مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

معاون امور شهری و فضای‌سبز شهرداری منطقه خبر داد

«برای زیبایی بیشتر میدان و برج آزادی و تبدیل محوطه اطراف میدان به محل تفریح شهروندان برنامه‌های متعددی را در دستور کار داریم» این مطلب را معاون امور شهری و فضای‌سبز شهرداری منطقه در حالی مطرح می‌کند که پس از گذشت سال‌ها از ساخت برج آزادی و محوطه اطرافش، در سال 86 مسئولان بهسازی و ساماندهی میدان را شروع کردند و اکنون سنگ‌های کف میدان، راه‌پله‌های محوطه مرکزی، شبکه آبیاری و آبرسانی، برق و حتی چمن‌ها تعویض و مرمت شده است.

در سال 87 هم آبنمای این میدان به بهره‌برداری رسید. اکنون هم پاکسازی بنا در حال انجام است، اما گویا مسئولان شهری و منطقه برنامه‌های دیگری هم برای این بنای تاریخی در دستور کار دارند. درباره این برنامه‌ها و چگونگی اجرای آنها با «حمید جوانی» معاون امور شهری و فضای‌سبز شهرداری منطقه گفت و گو کردیم. او می‌گوید: «در میدان آزادی برخی فعالیت‌ها توسط سازمان زیباسازی و برخی هم توسط منطقه در حال اجرا و پیگیری است.»

  • با توجه به اینکه میدان آزادی در محوطه شهرداری منطقه 9 قرار گرفته، برای آینده این میدان بزرگ چه برنامه‌هایی دارد؟

برنامه‌های منطقه در 2 بخش میدان و محوطه اطراف آن اجرایی می‌شود. در داخل میدان با توجه به اینکه در سال‌های گذشته عملیات بهسازی و ساماندهی سنگ‌ها، فضای‌سبز و ... انجام شده، ما تنها مسئولیت نگهداری را برعهده داریم.

البته این مسئولیت چندان هم آسان نیست و از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیگر اقدامات اجرایی در داخل میدان راه‌اندازی 2 آبنمای آن است، چون در ضلع شرقی و غربی 2 آبنمای ممتد و پلکانی هست که در طول زمان دچار مشکل شده‌اند و اکنون برنامه بازسازی آنها را در دست داریم که تا پایان سال انجام می‌شود.

  • طرح‌های عملیاتی برای محوطه بیرون میدان آزادی شامل چه مواردی می‌شود؟

در اطراف میدان بزرگ و بیضی شکل آزادی، 4 تپه وجود دارد که در اثر گذشت زمان فضای‌سبز و باغ گونه آنها از بین رفته بود. به همین دلیل، طرح ایجاد فضای‌سبز جدید را پیشنهاد داده‌ایم که اکنون بازپیرایی چمن‌های تپه یک و 2 مراحل پایانی را می‌گذراند و در آینده نزدیک هم عملیات در تپه‌های 3 و 4 انجام می‌شود تا این محل به تفرجگاهی برای شهروندان، رهگذران و مسافران تبدیل شود.

البته برای ارائه خدمات بیشتر، اکنون با همکاری معاونت عمران منطقه، 2 سرویس بهداشتی در تپه‌های یک و 2 در حال ساخت است که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. از دیگر اقدامات در محوطه اطراف میدان، اجرای پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی است.

 این پروژه چندی پیش به بهره‌برداری رسید که در نتیجه آن، آب‌های جاری از مناطق شمالی میدان به داخل تونل‌ها هدایت می‌شدند، اما مشکلاتی هم وجود داشت که با اصلاح شیب خیابان و رینگ بیرونی میدان، پروژه تکمیل شد و اکنون با لایروبی کانال امیدواریم دیگر مشکلی بوجود نیاید.

  • نیمه شعبان سال گذشته با حضور شهردار تهران آبنمای میدان آزادی به بهره‌برداری رسید. آیا این آبنما همچنان در تمامی روزها فعال است یا در ایام خاصی روشن می‌شود؟

آبنما در تمامی روزها از ساعت 17 به بعد روشن است و اگر احیاناً در روزی فعال نبود احتمالاً به دلیل نقص یا مشکلی است که معمولاً زود رفع می‌شود. البته در بالای برج هم نورافکن‌هایی وجود دارد که اکنون به دلیل پروژه پاکسازی برج دستگاه ما فعال نیستند، اما در آینده مجدداً راه‌اندازی می‌شوند.

  • پروژه پاکسازی برج آزادی چه زمانی به پایان می‌رسد؟

این پروژه در 3 مرحله جرمگیری، بندکشی و تثبیت انجام می‌شود که اکنون مرحله جرمگیری آن به پایان رسیده و احتمالاً تا یک ماه آینده بقیه مراحل هم به پایان می‌رسد.

  • همزمان با شروع پاکسازی برج، مسئولان اعلام کردند که کاشی‌های فیروزه‌ای میدان هم بازسازی خواهند شد، اما تاکنون در این زمینه کاری انجام نشده، آیا شهرداری منطقه برنامه‌ای در این بخش دارد؟

مسئولیت این کار به عهده سازمان زیباسازی شهرداری تهران است و تاکنون قرارداد برای انجام کار بسته شده، اما به دلایلی عملیات انجام نگرفته است. با این حال، امیدواریم مشکلات رفع تا پایان سال هم اجرای ترمیم کاشی‌ها شروع شود.

  • برخی شهروندان و رهگذران نظرهای مختلفی درباره کمبودهای میدان آزادی داشته‌اند. به عنوان مثال خواستار نصب آبسرد کن در اطراف میدان بودند. آیا انجام این کار امکانپذیر است؟

شهرداری منطقه آمادگی انجام این کار را دارد و اگر هم تاکنون فعالیتی در این زمینه نداشته‌ایم به دلیل نزدیک بودن پایانه آزادی، پارک المهدی و ... به میدان و استفاده از خدمات رفاهی این اماکن بوده است. بنابراین اگر لزوم  ارائه برخی از این خدمات احساس شود برای رفاه حال شهروندان آنها را در دستور کار قرار می‌دهیم. 

لزوم حفظ و حراست  از نماد پایتخت

شقایق فراهانی­ حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی در هر کشوری تابع اصول و قواعد خاصی است که بر اساس آن، اشیا و آثار فرهنگی و تاریخی از گزند بلایای طبیعی و حوادث روزمره در امان می‌مانند. البته این موضوع قطعیت ندارد و با تمامی مراقبت‌ها که گاه سایه امنیتی به خود می‌گیرد، باز هم آثار فرهنگی و تاریخی در معرض آسیب قرار می‌گیرند که برای این منظور هم، مسئولان مربوطه تدابیر لازم را می‌اندیشند و معمولاً هم جلو آسیب را می‌گیرند، چرا که سرنوشت این آثار اغلب با تاریخ و سرنوشت یک قوم یا ملت گره خورده است.

در این راستا، میدان و برج آزادی هم برای شهروندان تهرانی و حتی ملت ایران، حکم یک مجموعه یا اثر ملی و تاریخی را دارد که حفظ و حراست از آن فراتر از دغدغه‌های اهالی یک محله یا منطقه محسوب می‌شود. در این خصوص، مسئولان شهری تا به حال فعالیت‌های متعددی برای در امان ماندن این بنای ملی از گزند حوادث روزگار انجام داده‌اند که تازه‌ترین نمونه آن شست‌وشو یا به عبارت دقیق‌تر، جرمگیری این برج سفید است تا به این وسیله غبار زمانه از پیکره این نماد قدیمی پایتخت زدوده شود.

شهرداری تهران برای این منظور بودجه‌ای بین 300 تا 400میلیون در نظر گرفته که رقم قابل توجهی برای بهسازی و مرمت یک بنای تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود. این موضوع خیال شهروندان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی را لااقل تا یک دهه آسوده می‌کند، چرا که در عملیات اخیر از ابزارها و مواد خاصی استفاده می‌شود که این موضوع را تضمین می‌کند.

در این میان، دغدغه‌ای که راجع به آینده برج آزادی مطرح است، به عملکرد نادرست بعضی از شهروندان مربوط می‌شود که اغلب از روی ناآگاهی، رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند که با هیچ منطقی سازگاری ندارد  اغلب باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری به این بنای ملی می‌شود. به عنوان مثال، شکستن یا خراش دادن قطعه سنگ‌های در کنار هم قرار گرفته برج ¨در ارتفاع پایین که دست افراد می‌رسد، موضوع ساده‌ای نیست که بشود به‌راحتی از آن گذشت،

چرا که اصل این سنگ‌ها متعلق به معدن جوشقان در حوالی اصفهان است و جایگزینی سنگ‌های از نوع دیگر، یکدستی نمای عمومی برج را بر هم می‌زند. این در حالی است که تقریباً اکثر قطعه سنگ‌ها در اندازه‌های متفاوتی هستند و تهیه و تراشیدن قطعه سنگ‌های جایگزین،‌آن هم در صورت دسترسی به معدن اصلی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

بنابراین، وظیفه شهروندی حکم می‌کند به همان میزان که مسئولان شهری برای حفظ و حراست از این بنای تاریخی انرژی و هزینه صرف می‌کنند، ما هم به میزان توان و سهم خود در حفظ و حراست از این بنای فرهنگی و تاریخی که یادآور روزهای پرشکوه انقلاب اسلامی در بهمن 57 است، کوشا باشیم.

نمایشگاه نقش برجسته‌های سفالین در برج آزادی

تابلو نقش برجسته‌های سفالین در برج آزادی به نمایش درآمدند.

به گزارش خبرنگارهمشهری محله، در نمایشگاه نقش‌برجسته‌های سفالین، 20 تابلو از آثار جمشید رجب‌دوست به نمایش درآمده است. وی در این هنر، پس از اجرای نقش و طرح بر روی خشت خام و خشک شدن اولیه، تابلوها را در کوره با حرارت تقریبی یک هزار درجه سانتیگراد پخت می‌دهد.

رجب‌دوست از سال 83 در زمینه سفال نقش برجسته فعالیت دارد و تاکنون توانسته آثار خود را در نمایشگاه‌های متعدد از جمله جشنواره فرهنگی هنری جامعه پزشکی در معرض دید عموم قرار دهد.علاقه‌مندان به بازدید از آثار وی می‌توانند تا 29 آبان به نگارخانه اصلی برج آزادی مراجعه کنند. این مجموعه در میدان آزادی واقع شده و هر روز از ساعت 9 تا 12 و 13 تا 18 فعال است. 

همشهری محله - 9

کد خبر 95007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز