مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین جلسه ساماندهی برج آزادی با حضور برخی اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان وزارت ارشاد و شهرداری برگزار شد.

به گزارش مهر، عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه برج آزادی سمبل تاریخی و نماد مراسم‌های تاریخی و باشکوه جمهوری اسلامی ایران است، گفت:این برج نه در سطح ملی بلکه در سطح جهان شناخته شده است و مراسم‌های باشکوهی مانند ۲۲ بهمن در این برج برگزار می‌شود. حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مسیر راهپیمایی‌های آزادی‌خواهانه مردم از این برج آغاز می‌شده است. بنابراین همه مسئولان نسبت به این برج وظیفه دارند و باید در خصوص حفظ و نگهداشت آن، کمک‌های لازم را انجام دهند

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید سلیقه‌ای به مدیریت این برج نگاه کرد، گفت: باید این برج سال‌های سال باقی بماند و از آن ندای آزادی به گوش جهانیان برسد.

ناصحی با اشاره به دغدغه و نگرانی‌های شورای شهر تهران نسبت به وضعیت ساختاری این برج، گفت: باید یک مدیریت واحد در خصوص برج تصمیم‌گیری کند. بنابراین تشکیل یک هیات امنا برای اداره آن لازم است.

وی با اشاره به ریزش آب در قسمتی از برج آزادی، گفت: در یک سال گذشته برای جلوگیری از تخریب برج آزادی، جلسات مشترکی برگزار شد که چند مصوبه داشت؛ از جمله بهره‌برداری بیشتر از مجموعه برج آزادی، کمک به نگهداشت آن و ایجاد هیات امنا برای برنامه‌ریزی‌های آینده در برج آزادی. همچنین معاونت فنی عمرانی شهرداری مسئول ساماندهی ساختار برج شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برج آزادی یک مکان ملی است، گفت: در تنظیم بودجه شهرداری هم باید اعتباری برای این برج در نظر گرفته می‌شد.

ناصحی با اشاره به فضاهای اطراف برج آزادی، گفت: باید این فضاهای اطراف برج به گونه‌ای امن شود که خانواده‌ها امکان استفاده از آن را داشته باشند.

در ادامه این جلسه احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های خوبی که معاونت فنی و عمرانی در خصوص برج آزادی انجام داده است، گفت: در حال حاضر هدف اصلی شورا، اجرایی شدن تفاهمنامه‌ای است که بین شهرداری و وزارت ارشاد در سطح کلان به امضا رسیده و در حال انجام کارهای مشترک هستند. ما با ایجاد مدیریت واحد، به دنبال حل مشکل این برج هستیم.

وی با بیان اینکه این سومین بار است که این برج مرمت می‌شود، گفت: قصد نداریم مانند سال‌های گذشته کارها به سرعت انجام شود، بلکه به دنبال انجام فعالیت‌های اصولی برای مرمت و بازسازی آن هستیم. همچنین احتمال دارد که ترمینال آزادی از این منطقه به مکان دیگری منتقل شود.

ساماندهی برج آزادی بر اساس طرح‌های موضوعی/بررسی پیاده‌راه شدن میدان آزادی

در ادامه این جلسه علیرضا جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ساماندهی محدوده آزادی یکی از طرح‌های موضوعی شهر تهران است، گفت: ما به دنبال آرام‌سازی فضاهای اطراف میدان آزادی هستیم. به طور مثال ادامه بزرگراه حکیم - آزادگان تا جاده مخصوص و ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) که بخشی از بار ترافیکی این منطقه را کاهش می‌دهد.

معاون فنی عمرانی شهردار تهران در ادامه از تملک بخشی از پادگان جی برای ادامه بزرگراه یادگار خبر داد و گفت: این پروژه تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از آغاز مطالعات مفهومی برای ساماندهی میدان آزادی و محوطه اطراف آن خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود دو سال این مطالعات به طول انجامد و حتی مطالعاتی برای پیاده‌راه شدن محوطه برج آزادی در حال انجام است.

همچنین در ادامه این جلسه مشاور ساماندهی برج آزادی از ساماندهی و هدایت آب‌های سطحی این محدوده خبر داد و گفت: اصلاح شیب‌بندی‌ها از دیگر فعالیت‌های اجرایی برای مرمت برج آزادی است که احتمالا ظرف دو روز آینده فعالیت‌های اجرایی آن آغاز می‌شود.

رئیس بنیاد رودکی نیز در این جلسه با بیان اینکه نگرانی ما در خصوص عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب و کارشناسی برای ساماندهی برج بود که با برنامه‌هایی که ارائه شد، این نگرانی‌ها رفع شد.

غلامحسین شاه‌علی رئیس مجموعه برج آزادی نیز با اشاره به اینکه دو بار این مجموعه مورد بازسازی قرار گرفته است، گفت: امیدواریم این بار نیز بر اساس برنامه زمان‌بندی، این ساماندهی به سرانجام برسد.

وی با اشاره به ساماندهی‌های گذشته گفت: دو اتفاق گذشته ما را نگران کرده بود که خوشبختانه در این دوره با حساسیت‌های مطلوبی این ساماندهی در حال انجام است.

رئیس مجموعه برج آزادی از ارائه پیشنهاد خود در خصوص مدیریت برج به شورای شهر تهران خبر داد و گفت: چهار ماه پیش این پیشنهاد به دست چمران، رئیس شورای شهر تهران رسیده بود.

انتقاد از عدم تدوین طرح‌های موضوعی و موضعی پایتخت/ماموریت‌های شهرسازی چندان جدی گرفته نمی‌شد

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه پیش از این ماموریت‌های شهرسازی و معماری چندان جدی گرفته نمی‌شد، گفت: طرح‌های موضوعی و موضعی از پیوست‌های طرح جامع و تفصیلی شهر تهران هستند که سقف اجرای آنها سال ۹۰ بوده، اما در حال حاضر تنها ۳-۲ طرح مورد مطالعه قرار گرفته و هنوز هم به تصویب نهادهای مرتبط نرسیده است.

وی با ابراز خشنودی از تغییر نگاه مدیریت شهری به ماموریت‌های شهرسازی، گفت: خوشبختانه دیگر نگاه درآمدی به این حوزه وجود ندارد و نمای ساختمان‌ها نیز مورد توجه است.

در حاشیه این مراسم احمد حکیمی‌پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سومین بار است که قرار است برج آزادی مرمت شود، گفت: امیدوارم این بازسازی کارساز باشد و مانند طرح‌های گذشته، نگاه اورژانسی به آن نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ساماندهی این برج، مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دارد، گفت: نباید به شهرداری تنها به عنوان حمایت‌گر مالی نگاه کرد و باید در تصمیم‌گیری‌‌ها نیز در خصوص برج آزادی به مدیریت شهری نیز سهم داد.

کد خبر 297502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha