همشهری آنلاین: پرسش‌های بدون پاسخ با وجود گذشت بیش از یک سال از ناپدید شدن هواپیمای MH۳۷۰ مالزی همچنان در پرونده این پرواز مرموز سنگینی می‌کنند، زیرا هنوز کسی از سرنوشت دقیق هواپیما و ۲۳۹ سرنشین آن خبری ندارد.

هواپیما

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اكنون گروهي بين‌المللي از محققان با استفاده از مدل‌سازي رياضي توانسته‌اند توضيحي براي نيافتن بقاياي اين هواپيماي ناپديد شده كه گفته مي‌شود در اقيانوس سقوط كرده و به اعماق آب رفته، بيابند.

در گزارشي كه توسط انجمن رياضيات آمريكا منتشر شده،‌گروهي از محققان از شبيه‌سازي رايانه‌اي براي مقايسه پنج سناريوي سقوط هواپيما درون آب استفاده كرده‌اند. بر اساس محاسبات آنها،‌هواپيماي پرواز MH370 از سمت دماغه و به صورت عمودي سوي سطح آب اقيانوس هند شيرجه زده است.

هواپیما

به گفته نويسندگان اين گزارش از دانشگاه A&M تگزاس در قطر، متخصصان هوانوردي برسر اين موضوع كه نحوه سقوط هواپيما درون آب نوع متلاشي شدن آن را تعيين مي‌كند،‌ توافق دارند و بر مبناي آن نشانه‌ها و جهت‌هاي مورد نياز عمليات جستجو را تعيين مي‌كنند. به همين دليل است كه بيشترين زمان عمليات جستجوي پرواز مالزي صرف اسكن كردن سطح آب درياها شده‌است كه موفقيت چنداني نيز در پي نداشته‌است.

اما اگر هواپيما با زاويه 90 درجه و با دماغه‌اش با سطح آب برخورد كرده‌باشد، بال‌ها و دم هواپيما متلاشي شده و بدنه آن در كمتر از يك دقيقه در اعماق آب اقيانوس غرق شده‌است، بدون اينكه بتواند دوباره روي سطح آب شناور شود. چنين نوع سقوطي مي‌تواند دليل عدم وجود تكه‌هاي هواپيما و يا لكه‌هاي سوختي را در منطقه‌اي كه گمان مي‌رود هواپيما در آن سقوط كرده،‌ توضيح دهد.

اين گروه  متشكل از مهندسان، رياضيدانان و دانشمندان رايانه‌اي، پس از مقايسه اطلاعات پنج شبيه‌سازي از نحوه سقوط هواپيماي بوئينگ 777 درون آب اقيانوس به اين نتيجه رسيده‌اند. هريك از اين سناريو‌ها زاويه متفاوتي را براي سقوط هواپيما به درون آب در نظر گرفته‌است و حتي يكي از آنها فرودي مشابه فرود هواپيماي 1549 روي رودخانه هادسن را شبيه‌سازي كرده‌است.

براساس اطلاعات درباره نحوه متلاشي شدن هواپيما در هر سناريو، محققان به نتيجه‌اي رسيدند كه آن را فرضي اما مبتني بر علوم تحقيقات قضايي است. به گفته محققان سرنوشت حقيقي اين هواپيما تا زماني كه روزي جعبه سياه آن كشف و رمزگشايي شود يك معما باقي خواهد‌ماند. اما تحقيقات جنايي و قضايي از فرضيه شيرجه عمودي اين هواپيما به اعماق اقيانوس پشتيباني مي‌كند.

نويسندگان اين گزارش همچنين اعلام كرده‌اند اگرچه اين رويداد بسيار غم‌انگيز است، اما اشتياق براي مدل‌سازي رايانه‌اي آن مي‌تواند پروازهاي آينده را ايمن‌تر سازد. دانشمندان مي‌گويند با استفاده از رياضيات رايانه‌اي و مكانيك مي‌توان طبيعت فيزيكي وضعيت فرود اضطراري يك هواپيما را روي آب شبيه‌سازي كرده و راهكار مدل‌سازي و محاسبه وضعيت آن را فراگرفت تا در شرايط بحراني بتوان از چنين تكنيك‌هايي براي هوانوردي ايمن بهره برد.

کد خبر 297940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha