همشهری آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از خارج شدن بند پیشنهادی استانی انتخابات مجمع از دستورکار سیاست‌های کلی انتخابات خبر داد و گفت: این طرح به عهده مجلس و شورای نگهبان خواهد بود.

محسن رضایی

به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز- شنبه،16 خرداد-در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد با بیان اینکه بحث امروز مجمع پیرامون سیاست‌های کلی انتخابات ادامه یافت، اظهار داشت: ما در این جلسه دو بحث مهم را پشت سر گذاشتیم؛ طرح اول درباره پیشنهادات جدید مجلس برای ایده استانی، شهرستانی شدن انتخابات مجلس بود که در سیاست‌های کلی ارائه شود و در این زمینه بحث‌های طولانی صورت گرفت.

رضایی با بیان اینکه موافقان و مخالفان درباره این طرح صحبت کردند افزود: عده‌ای معتقدند که این طرح باعث می‌شود افراد نخبه و با قابلیت‌های بیشتر وارد مجلس شوند اما مخالفان معتقدند که این طرح به مطالعات عمیق‌تری از سوی دانشگاهیان و مراکز پژوهشی نیاز دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بنابراین در مجموع و پس از رأی‌گیری این طرح حذف شد و قرار شد فعلاً در سیاست‌های کلی مطرح نشود. لذا به عنوان بند پیشنهادی از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد و مدافعان نتوانستند اعضاء را برای اینکه این طرح از بندهای سیاست‌های کلی باشد، قانع کنند.

وی گفت: این طرح به عهده مجلس و شورای نگهبان خواهد بود و فعلاً ضرورتی برای طرح آن در سیاست کلی انتخابات که در مجمع در حال بررسی است وجود ندارد.

رضایی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی از وقتی که مردم سالاری دینی را رعایت کرده بهترین نرم را در منطقه دارد و تا کنون بیش از 30 انتخابات برگزار کرده است اما بحث سیاست‌های کلی انتخابات استفاده از تجارب گذشته و بهره بردن از نرم‌های مردم‌سالاری است. لذا سیاست‌های کلی، آرمانی و با استانداردهای بالا بحث می‌شود.

  • ممنوعيت ورود قواي سه‌گانه در انتخابات

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اشکالات ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها به انتخابات گفت: ما بندی را تصویب کردیم که درباره ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، و شرکت‌های دولتی و عمومی در دسته‌بندی سیاسی و جناحی و انتخاباتی و همچنین جانب‌داری از داوطلبان است.

وی در عین حال یادآور شد: ورود افراد به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی از قوای سه‌گانه به انتخابات بلامانع است ولی وزارتخانه یا وزیر یا دستگاه‌های عمومی همچون شهرداری، شورای شهر، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه به عنوان قوه و نهاد نمی‌توانند از لیست و جناح خاصی حمایت کنند و هر نوع حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه در انتخابات ممنوع می‌شود.

رضایی در عین حال تأکید کرد: مجریان و ناظران انتخابات حق جانب‌داری از داوطلبان را ندارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ابتدای جلسه امروز رئیس و اعضای مجمع به روح بلند حضرت امام(ره) درود فرستادند و خاطراتی را از امام نقل کردند و همچنین سالگرد رهبری رهبر معظم انقلاب را نیز تبریک گفتند.

وی ادامه داد: اعضاء همچنین حادثه 15 خرداد را نیز گرامی داشته و خاطراتی از آن حادثه را که تا کنون در کشور گفته نشده بود مطرح کردند و این برای افکار عمومی رویداد مناسبی است که بدانند امام چگونه انقلاب را از 15 خرداد آغاز کرد و توانست سکان کشتی جمهوری اسلامی را در میان طوفان‌ها هدایت کند و انقلاب را به پیروزی برساند.

رضایی در ادامه این نشست خبری با اشاره به مسائل منطقه اظهار داشت: ما همچنان درباره مسائل منطقه شاهد کشتار وحشیانه ملت یمن به دست ارتش سعودی هستیم و متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه دبیرکل سازمان ملل در سکوت غیر قابل قبولی هستند و تلاشی برای جلوگیری از خونریزی نمی‌کنند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با اشاره به 10 میلیون آواره سوری، 6 میلیون آواره عراقی و بیش از 15 میلیون آواره یمنی، خاطرنشان کرد: جنگ‌های فعلی منطقه از بی‌سابقه‌ترین حوادث نا امنی در خاورمیانه است که به نظر می‌رسد سازمان‌های بین‌المللی باید به این خونریزی‌ها پایان دهند.

وی با بیان اینکه نیروهای یمنی ناچار شده‌اند حرکت‌هایی را در عبور از عربستان انجام داده و از حق خود دفاع کنند، افزود: باید از گسترش این حوادث در خاورمیانه جلوگیری کرد، هرچند که منطقه ما آبستن گسترش این جنگ‌ها شده و هم احتمال حوادث جدیدی وجود دارد.

رضایی در همین زمینه به لزوم شکل‌گیری بسیج همگانی، بین‌المللی و بسیج کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنگ‌های فعلی اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌خواهند که این عقب‌ماندگی‌ها در منطقه ادامه یابد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام آن را حاوی نکات بسیار مهمی عنوان کرد و افزود: ما در مجمع و در سیاست‌های کلی رهنمودهای ایشان را در نظر می‌گیریم و در سیاست‌های جدید آن را اعمال خواهیم کرد.

وی راه امام را راه سعادت‌بخش ملت ایران عنوان کرد و گفت: هر تحریف و انحرافی از راه امام جز اینکه پیشرفت ما را عقب بیندازد نتیجه دیگری نخواهد داشت.

  • نظارت دقيق به هزينه‌هاي كانديداهاي انتخابات

رضایی درباره هزینه کاندیداها برای انتخابات و بررسی این مسئله در سیاست‌های کلی مجمع اظهار داشت: این مسئله در سیاست‌های قبلی تصویب شد و قرار است که نظارت دقیقی بر هزینه‌های کاندیداها صورت بگیرد و قوانین لازم در مجلس نوشته شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه منابع تبلیغاتی داوطلبان انتخابات کاملاً مبهم و آسیب‌پذیر است، خاطرنشان کرد: هرکس چیزی را به داوطلبان نسبت می‌دهد و از این رو مجمع می‌خواهد کلاً هزینه‌های انتخابات شفاف شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره تأکید حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نباید بگذاریم عملیات 11تیر، برای مذاکرات مانند عملیات کربلای 4 لو برود، تصریح کرد: به هر حال طرفداران و اعتراض‌کنندگان به تیم مذاکره‌کننده جزء‌ مذاکرات محسوب می‌شود و آنچه که آنها می‌گویند در واقع اظهار عقیده‌ای است که بخشی از مذاکرات را شامل می‌شود و از این رو نباید آن را بیرون از مذاکرات قلمداد کرد.

رضایی با تأکید بر اینکه همه حق دارند که نظر خود را بگویند تا دنیا دچار اشتباه محاسباتی نشود، یادآور شد: ما نباید به طرفداران یا معترضان اهانتی کنیم و آنچه که در صحنه بروز داشته می‌شود اعتقادات طرفداران و معترضان ملت ایران است و این صدا باید به گوش دنیا برسد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان درباره ادعای برخی رسانه‌های خارجی برای ورود ایران به سوریه، خاطرنشان کرد:‌ چنین بحثی در میان مسئولان ایران نشده است و سیاست ما از اول تا کنون روشن و به صورت کمک‌های انسانی و مستشاری بوده است. لذا کمک و ارسال نیروهای مستقیم ایران در دستگاه‌های مسئول صورت نگرفته است.

کد خبر 297279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha