دهند كه فيله به زمين سيگنال فرستاده، هيجان‌زده خواهيد شد.

ارتباط كوتاه فيله با زمين حاوي 300 بسته اطلاعاتي بود كه توسط فضاپيماي مادر، روزتا كه در نزديكي فيله در حركت است به زمين مخابره شده‌است. طول اين ارتباط 85 ثانيه بوده‌ و اطلاعات ارسال شده توسط آن حاوي داده‌هاي سيستمي فيله بوده‌است. اما همين مقدار كم نيز براي اطلاع از وضعيت مناسب فيله كفايت مي‌كند.

اولمك معتقد است فيله چند روز پيش از برقراري تماسش با زمين بيدار شده‌بوده، زيرا چندين بسته دريافتي دانشمندان داراي اطلاعات تاريخ‌دار هستند. مرحله بعدي تغيير مدار روزتا است تا ارتباط با فرودگر طولاني‌تر شده و مركز كنترل زمين بتواند دستوراتي را به منظور انجام محاسبات جديد و دستيابي به اطلاعات علمي به فيله ارسال كنند. فرصت بعدي برقراري ارتباط با اين مدارگرد يكشنبه شب بوده‌است.

دانشمندان همچنين اميدوارند بيدار شدن فيله بتواند به آنها كمك كند تا موقعيت فرود آن را تعيين كنند زيرا موقعيت دقيق اين فرودگر هنوز مشخص نشده‌است و دانشمندان تنها توانسته‌اند براساس عكس‌ها و اطلاعات محاسباتي كه فيله به زمين ارسال كرده، موقعيت حدودي آن را مشخص سازند.

دنباله‌دار 67P هم‌اكنون در نزديكي مدار مريخ قرار دارد و در 31 آگوست به نزديك‌ترين فاصله‌اش تا خورشيد خواهد‌رسيد. در اين دوران فيله به اندازه‌اي نور خورشيد دريافت خواهد كرد كه بتواند تا ماه اكتبر به فعاليت خود ادامه دهد و از آن زمان به بعد، باري ديگر به خواب زمستاني خواهد رفت.

کد خبر 298141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha