همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: از ایده الکترونیکی شدن انتخابات استقبال می‌کنیم اما نیازمند اعلام جزئیات در این خصوص هستیم .

نجات الله ابراهیمیان

نجات الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که برنامه شورای نگهبان در زمینه مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر الکترونیکی شدن انتخابات چیست، این مطلب را بیان کرد.

وی یادآور شد: سال قبل در زمان تهیه لایحه بودجه، شورا پیش قدم شد و اعلام کرد که اگر قرار است انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود باید در بودجه این شورا پیش‌بینی‌های لازم انجام شود اما در زمان تصویب بودجه این بخش پیشنهادی حذف شد.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: برداشت ما این بود که دولت تصمیمی بر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ندارد اما امسال خوشبختانه مجددا از سوی قوه مجریه این موضوع اعلام شد و ما نیز از ایده الکترونیکی شدن انتخابات استقبال می‌کنیم.

ابراهیمیان به مصوبه هیات وزیران درخصوص الکترونیکی شدن انتخابات اشاره کرد و افزود: آن چه که مهم است صرف بیان قصد کلی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی شاید برای شروع این امر مهم، کافی نباشد.

وی تصریح کرد: باید به صورت رسمی با ذکر دقیق حوزه‌هایی که قرار است انتخابات در آنها به صورت الکترونیکی برگزار شود و همچنین تعداد فرآیندهایی که انتخابات باید در آنها برگزار شود، به شورای نگهبان اعلام گردد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: اگر این موضوع به صورت رسمی به شورای نگهبان اعلام شود، باید مجال آن که شورا بتواند در اسرع وقت موضوع را بررسی کند و نظر خود را درباره امکان نظارت بر چنین فرآیندی اعلام نماید هم داده شود.

ابراهیمیان تاکید کرد: فعلا هنوز مکاتبه‌ای رسمی به صورت دقیق و روشن از تعداد حوزه‌ها و میزان الکترونیکی برگزار کردن انتخابات به شورای نگهبان اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما تنها در حال حاضر یک مصوبه هیات وزیران و برخی اعلام نظرهای مقامات رسمی را داریم که بعضی گفته‌اند در کلان شهرها و برخی گفته‌اند در چند استان برگزار می‌شود که باید این موضوع به صورت قاطع و روشن به شورا اعلام شود تا ما نیز در اسرع وقت آن را بررسی کنیم و کارشناسان موضوع امنیت سیستم، امکان رسیدگی به شکایات و مساله مربوط به نظارت را مورد بررسی قرار دهند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ما از این که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی انجام بگیرد خوشحال می‌شویم چرا که زمینه سرعت و دقت را بالا می‌برد و کار نظارت را آسان خواهد کرد.

ابراهیمیان درباره مشورت‌های وزیر کشور با شورای نگهبان نیز گفت: احتمالا آقای رحمانی فضلی با همکاران ما مشورت‌هایی داشته و ایده‌های کلی نیز مطرح شده است اما در این خصوص نیازمند جزئیات هستیم.

وی درباره موضوع تامین بودجه الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: دولت اگر بخواهد می تواند در این باره متمم ارایه دهد و این کار قابل انجام است.

  • طرح استانی شدن انتخابات قبلا رد شده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح استانی -شهرستانی شدن انتخابات از دستور کار مجمع حذف شده و به عهده مجلس و شورای نگهبان گذاشته شده است نیز اظهار داشت: این موضوع بستگی به کار مجلس دارد و هر زمان آن را به اتمام برساند به شورا فرستاده می شود و ما اظهارنظر می کنیم؛ هنوز چیزی از مجلس ارسال نشده است.

ابراهیمیان تصریح کرد: مشورت‌هایی که در این باره شده نهایتا به این موضوع منتهی گشت که ما به عنوان اعضای شورای نگهبان رویه سابق شورا را در مورد انتخابات استانی به اطلاع نمایندگان رساندیم.

وی یادآور شد: به نمایندگان گفتیم که در سال 86 طرحی تحت همین عنوان مطرح شده که مغایر قانون تشخیص داده شد اما این که طرح جدید چه تفاوتی با طرح قبلی داشته باشد، هنوز معلوم نیست چون به صورت قطعی تصویب نشده است.

کد خبر 297618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha