مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از پدیده‌های خارق‌العاده‌ای که بسیاری از انسان‌ها شانس تجربه آن را هرگز به دست نخواهند‌آورد،‌فاصله گرفتن از سیاره زمین و دیدن این سیاره از فاصله‌ای دور است.

سیاره زمین

براساس گزارش Cnet، در سال 1972 اين امكان براي انسان‌ها به وجود آمد كه به لطف ماموريت آپولو 17 بتوانند زمين را از فاصله‌اي دور ببينند،‌تصويري كه زمين را به تيله آبي مشهور كرد. اين عكس از فاصله 45 هزار كيلومتري ثبت شد اما اكنون عكسي كه ماهواره ناسا از فاصله يك ميليون و 600 هزار كيلومتري از سياره زمين به ثبت رسانده،‌در مقايسه با عكس آپولو از زمين،‌ بسيار زيباتر و شفاف‌تر است.

سیاره زمین

ناسا روز دوشنبه 20 جولاي 2015 عكسي را منتشر كرد كه براي اولين بار توسط ماهواره DSCOVER از سمت روشن سياره زمين به ثبت رسيده‌است. اين عكس كه ترکیبی از سه عكس مجزا است توسط دوربين EPIC ماهواره با حساسيت و قدرتي بالا ثبت شده‌است. اين دوربین که به فیلترهای مخصوصی مجهز است، ۱۰ تصویر مختلف از طيف ماورا بنفش تا مادون قرمز از سياره زمين به ثبت رسانده و در نهایت با ويرايش چند عكس‌ تصویر نهایی خلق شده‌است.

به گفته آدام زابو دانشمند ارشد پروژه Dscovr كيفيت بالاي تصاوير ثبت شده توسط اين ماهواره فراتر از حد انتظار بوده‌است،‌در اين تصوير مي‌توان بيابان‌ها و سازه‌هاي شني، سيستم رودها و الگوي پيچيده ابرها را مشاهده كرد. در اين تصوير حجم وسيعي از اطلاعات براي دانشمندان نهفته است.

ماهواره DSCOVER پروژه مشترکی میان ناسا و سازمان ملی اقیانوس شناسی آمریکا و نیروی هوایی این کشور است كه در ماه فوريه به فضا فرستاده شد تا بادهاي خورشيدي را تحت نظر داشته‌باشد. نظارت بر آب و هواي فضايي به دانشمندان كمك خواهد كرد تا پيش از آغاز توفان‌هاي خورشيدي،‌ بتوانند نسبت به وقوع اين رويداد‌ها با دقت و آگاهي هشدار دهند،‌توفان‌هايي كه از توانايي تخريب ارتباطات دوربرد و زيرساختارهاي انرژي برخوردارند.

ناسا همچنین در نظر دارد تا از داده های به دست آمده از این ماهواره برای تهیه نقشه خاکسترهای آتشفشانی و ذرات گرد و غبارسراسر زمین استفاده کند.

کد خبر 301573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha