مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف ذرات شیشه‌ای در حفره‌های برخوردی مریخ می‌تواند در کشف وجود یا عدم وجود حیات در سیاره مریخ نقشی کلیدی داشته‌باشد.

براساس گزارش NBC، ناسا روز دوشنبه اعلام كرد دانشمندانش با استفاده از اطلاعات جمع‌آوري شده توسط مدارگرد اكتشافي مريخ موفق به رديابي رسوبات شيشه‌اي در سطح مريخ شده‌اند. شيشه برخوردي تحت تاثير حرارت شديد ناشي از برخورد شهاب‌سنگ‌ها با سطح مريخ ايجاد شده‌است.

اهميت كشف شيشه در مريخ از آن رو است كه دانشمندان پيش از اين توانسته‌اند در شيشه‌هاي برخوردي مشابهي كه در حفره‌اي برخوردي در كشور آرژانتين كشف شده‌است، بقاياي مولكول‌هاي ارگانيك و مواد گياهي كشف كنند. از اين رو اگر در حين شكل‌گيري مريخ روي اين سياره حياتي وجود داشته، بقاياي آن را مي‌توان در اين رسوبات شيشه‌اي كشف كرد.

رديابي شيشه از فضا كار بسيار دشواري است. كوين كانن و جك ماستارد از دانشگاه براون از سنگ‌هاي مشابه با آنچه در مريخ موجود است نمونه‌اي از اين رسوبات شيشه‌اي را ساخته سيگنال‌هاي طيفي آنها را محاسبه كردند. بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهند رسوبات شيشه‌اي در حفره‌هاي برخوردي مريخ پديده‌اي بسيار رايج هستند و مناطقي كه مملو از اين رسوبات هستند مي‌توانند به اهداف مطالعات آينده مريخي تبديل شوند تا مسير سفر انسان به مريخ در سال 2030 را هموار سازند.

کد خبر 297609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha